Fri tillgång till hö.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 785
J

Jempa77

Hur länge kan man ha en rundbal med hö i hagen innan man bör byta den? Som det ser ut nu så blir vi bara två hästar i hagen. Balen är väl på runt 200-220kg st.

Tack på förhand!

Sv: Fri tillgång till hö.

Hur länge kan man ha en rundbal med hö i hagen innan man bör byta den? Som det ser ut nu så blir vi bara två hästar i hagen. Balen är väl på runt 200-220kg st.

Tack på förhand!
Det är alltså hö och inte hösilage? Har du ett ordentligt foderbord med tak så att höet inte blir fuktigt (svårt att åstadkomma) så funkar det ett tag. Har man höet i en ligghall på ett foderbord funkar det bättre. Men med tanke på att du har två hästar så råder jag dig att dela upp balen och köra ut en ungefärlig dygnsgiva (om de ska ha fri tillgång och går ute dygnet runt) och har resten av balen förvarad på en torr loge eller motsvarande. Det minska risken för att du ska behöva slänga delar för att den blivit fuktig. Men som sagt på en torr plats där inte regn kommer åt kan du ha balen tills den tar slut.

Sv: Fri tillgång till hö.

Tack för ditt svar, hade tänkt att bygga ett "foderbord" så att höt håller sej torrt.

Mvh-Jenny

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 654
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka