Free bleeding

Jag var väldigt äcklad av att någon sprang med blodet rinnandes i ett maraton helt medvetet. Det är äckligt just för att blod och kön smittar med gud vet vad.
Jag kan nog inte riktigt förstå det äckliga i det - hon springer, i sina egna kläder, och kommer inte direkt i kontakt med någon annan? Alltså ser jag inte riktigt att hennes val är så himla läskigt iom att det inte drabbar någon annan än rent estetiskt. Det är ju inte så att hon simmar något maraton i en bassäng där hennes blod når till alla.
 
Jag kan nog inte riktigt förstå det äckliga i det - hon springer, i sina egna kläder, och kommer inte direkt i kontakt med någon annan? Alltså ser jag inte riktigt att hennes val är så himla läskigt iom att det inte drabbar någon annan än rent estetiskt. Det är ju inte så att hon simmar något maraton i en bassäng där hennes blod når till alla.
Jag kan förstå att folk blir äcklade bara av själva synen.
Går någon runt med näsblod så blir även jag äcklad.
Jag tycker att blod ska torkas bort direkt. Även blodfläckar på kläder.
Mensblod känns snäppet värre just för att det passerar könsorganet. Jag ogillar även folk som luktar väldigt starkt (svett, parfym, skit) eller har mat kvar i skägget/mungipan eller liknande.
Som sagt, hel och ren samt lite allmänt hyfs så löser det mesta sig.
 
Jag kan nog inte riktigt förstå det äckliga i det - hon springer, i sina egna kläder, och kommer inte direkt i kontakt med någon annan? Alltså ser jag inte riktigt att hennes val är så himla läskigt iom att det inte drabbar någon annan än rent estetiskt. Det är ju inte så att hon simmar något maraton i en bassäng där hennes blod når till alla.
Här kan jag faktiskt hålla med. Om någon springer ett maraton och blöder, ja skitsamma. Folk har ju bajsat på sig och kissar på sig så vem bryr sig i just det sammanhanget. Likaså om någon går till badstranden, skiter väl i om någon blöder där.
Hade hon stått bredvid mitt bord på jobbet och det runnit blod längs benen på henne, ja då hade jag tyckt det var äckligt. Likaså om någon kissar/bajsar/spottar/fräser snor i närheten (åh vad jag avskyr gubbar som fräser snor).
Jag antar det beror på sammanhanget helt enkelt.
 
Hur menar du då? Det är ju en direkt konsekvens av att inte ha mensskydd. Att det blodas ner lite här och där. Har inget med tabu att göra, som jag ser det, utan är bara en praktisk åtgärd.

Fast nog har det väl med saken att göra? Skulle jag gå utan skydd så skulle jag blöda ner saker. Jag har lyckats få blod på saker när bindan hamnat snett. Att det för vissa vore följden av att gå utan skydd gör väl inte att den personen anser att mens i sig är tabu.

@Mammas fast hade jag vänner som jag visste konsekvent struntade i att använda mensskydd skulle jag absolut oroa mig över att ha dem på min soffa. Utan tvekan.

Men det som diskuterats är väl att antingen göra det som manifestation, typ som demonstranterna och maratonlöperskan (och alltså inte bloda ner annat än sig själv) eller att göra det hemma hos sig själv (som jag skrev om att ta av sig bhn när en kommer hem, att en tar på sig byxor en tvättar efteråt och typ sitter på en handduk, i sitt eget hem)? Eller vilka har förordat att en ska åka tunnelbana, gå till jobbet eller sätta sig i soffan hos en vän, när en blöder igenom? :)
 
Men det som diskuterats är väl att antingen göra det som manifestation, typ som demonstranterna och maratonlöperskan (och alltså inte bloda ner annat än sig själv) eller att göra det hemma hos sig själv (som jag skrev om att ta av sig bhn när en kommer hem, att en tar på sig byxor en tvättar efteråt och typ sitter på en handduk, i sitt eget hem)? Eller vilka har förordat att en ska åka tunnelbana, gå till jobbet eller sätta sig i soffan hos en vän, när en blöder igenom? :)
Jag ser dock inte riktigt vinsten i att göra det som en demonstration. Att göra som maratonlöperskan fattar jag, där fanns ju ett verkligt, praktiskt, syfte med det. Att gå runt på stan med blodiga brallor ser jag inte riktigt vinsten, eller meningen, med.
Var ju för ett tag sen en kvinna som skulle göra mensen mindre tabu.Hon stoppade upp garn och använde könet som garnhållare när hon stickade. Jag tror mest hon gjorde folk mer äcklade än mindre äcklade. Hon satt alltså live, helt naken, och stickade med garn som drogs ut direkt ur könet.
 
@purity_666 fast de som demonstrerade som @Blueberry länkade till på förra sidan gick ju inte bara runt på stan? Jag vet inte om jag var otydlig, men att bara gå runt på stan har jag inte nämnt, vet inte om någon annan gjort det heller?
 
Men det som diskuterats är väl att antingen göra det som manifestation, typ som demonstranterna och maratonlöperskan (och alltså inte bloda ner annat än sig själv) eller att göra det hemma hos sig själv (som jag skrev om att ta av sig bhn när en kommer hem, att en tar på sig byxor en tvättar efteråt och typ sitter på en handduk, i sitt eget hem)? Eller vilka har förordat att en ska åka tunnelbana, gå till jobbet eller sätta sig i soffan hos en vän, när en blöder igenom? :)
Jag drog nog den slutsatsen iom att jag i övrigt lever som vanligt när jag har mens vilket i vissa fall innebär att vara borta 15 timmar pga jobb med en timmes restid osv.
 
Jag drog nog den slutsatsen iom att jag i övrigt lever som vanligt när jag har mens vilket i vissa fall innebär att vara borta 15 timmar pga jobb med en timmes restid osv.

Jag har, pga störtblödning som gjorde att menskoppen inte var på långa vägar tillräcklig, ofrivilligt typ friblött på jobbet. No fun. Jag blöder menskoppen full på ett par minuter ibland.
 
Men det som diskuterats är väl att antingen göra det som manifestation, typ som demonstranterna och maratonlöperskan (och alltså inte bloda ner annat än sig själv) eller att göra det hemma hos sig själv (som jag skrev om att ta av sig bhn när en kommer hem, att en tar på sig byxor en tvättar efteråt och typ sitter på en handduk, i sitt eget hem)? Eller vilka har förordat att en ska åka tunnelbana, gå till jobbet eller sätta sig i soffan hos en vän, när en blöder igenom? :)
Maratonlöperskan (förlåt, jag har inte läst artikeln...) kanske gjorde det av praktiska skäl? (Också!) Jag, som sysslar med triathlon, menar att det är orimligt att simma, cykla och springa med binda, och en tampong räcker inte under en längre tävlingsdag (en Ironman kan ta upp till 16 timmar). Då kissar man där man är (simmande, cyklande, springande, rätt ut bara) och jag tänker att lite blod knappast är nån skillnad där. Bättre då att låta det rinna, man kan ju alltid blaska bort blodet med lite vatten i vätskekontrollerna. Om man vill.
 
Jag har, pga störtblödning som gjorde att menskoppen inte var på långa vägar tillräcklig, ofrivilligt typ friblött på jobbet. No fun. Jag blöder menskoppen full på ett par minuter ibland.

Jag måste erkänna att jag faktiskt undrade hur du löste det på jobbet ;)
 
Jag måste erkänna att jag faktiskt undrade hur du löste det på jobbet ;)

Alltså, jag gör det inte. Jag började bara fundera över det när jag pga störtblödning satt på en handduk när jag åt middag igår, trots mensskydd, hur det fungerade liksom. :D jag blöder för mycket för att det skulle vara möjligt, skulle blöda igenom en handduk på typ soffan på ett par minuter utan skydd. :p
 
Jag spinner vidare lite (tydligen tyckte jag att det här var ett intressant ämne :D).

Men det var ju en relativt stor diskussion angående gratis/subventionerade mensskydd för ett tag sedan (bland annat Kitty Jutbrings krönika i GP) där många menade på att det hade blivit orättvis gentemot män som behöver raka sig och har mycket skäggväxt. Många tog till med argumentet att det syns om män inte rakar sig medans det inte syns lika lätt om kvinnor har mens. Men helt uppenbart så är ju reaktionerna bara på att folk hypotetiskt har blodfläckar på kläderna ett stort issue och något som väcker reaktioner. Så jag tänker att det kanske inte går att jämföra skäggväxt med mens som många ville ha det till i den debatten, vilket free bleeding rätt så tydligt visar.

Nu svamlar jag nog mest, men det jag försöker komma fram till är att det förekommer att mens jämförs med något annat alternativt bagatelliseras i stil med "men det är ju inte så farligt" "män har skägg" "men om det är så dyrt med mensskydd, använd dem inte då" men helt uppenbart väcker det ju reaktioner och äckelkänslor bara en talar om fenomenet - vilket jag tänker visar lite hur mens ändå uppfattas. Så länge det inte syns är det ett individuellt "problem" men om det syns är det vidrigt/kvinnan är äcklig osv.
Skägg kanske inte är en rättvis jämförelse (förutom kostnader att raka sig, men det gör ju kvinnor också), men kanske t.ex. morgonstånd är det? eller män som får stånd bland folk?
Det vet jag många tycker är jätteäckligt att se trots att män inte kan hjälpa det.
 
@Mammas Du skrev om förhastade slutsatser om att blöda på möbler, jag svarar då att det i min värld inte är förhastat alls eftersom jag faktiskt skulle se det som ett problem.

Vad jag kan se har det inte specificerats att det handlar om att gå och blöda hemma bara.
 
Skägg kanske inte är en rättvis jämförelse (förutom kostnader att raka sig, men det gör ju kvinnor också), men kanske t.ex. morgonstånd är det? eller män som får stånd bland folk?
Det vet jag många tycker är jätteäckligt att se trots att män inte kan hjälpa det.

Fast det är inte knutet till någon kostnad? I tex länken som @Blueberry skickade skulle ju tamponger klassas som en lyxprodukt med dyrare skatt, det är väl därför jämförelsen mellan skägg och mens kom. :)
 
@Mammas Du skrev om förhastade slutsatser om att blöda på möbler, jag svarar då att det i min värld inte är förhastat alls eftersom jag faktiskt skulle se det som ett problem.

Vad jag kan se har det inte specificerats att det handlar om att gå och blöda hemma bara.
@Mammas Jag har läst om trådstarten nu. Jag kan inte se att du specificerat att det handlar om endast i hemmet?

Vad folk gör hemma kunde jag inte bry mig mindre om faktiskt.

Då var jag säkert otydlig, för mig är det dock givet att en inte går och blodar ner ytor hipp som happ.
 
Då var jag säkert otydlig, för mig är det dock givet att en inte går och blodar ner ytor hipp som happ.
Ja alltså blöder man så lite att man inte ens blöder igenom nåt så låter det ju rätt rimligt att man inte känner att man behöver använda nåt mensskydd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp