Free bleeding

Att raka skägget är en skönhetsgrej, kvinnor rakar benen i större utsträckning än män (som en skönhetsgrej). Kvittas inte de?
 
@niphredil jag har inte heller sett i någon av de artiklarna jag läst om det heller att folk vill/går omkring och lämnar blodspår efter sig. Därför det för mig var rätt självklart att det gäller enbart de ställen där en själv "äger" platsen sas. Om jag sitter på en handduk hemma i min soffa och blöder igenom mina byxor är det en sak. Jag skulle inte släpa med mig en handduk till dig och sätta mig i din soffa. Och inte bara för att jag isf prolly skulle vara förvisad till golvet. ;)
 
@Mammas Ja som sagt, om man sitter på en handduk hemma istället för att ha binda så är väl det jättebra om det fungerar. Trodde bara att det var en lite större grej än så liksom.

Känner mig oavsett väldigt matt på att allt ska ha ett käckt namn hela tiden. Måste man säga att man kör med free bleeding bara för att man sitter på en handduk i soffan när man blöder lite? Jag vet inte men det känns som sån himla internetfeminism 2016 liksom.
 
Med bakterier och skit ja. Men då har man ju bytt för sällan kan jag tycka. I trosorna har jag aldrig fått dålig lukt dock. Men när jag var ung och använde bindor däremot så luktade det. Men det gjorde det även när det inte var blod i dem, så jag tror det var av miljön som blev i sig, för instängt, snarare än blodet.
Vi kanske har olika uppfattning om hur oangenämt mensblod luktar men min poäng är att du inte behöver framställa @athena_arabians fitta som sjuk. Jag uppfattar det nämligen som väldigt normalt att mensblod från en balanserad och frisk fitta inte luktar gott och jag tror att fler gör det.
 
Vi kanske har olika uppfattning om hur oangenämt mensblod luktar men min poäng är att du inte behöver framställa @athena_arabians fitta som sjuk. Jag uppfattar det nämligen som väldigt normalt att mensblod från en balanserad och frisk fitta inte luktar gott och jag tror att fler gör det.
Och min poäng är att blod i sig luktar inte något annat än blod.
För mig har det inte varit normalt att det har luktat illa. När det har gjort det så har jag haft obalans på ena eller andra sättet. Eller glömt menskoppen i på tok för länge.

Jag har inte sagt att hennes fitta är sjuk. Det har du själv tolkat in på något sätt.
 
Och min poäng är att blod i sig luktar inte något annat än blod.
För mig har det inte varit normalt att det har luktat illa. När det har gjort det så har jag haft obalans på ena eller andra sättet. Eller glömt menskoppen i på tok för länge.

Jag har inte sagt att hennes fitta är sjuk. Det har du själv tolkat in på något sätt.
Rent blod, ja. Nu är det ju dock oftast mer annat än blod som kommer ut vid mens så det är väl inte så konstigt om det luktar annat än blod.
 
But everyone keeps saying "haha omg how quickly would we get free tampons if everyone stopped wearing them?!"

Det var en av reaktionerna på tjejernas protest i england.

Om alla blödde fritt överallt skulle det inte antigen bli gratis med mentruationsskydd, eller bli lagstadgat att man måste ha det? Eller både och. Jag tycker det är intressant, för mens är inte valbart på långa vägar, däremot så går det att leva med skägg. Dessutom så kan man klippa skägget med ett vardgasverktyg- saxen, som inte kräver någon större ekonomisk insats eller tillvänjning eller inpassning. Dessutom kan man välja när och var och till vilken längd man vill klippa skägget.

Jag frågade min mormor hur de gjorde när hon var ung, på landsbygden i polen. Inte ens där blödde man fritt, trots att inga affärer med mensskydd fanns så långt ögat (respektive hästskjussen) kunde nå.
De tvinnade ihop viskor av hö och ibland tyg och hade det i trosorna. Mormor tyckte inte heller att det var speciellt jättepraktiskt, men bättre än att blöda fritt.

Jag är kluven till friblödning. Å ena sidan så kan jag tycka att det är bra att visa att mensskydd inte är någon gratis automagi, och att kvinnor blöder. Å andra sidan så fläckar ju blod, och förstör textilier och är inte särkilt behagligt att ha på sig heller.
 
Inget fel med det.
Men det känns bökigt. Dels att tvätta bindorna, dels att dom förmodligen är tjockare (obekvämt?) och dels att dom kanske inte håller tätt. Men jag har aldrig använt eller sett tygbindor, så jag kan ha fel?

Jag tvättar mina trosor så att slänga in några bindor också i maskinen är inte så ansträngande. Upplever dem inte som tjockare, de är i alla fall skönare. Känns nästan som att vara utan, vanliga bindor upplever jag som en blöja (och att det börjar lukta sjukt illa :o). Hur tätt de håller kan jag inte svara på, jag använder de bara som säkerhet de nätter jag blöder som mest för jag orkar inte gå upp och byta tampong var tredje timme.
 
Jag ser dock inte riktigt vinsten i att göra det som en demonstration. Att göra som maratonlöperskan fattar jag, där fanns ju ett verkligt, praktiskt, syfte med det. Att gå runt på stan med blodiga brallor ser jag inte riktigt vinsten, eller meningen, med.
Var ju för ett tag sen en kvinna som skulle göra mensen mindre tabu.Hon stoppade upp garn och använde könet som garnhållare när hon stickade. Jag tror mest hon gjorde folk mer äcklade än mindre äcklade. Hon satt alltså live, helt naken, och stickade med garn som drogs ut direkt ur könet.
:eek: Jag blir mera förfärad över hur det måste ha känts än äcklad faktiskt :crazy: Att stoppa upp så mycket garn i sig och sedan dra ut det... Ajajaj :nailbiting::crazy: Det gör ju nästan ont i mig bara av att höra det :p
 
Rent blod, ja. Nu är det ju dock oftast mer annat än blod som kommer ut vid mens så det är väl inte så konstigt om det luktar annat än blod.
+ @kimmis87
Ja som resterna från livmoderns väggar som byggts upp under en månad och sedan slängs :grin: organ luktar ju faktiskt rätt illa (säger jag baserat på grundskolans biologi lektioner :p) så det är ju inte så konstigt att resterna skulle lukta konstigt också.
När jag råkar få färskt blod på händerna utan att blodet har vidrör bindan så luktar det annorlunda än när man råkar skära sig i fingret tex. Tycker att blod från sår luktar mycket mindre, fast jag får erkänna att jag inte har blött lika mycket från ett finger som under en mens :p
 
Jag tycker det skaver mer med mensblöta trosor än med skydd. Eller iofs binda kan jag förstå om det skaver men inte tampong? Är ju sjukt obehagligt att röra sig när det läckt.
Det är nog olika för olika, tampong tycker jag tex är förfärligt obekvämt, bindor helt problemfritt (men jag springer ju inte maraton heller, hon verkade ju inte ha någon episk mens direkt utan kanske motsv tredje dagen för mig. Om vissa skidåkare kan åka med uhm tja så ser jag inga problem med att hon springer blodig. Så länge hon inte sätter sig i min soffa :p. Tycker inte det är äckligt, kissa när man cyklar däremot, jisses det låter helt fläppt (lägg till fläppt i ordtråden tror jag :)).).
 
Jag misstänker att hon som springer maraton kanske resonerar lite som de som kör Ironman Triathlon - där kan man inte stanna och gå på toa ideligen (för att kissa) om man ska ha en hyfsad tid, utan man kissar, både på cykeln och medan man springer (och simmar). Det krävs lite övning innan man "kan" släppa efter och kissa på cykeln, men det går. Även män gör så. Det syns inte så himla mycket, bland all svett man ändå utsöndrar.
Blod däremot..... Hm. Ja, varför inte, under ett långt lopp där ju kläderna ändå ska tvättas rejält efteråt - men till vardags?? NÄ!! Det går ju inte!

Kissar på cykeln? :O. Är det för att man har hängslebyxor på sig som det blir för jobbigt att stanna och kissa? Jag har faktiskt aldrig hört talas om en löpare som kissar i farten under maraton, utan man springer in under en buske eller in på en bajamaja. Paula Radcliffe satte sig ner vid kanten och drog shortsen åt sidan för att kissa när hon vann London maraton 2005. Man förlorar inte mer än 30 sekunder på att springa in bakom en buske eller in på en bajamaja (Paula förlorade kanske 15 sekunder) mot att behöva känna obehaget av att springa i blöta byxor (vilket jag personligen skulle tycka vore höjden av obehag och förmodligen dra ner tiden mer än om jag hade stannat och kissat). Att ha det behagligt när man springer är A och O för en bra prestation.

Någon gång har jag hamnat bakom någon person som har gjort i brallan av misstag och det luktar verkligen vedervärdigt tycker jag, så jag är glad att det inte är kutym i löparsammanhang att göra det medvetet.
 
Kissar på cykeln? :O. Är det för att man har hängslebyxor på sig som det blir för jobbigt att stanna och kissa? Jag har faktiskt aldrig hört talas om en löpare som kissar i farten under maraton, utan man springer in under en buske eller in på en bajamaja. Paula Radcliffe satte sig ner vid kanten och drog shortsen åt sidan för att kissa när hon vann London maraton 2005. Man förlorar inte mer än 30 sekunder på att springa in bakom en buske eller in på en bajamaja (Paula förlorade kanske 15 sekunder) mot att behöva känna obehaget av att springa i blöta byxor (vilket jag personligen skulle tycka vore höjden av obehag och förmodligen dra ner tiden mer än om jag hade stannat och kissat). Att ha det behagligt när man springer är A och O för en bra prestation.

Någon gång har jag hamnat bakom någon person som har gjort i brallan av misstag och det luktar verkligen vedervärdigt tycker jag, så jag är glad att det inte är kutym i löparsammanhang att göra det medvetet.
Ett Ironmanlopp räcker 16 timmar för en långsam deltagare, 8 - 9 timmar för de snabbare. Jag tror samtliga i proffsgänget kissar både på cykel och till fots. Kissar, alltså, inget annat :p Vanliga maraton har jag faktiskt ingen aning om, men de räcker ju kring 2 timmar för de snabba. Bara.
 
@niphredil jag har inte heller sett i någon av de artiklarna jag läst om det heller att folk vill/går omkring och lämnar blodspår efter sig. Därför det för mig var rätt självklart att det gäller enbart de ställen där en själv "äger" platsen sas. Om jag sitter på en handduk hemma i min soffa och blöder igenom mina byxor är det en sak. Jag skulle inte släpa med mig en handduk till dig och sätta mig i din soffa. Och inte bara för att jag isf prolly skulle vara förvisad till golvet. ;)
Behövs det verkligen ett uttryck, en rörelse, för att gå runt hemma och blöda som man vill?
Jag menar, jag plockar gärna av både bh och byxor hemma men behöver inte tillhöra någon "skrota bh´n" , "våga vägra byxor" rörelse för det.
På den tiden de brände bh:ar handlade det ju om att gå utan bh ute i samhället.
Då känns hela grejen helt plötsligt skitlöjlig, för mig. Hitta på en stor grej kring någo1 man gör hemma i mjukisbrallorna. Då tillhör jag "free farting" i så fall. Det är ju också tabubelagt, speciellt som kvinna, att fisa. Det gör jag gladeligen hemma.
 
Någon gång har jag hamnat bakom någon person som har gjort i brallan av misstag och det luktar verkligen vedervärdigt tycker jag, så jag är glad att det inte är kutym i löparsammanhang att göra det medvetet.
Antecknar för mig själv att aldrig börja pyssla med maraton. :crazy: Undrar om det där händer inom distansridning? Eller där kanske man är rädd om sadeln? :laugh:
 
Fast det är inte knutet till någon kostnad? I tex länken som @Blueberry skickade skulle ju tamponger klassas som en lyxprodukt med dyrare skatt, det är väl därför jämförelsen mellan skägg och mens kom. :)
Nah, det var mer att de hade 5% VAT som vissa halvnödvändiga produkter medan vissa helt nödvändiga produkter hade 0% i VAT och normal VAT är 20% där bland annat rakhyvlar hamnar (tror jag, trots att det påståtts på nätet att de anses nödvändiga och har 0 i VAT). Det kom fram att regeringen ville sänka till 0% i VAT men delar av befolkningen protesterade och tyckte att de inte var nödvändiga eller ngt och det drogs tillbaka? Förstod inte exakt.

(Förresten håller jag inte alls med om att bindor borde vara gratis, det är ju mer nödvändigt att äta trots allt och det skänks inte bort utan man får bidrag om det behövs, rimligen räknar väl socialen in priset för bindor vid socialbidrag?

Priserna på bindor har gått ned hysteriskt mycket sedan jag var liten (skriver inte sanitetsprodukter för jag har ingen aning om tamponger), det var nog på 80-talet som debatten kom upp om gratis bindor, ganska rimligt dessutom, de kostade 45 kr paketet och man behövde kanske två paket för en mens om man hade otur. (Och innan man red var man tvungen att försöka använda bindan i ett par timmar så man kunde platta till den för de var så himla tjocka.). Nu kostar samma märke 20-28 kr typ och det är fler i paketet så många klarar sig nog med ett eller 2/3 paket på en mens. Då märkte man det rejält när man hade mens eftersom 45 kr var mer i reala pengar än det är nu till råga på allt. En stackars väninna var tvungen att arbeta sig igenom sin mammas gigantobindor i bal som hon köpt innan en operation som gjorde slut på mens innan hon fick köpa ett enda paket i egen storlek. :( så hemskt, de var ganska välbeställda.)
 
Senast ändrad:
Ett Ironmanlopp räcker 16 timmar för en långsam deltagare, 8 - 9 timmar för de snabbare. Jag tror samtliga i proffsgänget kissar både på cykel och till fots. Kissar, alltså, inget annat :p Vanliga maraton har jag faktiskt ingen aning om, men de räcker ju kring 2 timmar för de snabba. Bara.
Men alltså... blir det inte obehagligt? Det lär ju sabba den glatta friktionen mellan benen som tightsen skapar? (för oss som inte har något thigh gap då). Och får man inte skavsår på fötterna av nöta så länge i blöta skor?
Vid simningen kan jag förstå, för där blir man ju av med det omgående. Men vid cykel och löpning? Det lär ju vara smidigare och gå fortare att vika av på nåt lämpligt ställe och kissa med nerdragna byxor istället för att stå och blaska av sig själv och kläderna vid en vätskestation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp