Bukefalos 28 år!

Free bleeding

Ett Ironmanlopp räcker 16 timmar för en långsam deltagare, 8 - 9 timmar för de snabbare. Jag tror samtliga i proffsgänget kissar både på cykel och till fots. Kissar, alltså, inget annat :p Vanliga maraton har jag faktiskt ingen aning om, men de räcker ju kring 2 timmar för de snabba. Bara.

Fast tar man 16 timmar på sig så är ju en kisspaus på ett mer anständigt sätt en fis(!) i rymden tidsmässigt. Ungefär som om man skulle kissa i byxan för att spara tid när man springer maraton på 5-6 timmar.
 
Free bleeding, det vill säga att avstå från att använda mensskydd, har ju börjat diskuteras på sina håll.

Läste en artikel om det där en som praktiserade det sa att utövarna inte är äckliga o dyl som de beskylls för, utan att de bara tvättar mer. Min fundering i detta är om det här endast är för personer som blöder lite? Jag blöder mycket och måste när jag väntar på att mina blödningsdämpande mediciner ska verka redan använda tex handduk att sitta på i soffan och liknande, för att inte riskera fläckar trots skydd. Skulle jag inte ha skydd skulle jag vara tvungen att avstå från att sitta öht, även om jag täcker möbler jag tänkt sitta på. Fläckar som maratonlöperskan hade får jag på den minut det tar för mig att gå till toaletten från att jag märker att mitt skydd börjat läcka.

Är det någon här som praktiserar som vill berätta hur ni gör? Om du inte praktiserar, har du funderat på att börja? Några andra funderingar? :)
Men fy fan vad äckligt rent ut sagt. :wtf::yuck:
Fasen jag får ju använda dubbelt skydd och ändå springa på toa hela tiden. :down:
 
(Förresten håller jag inte alls med om att bindor borde vara gratis, det är ju mer nödvändigt att äta trots allt och det skänks inte bort utan man får bidrag om det behövs, rimligen räknar väl socialen in priset för bindor vid socialbidrag?
Fast det handlar ju om att rätta till orättvisan att den menstruerande delen av befolkningen måste lägga mer av sin inkomst på hygienartiklar.
 
Fast det handlar ju om att rätta till orättvisan att den menstruerande delen av befolkningen måste lägga mer av sin inkomst på hygienartiklar.
Vilket var rimligt då, på 80-talet när man la kanske 100 kr av 80-talspengar i månaden på mens. Men jag ser inget jättebehov av att utjämna 22 kr i månaden för medelkvinnan idag (speciellt inte om man betänker vilken kostnad det skulle bli för staten och att saker som är gratis använder folk mer av och mer oförsiktigt vilket skulle leda till ökad miljöförstöring).

Att kolla in prisskillnaderna på kemtvätt för skjorta kontra blus och på herrfrisyr kontra toppklippning av långt hår tyckte jag däremot var helt rimligt.

Fördelen nu är att man också har möjligheten att välja iom att man köper. Det folk betalar för med egna pengar och väljer brukar utvecklas mot bättre produkter eftersom företag vill att man ska välja deras produkt. Så nu kan en ha menskopp och en annan tampong och en tredje binda och en fjärde freebleeda (slår vad om att de har så lite mens att det inte går igenom till byxorna, tror det finns bland folk) en femte köpa tygbindor en sjätte köpa menstrosor (har ett par :) ) i den mån man föredrar. Om staten hade köpt bindorna åt oss sedan 40-talet skulle jag garanterat haft den fastsatt i höfthållare och inte kunnat ha mina "gul och blå" jeans vid mens. Om staten köpt dem sedan 80-talet skulle jag stått och försökt banka ut dem med hammare innan jag red så de blev platta :) och de skulle kostat 45 kr paketet med halva innehållet.
 
Jag hade missat detta och googlade free bleeding inkl bildgooglade det. Och jag kan inte se hur man INTE kladdar ner möbler osv utefter åtminstone bilderna. En bild var en tjej på typ en busshållplats där det runnit längs benet, en annan en tjej som satt på en stol på något mer offentligt ställe (café, bibliotek, läsesal eller liknande). Om tjejen där det runnit längs benet kliver på en buss, så jag förstår inte hur det inte ska kladda. Eller hur tjejen som satt var det nu var inte ska bloda ner stolen.

Sen fanna det underkläder för free bleeding som skulle suga upp. Det är ju lite annat (även om det lilla jag läste så verkade det inte funka så värst bra utan gick igenom).

Det händer att jag sista dagarna kan välja att rida utan skydd i mörka ridbyxor. Helt enkelt då jag inte kan ha tampong och får hemska skav om jag rider med binda och ibland även om jag gör det med trosskydd. Så då tar jag risken det går igenom, syns inte och drabbar bara mig. Kan sova utan skydd sista nätterna med. Men jag skulle inte sätta mig på mitt eget bilsäte utan skydd, det är svårare att göra rent.

Numera har jag ändå sparsam mens. Förr blödde jag igenom allt och praktiserade eg ofrivillig free bleeding. Inget jag tyckte var ett dugg kul ens hemma och tappade räkningen på hur mycket som blev förstört av blodfläckar. Var ganska drygt släpa på en tidning för att sitta på på bussen med tex.

Tillägg. Känna efter och få på toa? Eh. När jag hade mer riklig mens så det rann banne mig konstant. Första dagarna av mensen gör det det nu med, sjå få på sig trosorna utan att det rinner på dem. Trots att man nyss kissat och torkat sig.
 
@cili och @Philosophia Jag bara rapporterar sakers tillstånd, lägger inga egna värderingar eller åsikter däri :D Jag tävlar ju inte själv mot någon tid, bara mot mig själv, så för mig kvittar det. Men på t.ex. ett Ironmanlopp blir man diskvalificerad om man stannar och kissar i en buske eller liknande, man måste stanna vid en anvisad toalett. Är det sen kö där (många blir otroligt dåliga i magen under loppet, eftersom man måste tillföra energi oavbrutet och magen ofta slår bakut efter x antal timmar) kan det ta värdefulla minuter i anspråk. Är man tävlingsinriktad slösar man inte bort dem. Och man kissar ju inte såna mängder att skorna blir fulla direkt....!
 
@cili och @Philosophia Jag bara rapporterar sakers tillstånd, lägger inga egna värderingar eller åsikter däri :D Jag tävlar ju inte själv mot någon tid, bara mot mig själv, så för mig kvittar det. Men på t.ex. ett Ironmanlopp blir man diskvalificerad om man stannar och kissar i en buske eller liknande, man måste stanna vid en anvisad toalett. Är det sen kö där (många blir otroligt dåliga i magen under loppet, eftersom man måste tillföra energi oavbrutet och magen ofta slår bakut efter x antal timmar) kan det ta värdefulla minuter i anspråk. Är man tävlingsinriktad slösar man inte bort dem. Och man kissar ju inte såna mängder att skorna blir fulla direkt....!
Det är ok att kissa och bajsa på sig med allt vad det innebär men inte kissa i buskar? Måste erkänna att jag är lite road av det. Knasiga regler.
 
+ @kimmis87
Ja som resterna från livmoderns väggar som byggts upp under en månad och sedan slängs :grin: organ luktar ju faktiskt rätt illa (säger jag baserat på grundskolans biologi lektioner :p) så det är ju inte så konstigt att resterna skulle lukta konstigt också.
När jag råkar få färskt blod på händerna utan att blodet har vidrör bindan så luktar det annorlunda än när man råkar skära sig i fingret tex. Tycker att blod från sår luktar mycket mindre, fast jag får erkänna att jag inte har blött lika mycket från ett finger som under en mens :p
Fast nää, levande organ i allmänhet luktar inte äckligt!!! Asså organ som är utanför kroppen luktar antingen eftersom de ruttnar eller genom doften av balsameringsvätskor. Däremot luktar tarm vidrigt om den spricker och ben som sågas i är inte heller :love: för näsan.

Jag har gynundersökt en del kvinnor med mens och annan blödning från livmodern. Tycker det är samma där, färskt blod/slemhinnerester från livmodern luktar inte äckligt medan typ gammal menstrosa kan lukta knas.
 
Fast nää, levande organ i allmänhet luktar inte äckligt!!! Asså organ som är utanför kroppen luktar antingen eftersom de ruttnar eller genom doften av balsameringsvätskor. Däremot luktar tarm vidrigt om den spricker och ben som sågas i är inte heller :love: för näsan.

Jag har gynundersökt en del kvinnor med mens och annan blödning från livmodern. Tycker det är samma där, färskt blod/slemhinnerester från livmodern luktar inte äckligt medan typ gammal menstrosa kan lukta knas.
Ja jag har tyvärr(?) inte mött på något levande organ (förutom huden då) så jag får lita på dig där :P
Kanske inte direkt äckligt men det doftar definitivt annorlunda än från ett skärsår i handen tex väl? Tycker jag iallafall.
 
Ja jag har tyvärr(?) inte mött på något levande organ (förutom huden då) så jag får lita på dig där :P
Kanske inte direkt äckligt men det doftar definitivt annorlunda än från ett skärsår i handen tex väl? Tycker jag iallafall.
Mjo kanske lite!! Men tror det är för att själva slemhinnan i vagina luktar på ett visst sätt, och det som stöts ut vid mens passerar genom den inkl den mikrobakteriella floran som ligger däri och börjar genom detta dofta. Att lukta på slidsekret ingår ofta i en undersökning och visst, det kan lukta litegrann och ändå vara normalt, men känner man att det luktar äckligt ska man dra öronen åt sig. Sen är ju vad man uppfattar som illadoftande eller ej mkt subjektivt såklart och man måste nog lukta på en del normala sekret och en del patologiska för att bygga upp en referensbank.

Har även varit med vid några förlossningar där man ju är i närkontakt med en hel del vaginalt blod (samt moderkakan) och kan inte minnas att det luktade så mkt annat än av just blod :).
 
Behövs det verkligen ett uttryck, en rörelse, för att gå runt hemma och blöda som man vill?
Jag menar, jag plockar gärna av både bh och byxor hemma men behöver inte tillhöra någon "skrota bh´n" , "våga vägra byxor" rörelse för det.
På den tiden de brände bh:ar handlade det ju om att gå utan bh ute i samhället.
Då känns hela grejen helt plötsligt skitlöjlig, för mig. Hitta på en stor grej kring någo1 man gör hemma i mjukisbrallorna. Då tillhör jag "free farting" i så fall. Det är ju också tabubelagt, speciellt som kvinna, att fisa. Det gör jag gladeligen hemma.

Fast de som blöder bara hemma är lanske inte samma som använder det som manifestation (som vill ha ett namn på det givetvis). Och när det nu finns ett begrepp, varför ska jag promt inte använda det när jag har frågor och vill diskutera det?
 
Fast de som blöder bara hemma är lanske inte samma som använder det som manifestation (som vill ha ett namn på det givetvis). Och när det nu finns ett begrepp, varför ska jag promt inte använda det när jag har frågor och vill diskutera det?
Var har jag sagt att du inte får använda det?
 
Och när det nu finns ett begrepp, varför ska jag promt inte använda det när jag har frågor och vill diskutera det?
Men ärligt, tycker du inte att hela den här grejen har gått lite långt? Just vad det gäller namn på allt? För mig känns det så himla märkligt bara. Säger man "menstrual cupping" också om man använder det? Varför behövs det ett namn på det viset?
 
Men ärligt, tycker du inte att hela den här grejen har gått lite långt? Just vad det gäller namn på allt? För mig känns det så himla märkligt bara. Säger man "menstrual cupping" också om man använder det? Varför behövs det ett namn på det viset?

Jag hade aldrig lobbat för att det ska få ett begrepp, men har inga problem att använda ett redan existerande begrepp. Typ som att jag säger no poo eller balsammetoden istället för "tvättar mitt hår med balsam istället för schampoo". Samma sak imo, skulle inte lobba för att det skulle få ett namn men när det redan finns, varför inte använda det bara för att?
 
Jag sa att jag tyckte det var skitlöjligt att sätta ett namn, en movement, på att sitta hemma och blöda i soffan ja. Jag sa inte att du inte får använda uttrycket.

Du uttrycker att det är löjligt att använda begreppet, varför jag frågar varför tex jag promt inte ska använda det. Dvs jag har aldrig sagt att du sagt att jag inte får använda det, utan ifrågasatt ditt resonemang.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp