FreeForm - Classic SB

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Triax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 506
T

Triax

Är det en bra bomlös sadel? Skulle gärna vilja höra era åsikter om denna sadel. Tack

Sv: FreeForm - Classic SB

Jag tycker det är en trevlig sadel (hade en ett år) men den funkar inte på alla hästar eftersom den är relativt styv i längdriktningen.

Så har du en häst med svängd rygg eller en som är överbyggd t ex så kan det vara svårt att få den att fungera. Risken är då att den byggar, skaver baktill eller puttas fram.

Dessutom tycker jag inte den fungerar på alltför breda, platta hästar då den är välvd från sida till sida och kanterna på bakvalvet kan skava och trycka ner i hästryggen trots padden.

Det lät ju inte så jättebra faktiskt.. ska nog kolla runt efter lite andra sadlar då.

Passar sadeln hästen så är free-form en gudomligt skön sadel - som att sitta i en skön fåtölj! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
346
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter...
Svar
7
· Visningar
544
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka