Bukefalos 28 år!

Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Sasse

Trådstartare
Jag blir vansinnig. Min katt har under de senaste dagarna börjat bli alltmer rastlös under kvällarna och framförallt morgnarna. Jag har honom inlåst i mitt sovrum under sen kväll/natt eftersom han annars härjar runt och har en massa hyss för sig (som att störa den andra katten och hunden). Tidigare har han accepterat detta och lagt sig till rätta, men nu är han som sagt mer rastlös och det tar ett tag innan han kommer till ro. Morgnarna är dock värst. När han vaknar eller hör att någon annan vaknar, då ska han ut! Han blir väldigt högljudd och börjar krafsa frenetiskt på dörren. Det är väldigt svårt att få honom att bryta det beteendet. Jag kan gå dit och lyfta bort honom 25 gånger, men han är där igen direkt.

Det här fungerar inte riktigt för mig. Jag jobbar ofta kväll, kommer hem sent och behöver sedan sova en bit in på fm. Min sömn blir rätt undermålig om han ska vakna klockan 04 och hålla på att krafsa på dörren i flera timmar (i förrgår höll han på mer än tre timmar). Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det här problemet. Jag hade samma problem med min äldre katt, och där gav jag upp och lät honom ha fritt utrymme tillslut (men han var och är något lugnare än denna). Kan jag lära honom att låta bli dörren? Hur i så fall?

Innan vi går och lägger oss brukar han få en omgång lek, antingen av mig eller om han hellre vill busa med den andra katten. Ibland tar vi en "nattpromenad" just för att han ska bli trött i skallen. Vet inte vad mer jag kan göra för att trötta ut honom i huvudet sas?

Har också funderat på om han kan vara könsmogen, men det känns tidigt. Han är ca 5 månader. Förutom det här beteendet har jag märkt att hans urin luktar något fränare, men jag har inget att jämföra med då jag kastrerade den äldre katten innan könsmognaden. Jag vet inte hur en könsmogen hankatt är således.

Tips någon?
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Fast nog ska det väl kunna vara början på könsmognaden? Vädret är ju så varmt också så jag misstänker att de flesta djur kommer att få vårkänslor tidigt.

Har du testat Feliway? Mina blev ju lite knepiga när min far gick bort och de har väldigt svårt för när jag åker hemifrån (den ena kissen har blivit väldigt "mattig"). Feliway har fungerat fantastiskt, de är lugna och precis som vanligt nu.
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Börja med att kastrera. Fem månader är en helt normal pubertetsålder. Sen är de ju tonåringar ett tag ändå, men den värsta rastlösheten kan man förhoppningsvis slippa genom att kastrera i tid.
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

För att bryta vanan med att krafsa på dörren kan man sätta lite dubbelhäftande tejp där han vill krafsa.
Dock lär man även behöva åtgärda grundproblemet(antagligen könsmognad) annars hittar han på något annat sätt att plåga dig ;)
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Har du testat Feliway? Mina blev ju lite knepiga när min far gick bort och de har väldigt svårt för när jag åker hemifrån (den ena kissen har blivit väldigt "mattig"). Feliway har fungerat fantastiskt, de är lugna och precis som vanligt nu.

Nej, men jag har beställt nu. Hoppas att det kan lugna tonårstiden.

Kastrering ska också bokas in. Jag trodde katter blev könsmogna först vid 6 månader. Finns det någon generell tid hur snabbt katten kan lugna sig efter en kastrering?

skuggi: Får nog tejpa hela dörren då :p Just nu blockerar jag med en massa saker, men då blir han bara mer högljudd och försöker trycka sig mellan sakerna och dörren så han kan krafsa då.

I morse höll han bara på i ca en timme, så det har blivit mindre i alla fall :p
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Könsmognad varierar kraftigt. Dels mellan raser/individer, dels beroende på när på året lämpligt mognad råkar infinna sig. Våren kan trigga en lite tidigare könsmognad, mörk vinter kan fördröja den.

Det tidigaste exemplet på hanar som parat med avkomma som följd är 4 månader (korat), och bland tex perser är det inte helt ovanligt att man får vänta tills en hane är 1,5-2 år innan han faktiskt börjar para. Pubertetsbeteendet kommer ofta innan lyckade parningar, så vid 4,5-5 mån ålder börjar jag helt klart hålla ögonen på mina hanar. Min egen blev separerad från sin fertila mor vid den åldern eftersom han började bli lite väl intresserad av vad hon luktade :meh:. (Hon blev parad med en annan hane då, och sen kastrerad direkt efter den kullen eftersom jag skulle behålla lillgrabben i avel.)

I många fall kommer de hem som mindre rastlösa så fort kulorna är borta, men man ska alltid räkna en nykastrerad hankatt som fertil i en månad efter ingreppet. Det finns risk för lyckad parning så länge.
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

mina har tvärtom blivit jobbiga efter kastration. Inte lika intresserade av att springa ute utan är istället inne och terrar varandra och oss.

vad gör feliway? vill inte droga dem men att inte ha katter brottandes i sängen nattetid vore önskvärt.
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Feliway är kattegna feromoner som har en stabiliserande verkan (på många katter). De blir inte drogade men helt enkelt mer harmoniska, jag älskar det!
 
Sv: Rastlös katt som frenetiskt krafsar på dörren

Min ena katt hade helt utvecklade bollar redan vid 3,5-4 månader. Han var fruktansvärd med allt o allmänt störig o kissig. Så vi åkte till veterinären för trodde något var fel. Men hon stirrade med stora ögon på oss och sa att denna bör kastreras omedelbums :p
Så är din fem månader så är han förmodligen könsmogen och därav lite brötigare än vanligt.

Han kissade inne precis varje dag och attackerade oss och andra katten. Redan dagen efter var kissandet borta och nu går lek mycket lugnare till även om dom härjar loss ibland, men inte alls på den överdrivet hårda nivån som han då använde sig utav.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 649
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 364
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 960
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
2 794
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp