Fredrik Segerfeldt

Svenskt jordbruk ger oss levande landsbygd, biologisk mångfald/naturvård (båda dessa är för övrigt miljömål vi åtagit oss), säkerhetsaspekt med inhemsk matproduktion istället för att vara beroende av import, hindrar landskapet från att växa igen och ger oss mat med mindre antibiotika och bättre djurhållning. Kan inte se att det är något negativt att lägga pengar på det. Och så ger det oss som sagt billigare mat.

Har inte läst artikeln det hänvisas till i ts, men bönderna är redan ansträngda ekonomiskt pga problem med utbetalningar av stöden senaste åren.
 
Nu har jag läst båda debattartiklarna. Undrar om han mest vill få reaktioner. Intressant diskussionsteknik för övrigt; jordbruket och landskapet är redan så förändrat (till stor del åt det negativa, beroende på vilka värden man väger in) så då behöver vi inte ha kvar det alls, och förändra landskapet ännu mer.
 
Det påminner om när man för ett antal år sen bestämde att dra ner rejält på försvaret, för det var så lugnt i omvärlden. (Förenklat uttryckt.) Vi vet ju hur det gick med det.

Just nu kan vi, teoretiskt, importera vår mat men vi vet inte vad som händer nästa år eller om fem år eller... Dra igång jordbruk från grunden - frågan är hur lång tid det tar. Årtionden, misstänker jag.
 
Stora delar av det som slarvigt kallas för stöd är egentligen ersättningar som man får för ett utfört arbete. Pengarna är ekonomiska styrmedel från EU för att jordbruk ska bedrivas på ett visst sätt. Framförallt handlar det om miljöåtgärder men också att främja god livsmedelsproduktion. Jordbruksföretagare må vara beroende av pengarna eftersom vi inte betalar tillräckligt för våra livsmedel, men det är inte därför de finns.
 
Att hålla betesdjur främjar mångfalden hos både växter och djur, utan ett svenskt jordbruk kommer mycket av det vi ser idag att försvinna för gott och om vi vill fortsätta måna om djuren och minska användandet av antibiotika så ska vi måna om både våra svenska bönder och våra svenska husdjur i jordbruket.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST98-06/UST98-06H.HTM
Redan idag så har ju mycket av det som var en följd av småskaligt jordbruk försvunnit. Bara att jämföra med bilder som inte är så väldigt gamla. Utblickar har t ex försvunnit för att dikesrenar och dikeskanter inte längre slås/röjs till djurfoder. En del genomförs genom trafikverkets och/eller naturvårdande resursers försorg. Men mycket blir kvar. Har funderat lite på möjligheten att ta tillvara på sådant "impidiment" nu i foderbristen. Utomlands kan man fortfarande se hur dikes- och vägkanter röjs (med lie) och tas tillvara till foder. Men det är ju väldigt tids-/arbetskraftkrävande, så kanske helt omöjligt.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 244
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 369
Senast: Rosett
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 162
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 987
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp