Freestyletråden

Ja det var dig jag menade, vad tråkigt med inställd kurs. Min instruktör ska också tävla där.

Sitter htm programmet bäst? Jag vet inte jätte mycket om det, kikat på youtube och läst lite och det verkar som att vi gör lite av det när vi tränar själva. Har tänkt på att han ska kunna köra både höger och vänster sida inför rallyn och sen lagt till flera moment som jag tror är htm fast jag mest bara vill kunna göra alla moment från precis alla positioner.
Htm-programmet sitter, i alla fall på hemmaplan. Vi började med bara htm, så där är vi uppe i klass 2. Freestyle tycker jag är svårare att komma på saker till, så det programmet har vi precis satt ihop i år, och jag har ännu inget bra slut.

Ska inte du testa och vara med i Ulricehamn? Det värsta som händer är att du blir diskad.
 
Htm-programmet sitter, i alla fall på hemmaplan. Vi började med bara htm, så där är vi uppe i klass 2. Freestyle tycker jag är svårare att komma på saker till, så det programmet har vi precis satt ihop i år, och jag har ännu inget bra slut.

Ska inte du testa och vara med i Ulricehamn? Det värsta som händer är att du blir diskad.
Är det den 21 och 22 augusti? Bara dom jag hittar. Fast då skulle det bli freestyle för jag har verkligen noll koll på htm, bara lekt lite med det som säkert är fel.

Har funderat på det sen hon sa att hon ville åka dit. Men jag vet inte om vi är redo. Har iaf bestämt moment och sång, nu ska jag bygga ihop det så allt hänger ihop naturligt. Och sätta tricken varje gång innan vi är klara. Har fått lite mer inspiration idag och lite nytt att träna på. Imorgon blir sista kursdagen men sen ska jag ju fortsätta med instruktören och träna vidare på egen hand och befästa allt vi lärt oss. Vet helt ärligt inte hur mycket vi lärt oss under kursen. Galet mycket skulle jag nog säga.
 
Är det den 21 och 22 augusti? Bara dom jag hittar. Fast då skulle det bli freestyle för jag har verkligen noll koll på htm, bara lekt lite med det som säkert är fel.

Har funderat på det sen hon sa att hon ville åka dit. Men jag vet inte om vi är redo. Har iaf bestämt moment och sång, nu ska jag bygga ihop det så allt hänger ihop naturligt. Och sätta tricken varje gång innan vi är klara. Har fått lite mer inspiration idag och lite nytt att träna på. Imorgon blir sista kursdagen men sen ska jag ju fortsätta med instruktören och träna vidare på egen hand och befästa allt vi lärt oss. Vet helt ärligt inte hur mycket vi lärt oss under kursen. Galet mycket skulle jag nog säga.
Precis, 21-22 augusti. De har ju dubbla klasser båda dagarna, så det går ju att tävla mycket även om man bara kör en gren. Jag tänker inte anmäla mig till mer än tre klasser/dag och då kanske sedan stryka mig i någon på plats beroende på hur hunden är för dagen.
 
Precis, 21-22 augusti. De har ju dubbla klasser båda dagarna, så det går ju att tävla mycket även om man bara kör en gren. Jag tänker inte anmäla mig till mer än tre klasser/dag och då kanske sedan stryka mig i någon på plats beroende på hur hunden är för dagen.
Ja jag såg det. Tror du att du kommer köra freestyle även om allt inte är klart än?Jag körde dubbla klasser på rallyn med Alvin, vet dock inte hur det blir med Milou med alla intryck. Han är ju en arbetsnarkoman med fullt fokus så det skulle gå. Men vill sätta programmet först så tänker september kanske som start. Har inget förutom moment som jag inte satt ihop, en låt och ett slut.

Jag tycker problemet varit det motsatta att det finns så otroligt mycket att välja till freestylen och att det varit svårt att ta sånt som är lagom svårt, som både är lite svårt men också något vi klarar.
 
Ja jag såg det. Tror du att du kommer köra freestyle även om allt inte är klart än?Jag körde dubbla klasser på rallyn med Alvin, vet dock inte hur det blir med Milou med alla intryck. Han är ju en arbetsnarkoman med fullt fokus så det skulle gå. Men vill sätta programmet först så tänker september kanske som start. Har inget förutom moment som jag inte satt ihop, en låt och ett slut.

Jag tycker problemet varit det motsatta att det finns så otroligt mycket att välja till freestylen och att det varit svårt att ta sånt som är lagom svårt, som både är lite svårt men också något vi klarar.
Om jag har ett färdigt program kanske jag kör freestyle också även om det inte sitter klockrent hemma. Vi ska ju ändå dit och anmälningsavgiften för en klass till är ju inte jättestor, så jag kan ju bestämma mig på plats också.
Jag har förstått att de flesta tycker som du att freestyle är lättare just för att man har så mycket att välja på. Jag tycker tvärtom att det är lättare med htm där man har lite mer ramar att hålla sig till.
 
Idag var det sista freestyletillfället. Har fått nya idéer och måste göra om mitt program för det jag hade tänkt blev inte bra när det skulle passa ihop med musiken och saknade flyt. Men nu ska jag lära in det nya, sätta ihop mer sammanhängande rörelser och nytt program och köra låten till 1.10 minuter för bra avslut. Ska träffa instruktören om ca 2 veckor så hinner vi träna lite innan dess. Tror jag satsar på tävling i september.

Det blir inte så stor skillnad att kursen är slut eftersom jag ändå kommer få hjälp. Men lite tråkigt är det.

Behövde en lättare stång så shoppade en ny som var så lång innan jag delade den så att jag i princip slog i varenda människa och pryl i affären :rofl: Ska införskaffa en större boll också.

Han var duktig idag med men både jag och han var trötta så presterade inte på max men det går ju inte alltid. Har ändå lätt in lite.
 
Om jag har ett färdigt program kanske jag kör freestyle också även om det inte sitter klockrent hemma. Vi ska ju ändå dit och anmälningsavgiften för en klass till är ju inte jättestor, så jag kan ju bestämma mig på plats också.
Jag har förstått att de flesta tycker som du att freestyle är lättare just för att man har så mycket att välja på. Jag tycker tvärtom att det är lättare med htm där man har lite mer ramar att hålla sig till.
Hur mycket orkar din hund? Har glömt namnet, vad heter hon och hur gammal är hon 😳?Jag tänker att Milou ska köra 2 ggr på en dag som mest. Mest för att öva på situationen och sammanhanget med hundar och människor och ny miljö och en väldigt nervös matte så vi ser det som övning. Vill få bra resultat men mest av allt bara lyckas utföra momenten i den omgivningen.
 
Hur mycket orkar din hund? Har glömt namnet, vad heter hon och hur gammal är hon 😳?Jag tänker att Milou ska köra 2 ggr på en dag som mest. Mest för att öva på situationen och sammanhanget med hundar och människor och ny miljö och en väldigt nervös matte så vi ser det som övning. Vill få bra resultat men mest av allt bara lyckas utföra momenten i den omgivningen.
Jag vet att hon orkar två klasser för det har vi kört förut i både htm och rally. Och hon slappnar av bra i sin bur mellan klasserna. Där vet hon att inget händer och ingen stör henne.
Sedan har hon svårt med koncentrationen på bortaplan, så det blir ofta lite tokigt ändå. Så jag tänker anmäla till tre klasser men stryka mig i en om hon antingen känns trött eller om det gått superbra och jag vill sluta på topp.
Hon är snart fem, heter Vilsa (jag skriver nog sällan namnet här).
 
Vi ska tävla både htm och fs i helgen och idag funderar jag på att byta låt 😂 Fs-programmet är klart och det får vara som det är men funderar som sagt på att byta låt i htm. Min hund är dock van vid fotgående och att vi byter riktning och positioner när vi latjar runt. Det är debut för den här hunden i både fs och htm så vi tränar på att tävla så får det gå som det går liksom.
 
Jag har ändrat mitt htm-program, men har kvar samma låt. Har också bokat in en träning/programgenomgång med en tränare jag känner i oktober, ett par veckor innan vi troligen ska tävla (har inte anmält än). Tränaren vann brons på EM i htm i helgen, så kul att se (streamades live).
 
Vi ska tävla både htm och fs i helgen och idag funderar jag på att byta låt 😂 Fs-programmet är klart och det får vara som det är men funderar som sagt på att byta låt i htm. Min hund är dock van vid fotgående och att vi byter riktning och positioner när vi latjar runt. Det är debut för den här hunden i både fs och htm så vi tränar på att tävla så får det gå som det går liksom.
Jag bytte program sent på en torsdag kväll och tävlade på lördagen. Det gick ok ändå. Hade velat ha en bättre uppladdning egentligen men blev osäker så där precis innan.
 
Jag bytte program sent på en torsdag kväll och tävlade på lördagen. Det gick ok ändå. Hade velat ha en bättre uppladdning egentligen men blev osäker så där precis innan.

Jag har ju tävlat utan att ha ett program med förra hunden 😂 Vi gick in och freestylade verkligen men fick ändå uppflytt 😀

Har hunnit träna några gånger med nya låten och det är ett bättre program så låtbyte var rätt val. Om vi får uppflytt eller inte spelar inte så stor roll, vi ska ha kul.
 
Jag är så avundsjuk på de som kan gå in och bara köra utan plan. Jag måste ha helt klart för mig vad vi ska göra, annars känner hunden att jag inte har koll och då tappar hon koncentrationen. Samtidigt får hon inte ha tränat programmet för mycket för då försöker hon ta genvägar för att komma till slutet och belöningen. Så jag torrgår mycket...

Sedan har jag inte den bästa taktkänslan och skulle säkert få dåliga poäng på tolkning av musiken om jag inte planerat när positionsbyte och fartökning ska vara.

Kanske är lättare i freestyle (om man är bra på det) än heelwork?
 
Jag är så avundsjuk på de som kan gå in och bara köra utan plan. Jag måste ha helt klart för mig vad vi ska göra, annars känner hunden att jag inte har koll och då tappar hon koncentrationen. Samtidigt får hon inte ha tränat programmet för mycket för då försöker hon ta genvägar för att komma till slutet och belöningen. Så jag torrgår mycket...

Sedan har jag inte den bästa taktkänslan och skulle säkert få dåliga poäng på tolkning av musiken om jag inte planerat när positionsbyte och fartökning ska vara.

Kanske är lättare i freestyle (om man är bra på det) än heelwork?

Tror det har till viss del att göra med vad man har för personlighet och vilken hund man har.

Jag skulle istället ibland önska att jag kunde vara lite mer noggrann och i min träning och inte flamsade runt så mycket. Det där med att planera sin träning är inte min grej 🙈

Jag har mest kört htm och jag dansar ofta runt med mina hundar i fotgående även när jag kör lydnad. Hunden ska ju följa oavsett riktning så jag kör åt alla möjliga håll redan från början. Det blir inte alltid så bra men vi brukar ha roligt 😁
 
Jag har varit på privatträning idag för genomgång av mitt program. Det gick bra, i själva programmet gjorde vi bara ett par små ändringar; ändrade startplatsen, ändrade ett positionsbyte och ökade farten på två sträckor.
Jag är anmäld till tävling om en månad men vet inte om jag åker. Ska träna detaljer ett par veckor och sedan bestämma sig. Det är långt att åka så jag vill i alla fall ha en chans på uppflytt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp