Bukefalos 28 år!

Frenetiskt trampande, varför?

hljomalind

Trådstartare
Vi har en mycket social och kelig kastrerad hankatt på 5 år, som min sambo just nu håller på att bli vansinnig på. Han ska alltid upp i knät, (eller upp på magen om man ligger ner) och väl där lägger han sig inte ner utan står och trampar och trampar som i trans. Beteendet började när jag blev gravid, då var det framför allt min mage han trampade på, men sen bäbisen kom trampar han bara på sambon. Hos mig gosar han som vanligt, försöker gärna klämma in sig även när jag har bäbisen i famnen.

Beteendet måste ju ha något med bäbisen att göra. Självklart har det blivit en omställning för kissen, att från att ha en husse och matte som alltid har en famn ledig så är vi inte lika tillgängliga, och någon annans behov kommer ofta före kattens. Det "normala" keltrampet de flesta katter sysslar med är ju ett slags kattungebeteende från när de låg och trampade hos mamman för att mjölken skulle rinna till. Kan det här extremtrampandet bero på att katten också vill vara bäbis, ungefär som ett svartsjukt storasyskon?

Har också läst att trampande kan vara ett parningsbeteende, men får inte ihop det riktigt. Han är ju kastrerad. Och varför just på husse?

Det ger ju ingen bra utdelning för honom själv heller, då husse inte vill ha honom i knät när han håller på sådär.
 
Sv: Frenetiskt trampande, varför?

"Överdrivet" kelbeteende (trampande, rullande, gnuggande, spinnande) kan var tecken på stress. Det är inte omöjligt att han sen bebisen kom vill hävda sin rätt till husse lite extra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 708
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Katt På landet har man ofta katt. För oss så är det nödvändigt för att hålla mössen nere och dessutom så gillar jag katter och kan erbjuda...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 800
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Jag blir vansinnig. Min katt har under de senaste dagarna börjat bli alltmer rastlös under kvällarna och framförallt morgnarna. Jag har...
Svar
8
· Visningar
6 003
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp