Frekvensföljande hjärnrespons...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat utforska binaural beats. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det, men kanske som ljudterapi eller hjärnvågsstimulering. Det handlar om att använda vissa ljudtekniker för att påverka hjärnvågorna. Man kan alltså lyssna på vissa särskilda ljud för att lättare falla i sömn, komma djupare i meditation, bli gladare, eller vad det nu kan ge för effekter. Det låter ju onekligen spännande. :) Hjärnvågorna skulle alltså i vissa lägen kunna påverkas av ljud utifrån och anpassa frekvensen efter dessa, vilket ju iofs har använts under lång tid som t.ex. i trumresor (=shamansk ceremoni för att uppnå ett hypnotiskt sinnestillstånd) och tydligen även går att mäta med EEG. Själv är jag väldigt mottaglig/känslig för ljud och blir väldigt påverkad av ljud – både positivt och negativt – så ämnet gjorde mig förstås nyfiken, och jag ville känna på hur jag upplevde det i praktiken.

Sagt och gjort, så jag började söka fram binaural beats-ljud och lyssna. Jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska använda det - det känns som att det är för kraftfullt för mig. Jag läste att man behöver träna ett tag och lyssna upprepade gånger för att få någon effekt, men det första ljudspåret jag lyssnade på gjorde att jag blev obekvämt groggy efter bara några minuter, sen har jag letat vidare och hittat många ljudspår som jag bara har tyckt känts rent obehagliga att lyssna till. Men så hittade jag ett ljudspår som det stod att det var till för att ”stimulera hjärnan att höja serotoninhalten”, och hur det nu än är med det så - BOM där satt den. Snacka om njutning!! :love: Det kändes bara SÅ bra inombords. :) Rätt frekvens för mig tydligen. :D

Jag har efter min stressohälsa bl.a. haft problem med smärta i kroppen under flera år. Nu har jag under dom senaste månaderna upplevt perioder där smärtan faktiskt har klingat av och nästan försvunnit (halleluja!), och då märker jag än tydligare hur smärtan hänger ihop med min hormonella cykel. När östrogenet är som lägst under månaden har jag som ondast. Östrogen och serotonin går ju hand i hand, och serotonin är smärtdämpande, så det är kanske inte så konstigt egentligen. Och att min hormonella balans är uppfuckad efter stresskraschen har jag ju konstaterat för längesen, så det känns inte heller så konstigt.

När jag vaknade häromdagen hade jag så ont i kroppen att det var hemskt, jag var väldigt påverkad i allmäntillståndet, smärtan skrek i många delar av kroppen och det kändes som om tårarna var på väg. När jag kom till jobbet var jag smärre panikslagen och ville bara fly från mig själv, för smärtan var alldeles på tok för jobbig. I vanliga fall så har jag mest molande ont, lite typ träningsvärk, och det går att leva med. Men den här dagen var värken intensiv och frän och tog hårt på mina krafter. Då kom jag i ren desperation att tänka på det serotoninhöjande ljudspåret och satte mig och lyssnade på det ett tag. Och det var sån lycka, för den högsta toppen av smärtan kapades av och försvann! Istället sjönk smärtan till den vanliga molande värken, den som jag är van vid och har lärt mig leva med.

Kan det verkligen vara sant? Kunde det bero på binaural beats-ljudspåret? Jag vet inte vad jag ska tro. Egentligen kan jag inte låta bli att vara skeptisk till att det skulle bero på det. Kan ju ha varit vilken sammanträffande slump som helst som gjorde att den värsta värken mattades av efter jag hade lyssnat på ljudspåret. Men egentligen skiter jag i om det är inbillning/placebo eller något som verkligen funkar på det här sättet, för jag fick smärtlindring och det var det jag behövde som bäst! :bow:

Sen är det förstås så att den här händelsen inte gjorde mig mindre nyfiken på att fortsätta att utforska området... Om jag hamnar i sånt jobbigt smärtläge igen så vet jag definitivt vad jag ska testa, och jag ska även se om jag kan hitta något ljudspår som inte känns obehagligt och som eventuellt skulle kunna hjälpa mig i meditationen. :)
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 978
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp