Fri tillgång på hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Swannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 000
S

Swannie

Ni som har hästar som får fri tillgång på hö, hur löser ni det rent praktiskt? Jag menar så att man inte behöver lägga det på marken så det blir lerigt eller de trampar runt i det?
Min pojkvän (tillika chaufför, hantverkare och stallpersonal :angel: ) hade en idé om att man kunde bygga en vanlig låda i plywood, ca 1*1,5 meter, men paranoid som är jag är så är jag dels rädd att de ska få i sig kemikalier om de står och biter på den och dels tror jag att framförallt unghästen kommer roa sig med att använda den som fotboll...Hjälp!

Sv: Fri tillgång på hö

En variant är pall med pallkrage.

Jag har en hemsnidad foderhäck i metall. Annars finns det ju att köpa färdiga foderhäckar också.

Vart köper man sådana? Du råkar inte veta vad de kostar? :crazy:

Vi har byggt en höhäck i hagen, fast nu när vi har hösilage balar ligger det bara på marken. Just nu är det ju mycket snö här hos oss och då snön försvunnit så kommer det ligga så mycket hösilage på makren att det inte kommer bli nertrampat i lera ;)

Man kan köpa en foderhäck, eller snickra en själv. Praktiskt, för då blåser inte höet iväg när det tar i.

Själv har jag valt att flytta foderplatsen runtikring i hagen, för att det inte ska bli så nergödslat på ett och samma ställe.
Men det bygger på att jag har skogshagar, där inte höet flyger bort, eller blir lerigt på samma sätt, som i en vanlig sådd hage.

Jag har en låda. Jag har inte exakta mått på den. Den har solida väggar och ingen spillkant. Den står ganska högt upp i hagen, på en liten kulle så det är väldrenerat där den står. Jag bär ut en höbal ungefär var tredje dag.

SSBLPD skrev:
Jag har en låda. Jag har inte exakta mått på den. Den har solida väggar och ingen spillkant. Den står ganska högt upp i hagen, på en liten kulle så det är väldrenerat där den står. Jag bär ut en höbal ungefär var tredje dag.

ska nämna också att lådan står under några tallar. Skyddade från väta. :)

Hemgjort "hö-hus" för stor rundbal: tak och tre sidor som gör att inte mycket hö "slits" ut på backen, på den 4:e sidan hängs en kraftig kedja över diagonalen. Funkar bra och räcker ca 4-5 veckor åt våra två pållar (d-ponny och halvblod). De går ute mellan 10 och 14 timmar/dygn.

vi rullar ut en 150kilos bal i hagen o ställer den under ett träd på en höjd där det är torrt.
Våra hästar har lärt sej att äta upp även om höt är blött eller dyl , inte bryr dom sej om sånt *s*

Liknande trådar

C
Foder & Strö det har varit uppe många trådar angående detta ämne. men jag vill ha lite hjälp & stöd nu, för att kunna införa detta i vårat stall. för...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: mizz
·
M
Foder & Strö Hej, jag behöver lite tips! Eftersom det stall jag nu står i tar 4,50:-/kg för hö så har jag köpt eget hö. Stallpersonalen delar inte...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Grevinnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka