Jag spinner vidare lite (tydligen tyckte jag att det här var ett intressant ämne

).
Men det var ju en relativt stor diskussion angående gratis/subventionerade mensskydd för ett tag sedan (bland annat Kitty Jutbrings krönika i GP) där många menade på att det hade blivit orättvis gentemot män som behöver raka sig och har mycket skäggväxt. Många tog till med argumentet att det syns om män inte rakar sig medans det inte syns lika lätt om kvinnor har mens. Men helt uppenbart så är ju reaktionerna bara på att folk hypotetiskt har blodfläckar på kläderna ett stort issue och något som väcker reaktioner. Så jag tänker att det kanske inte går att jämföra skäggväxt med mens som många ville ha det till i den debatten, vilket free bleeding rätt så tydligt visar.
Nu svamlar jag nog mest, men det jag försöker komma fram till är att det förekommer att mens jämförs med något annat alternativt bagatelliseras i stil med "men det är ju inte så farligt" "män har skägg" "men om det är så dyrt med mensskydd, använd dem inte då" men helt uppenbart väcker det ju reaktioner och äckelkänslor bara en talar om fenomenet - vilket jag tänker visar lite hur mens ändå uppfattas. Så länge det inte syns är det ett individuellt "problem" men om det syns är det vidrigt/kvinnan är äcklig osv.