Fria marknadshyror

Ja, Eriksberg är ju snordyrt pga höga avgifter, men jämförelsen är ju sällan på så dyra objekt, vad kostar liksom hyra på en jämförlig femma? (Sedan ser inte jag amortering som en kostnad för boendet, det är ju en form av sparande egentligen, rimligen borde inte ränteavgifterna vara så höga och amorteringen rätt högt räknad i ditt exempel?)
Fast amotering och sparande är två helt olika saker ;) men förstår din poäng :up:
 
Jag förstår att nybyggen är dyra, eftersom man vill hämta hem pengarna snabbt. Vi bor i nybygge, bott här sen det var färdigt för 3 år sen. Hyran ligger på ca 14000 + garage 1200 (apdyrt för garage!). Min fundering är mest, hur mycket kan de höja hyrorna egentligen? Till slut når de ju ett tak. Vi kommer köpa något när jag pluggat färdigt istället, men trots att vi har kontantinsats så kommer vi med lån och amortering betala 20000/mån. + avgiften då. Det blir alltså dyrare för oss att köpa, har alltid hört att det ska vara tvärtom.
Du kan inte tro att det ska bli billigare än i HR om det är femmor på Eriksberg du tittar på? :D
 
Du kan inte tro att det ska bli billigare än i HR om det är femmor på Eriksberg du tittar på? :D

Haha jo för alla säger ju det. Men fine det kanske är billigare objekt man tänker på då. Jag är kluven till Eriksberg, tycker det är dyrt och inte värt det. Där jag kommer från köper man ett hus på 200 kvadrat för typ en miljon så jag tycker allt här är dyrt.
 
Vi kikade på en femma för några månader sen, hyran på den var 19000kr. Plus garage och el och vatten då. Så det är ju dyrt det med.

Ja absolut kan man se det som ett sparande, men det är ju fortfarande något du måste betala varje månad. Nej amorteringen är den ”lägsta” (vet inte vad det korrekta ordet är) som banken accepterade och räntan är väl en normal ränta. Ränta på 6 miljoner blir ju en del.
Ja, då blir ju enligt mitt förmenande det med stor sannolikhet mer ekonomiskt att köpa, om än kanske inte lägre utgifter varje månad till en början. Men, vem vet hur marknaden utvecklar sig.
 
Haha jo för alla säger ju det. Men fine det kanske är billigare objekt man tänker på då. Jag är kluven till Eriksberg, tycker det är dyrt och inte värt det. Där jag kommer från köper man ett hus på 200 kvadrat för typ en miljon så jag tycker allt här är dyrt.
Vi gav upp E-berg, det var en bättre investering att lämna ön och köpa ngt dyrare i typ Linne istället, pga typ 1/3 av avgifterna.
 
Ja, ”vi vill komma ner i månadskostnad så vi köper en femma på Eriksberg” låter inte riktigt omvärldsorienterat :D

Men då är det ju bara att titta åt andra håll.

Haha ja fatta min besvikelse när jag gjorde en sån kalkyl hos en bank första gången och ba ”men det blev ju inte alls billigare!!!???” Eh 😂 tur det var på nätet och inte på ett fysiskt möte, hade varit pinsamt.

Ja jag jobbar på att övertala att Torslanda, Hjuvik eller Lilleby, skulle bli perfekt. Går trögt 🙈
 
Det blir alltså dyrare för oss att köpa, har alltid hört att det ska vara tvärtom.
Det beror nog också på var i landet man tittar, hur kalkylen ser ut.
Jag har ett fräscht hus på ca 150+50 m2, med garage och 2000 m2 tomt, och betalar brutto inklusive ALLT (ränta, amortering, uppvärmning, hushållsel, försäkringar, avloppstömning, sophämtning, bredband/TV/telefon mm) under 6000 kr/mån. Skulle förmodligen inte kunna hyra motsvarande bostad billigare än så.
Det är 25 minuter med bil till jobbet och en knapp timme till Göteborg.
 
Som boende i ett land där vi har fria marknadshyror kan jag bara säga att jag tycker det är ett helt värdelöst system, som jag tycker påverkar samhället negativt. I staden jag bor gick genomsnittshyran för en trea upp 7% mellan 2016-2017, och sedan 2010 har samma hyra gått upp med 32.1%. Det är helt sjukt!

Vi hade väldig tur som flyttade in i vår nuvarande hyresrätt precis innan den värsta prisökningen, och vi har också tur i att vår hyresvärd inte riktigt verkar ha insett hur mycket mer hon skulle kunna ta betalt. Eller så är hon bara snäll... Lägenheten ovanför oss, som är exakt lika stor men inte lika nyrenoverad som vår, fick nya hyresgäster i början av förra året och kostar 1500 kr mer i månaden än vår.

Vad detta innebär är att färre har råd att bo bra områden rent generellt, eftersom de är eftertraktade och hyresvärdarna då ser sin chans att blåsa upp priserna ordentligt. Det kombinerat med att man här dessutom betalar olika mycket kommunalskatt beroende på vilken del av stan man bor i (en del andra faktorer spelar också in, men generellt gäller regeln "finare område = högre skatt"), gör att det för många är helt ohållbart att kunna bo i de "bättre" områdena. Staden är därför mycket segregerad.

Vad detta innebär är även att en massa privatpersoner sitter och håller på sina lägenheter eftersom att de kan tjäna så oändligt mycket pengar på att hyra ut dem (här får vem som helst hyra ut sin lägenhet/sina lägenheter hur länge som helst). Det påverkar därför även marknaden för de som vill köpa. Först nu i år försöker regeringen göra något åt detta, för att öka möjligheten för folk att köpa.
 
Hyresmarknaden fungerar inte idag. Något borde göras och nu är det äntligen uppe på tapeten. Danmark har väl en fungerande hyresmarknad tror jag och Belgien? Rätta mig om jag har fel? Som jag förstod det förlorade Sverige dragkampen om någon av de institutioner som skulle flyttas från Storbritannien pga omöjlig bostadsituation.
 
Hyresgästföreningen talar såklart i eget intresse så man ska ta det med en liten nypa salt tycker jag. Ja, hyrorna för en del hyresgäster skulle höjas jättemycket. Men måste det vara ett problem? Vilka skulle få höjningen? Inte fattiga flerbarnsfamiljer i Biskopsgården eller Tensta som bor i redan dyra lägenheter, för det finns inte jättestort tryck på de bostäderna.

Däremot som jag skrev ovan, hyresrätter i storstädernas innerstäder som i många fall är otroligt billiga, de skulle höjas rejält och det kan inte jag tycka är av ondo. I många fall är det höginkomsttagare som bor där och jag ser ingen anledning till att de ska ha väldigt låga hyror när de bor i så pass attraktiva områden. Dessutom har hyresgästerna i många fall kommit över hyrorna genom svartkontrakt och skenbyten.
Jag kan nog se att det finns utrymme för höjningar på gamla lägenheter mitt inne i stan.
Men rena marknadshyror tror jag kanske inte vore så bra. Kanske mer att man kan få in läge i värderingen och tex få ta ut 10 000 kr för en trea inne i centrala stan istället för 6 000 kr? (sa hon som bor utanför stan i en nybyggd trea för 11 000 kr.)

Även som den liberal jag är ;) så tycker jag inte att det skulle bli bra med segregation och 20 - 30 000 kr i hyra i mitten av stan. Samtidigt sticker det i ögonen att invandrarfamiljer (inte så lång tid i bostadskö) måste bo utanför stan för 14 000 kr i månaden och betala vatten och värme själva medan folk som sålt sin villa för 10 miljoner och stått i bostadskö i 40 år kan flytta in i en våning i centrala stan för 6 000 kr i månaden där allt ingår. I samma bostadsbolag.

För kn: Precis som någon sa så gör vårt system med bostadsbidrag att det inte finns någon limit på hur höga hyrorna kan vara så länge det inte finns några lediga billigare alternativ. Och då hamnar man ju i att staten ger företag pengar.
 
Senast ändrad:
Och allt det här låter ju fint men konsekvensen blir ju också att endast höginkomsttagare kommer ha råd att bo centralt. Låginkomsttagare/medelinkomsttagare kommer effektivt sållas bort. Låginkomsttagaren som jobbar centralt blir istället hänvisad till en billigare lägenhet i förorten vilket ger längre restid till och från jobbet vilket i sin tur leder till att barnen får längre dagar i förskolan/fritids.

Det leder till större segregation och som vanligt kommer det vara de längst ner på den socioekonomiska skalan som drabbas hårdast.

Om marknadshyror ska införas behöver allmännyttan utökas för någon måste ta ansvar för människors behov och motverka segregation. Tyvärr kommer detta inte ske då högern då kommer gnälla om snedvriden konkurrens. Därför behöver vi börja i rätt ände: göra det billigare att bygga.

Jag håller inte med. De centrala lägenheterna är billiga nu, ja, men det är ändå till stor del rika människor som bor i dem eller personer med kontakter. Ofta har man köpt dem som svartkontrakt. Är det rättvist? Ser du många flerbarnsfamiljer från Somalia i Stockholms innerstad som det ser ut nu? Ett marknadssystem skulle göra att en sekelskiftslägenhet i innerstan kostar lika mycket som deras nybyggda i Tensta.
 
Jag kan nog se att det finns utrymme för höjningar på gamla lägenheter mitt inne i stan.
Men rena marknadshyror tror jag kanske inte vore så bra. Kanske mer att man kan få in läge i värderingen och tex få ta ut 10 000 kr för en trea inne i centrala stan istället för 6 000 kr? (sa hon som bor utanför stan i en nybyggd trea för 11 000 kr.)

Även som den liberal jag är ;) så tycker jag inte att det skulle bli bra med segregation och 20 - 30 000 kr i hyra i mitten av stan. Samtidigt sticker det i ögonen att invandrarfamiljer (inte så lång tid i bostadskö) måste bo utanför stan för 14 000 kr i månaden och betala vatten och värme själva medan folk som sålt sin villa för 10 miljoner och stått i bostadskö i 40 år kan flytta in i en våning i centrala stan för 6 000 kr i månaden där allt ingår. I samma bostadsbolag.

För kn: Precis som någon sa så gör vårt system med bostadsbidrag att det inte finns någon limit på hur höga hyrorna kan vara så länge det inte finns några lediga billigare alternativ.

Håller helt med!
 
Som boende i ett land där vi har fria marknadshyror kan jag bara säga att jag tycker det är ett helt värdelöst system, som jag tycker påverkar samhället negativt. I staden jag bor gick genomsnittshyran för en trea upp 7% mellan 2016-2017, och sedan 2010 har samma hyra gått upp med 32.1%. Det är helt sjukt!

Vi hade väldig tur som flyttade in i vår nuvarande hyresrätt precis innan den värsta prisökningen, och vi har också tur i att vår hyresvärd inte riktigt verkar ha insett hur mycket mer hon skulle kunna ta betalt. Eller så är hon bara snäll... Lägenheten ovanför oss, som är exakt lika stor men inte lika nyrenoverad som vår, fick nya hyresgäster i början av förra året och kostar 1500 kr mer i månaden än vår.

Vad detta innebär är att färre har råd att bo bra områden rent generellt, eftersom de är eftertraktade och hyresvärdarna då ser sin chans att blåsa upp priserna ordentligt. Det kombinerat med att man här dessutom betalar olika mycket kommunalskatt beroende på vilken del av stan man bor i (en del andra faktorer spelar också in, men generellt gäller regeln "finare område = högre skatt"), gör att det för många är helt ohållbart att kunna bo i de "bättre" områdena. Staden är därför mycket segregerad.

Vad detta innebär är även att en massa privatpersoner sitter och håller på sina lägenheter eftersom att de kan tjäna så oändligt mycket pengar på att hyra ut dem (här får vem som helst hyra ut sin lägenhet/sina lägenheter hur länge som helst). Det påverkar därför även marknaden för de som vill köpa. Först nu i år försöker regeringen göra något åt detta, för att öka möjligheten för folk att köpa.
Bra input!
Och det är väl det som också kommer bli följderna här i Sverige.
Det jag inte riktigt förstår är varför denna fråga om marknadshyror är så viktig? Borde inte fokuset ligga på att ta fram andra lösningar och se till att det byggs mer budgetlägenheter och inte som idag en massa tillval och lyx? Det viktiga är att folk har råd att bo, att det går att ta sig dit med kollektivtrafik och att det är det man behöver utan massa extra. Tex balkonger, stora kök, badkar osv allt sådant är såklart trevligt men inget måste för att kunna leva. Nej mer enkla lägenheter och bra avtal tycker jag.
 
Det problemet kan jag se. Men är det bara unga, välbärgade familjer som bor så? Inte många äldre t.ex. som har bott länge? Kanske ett problem på så sätt om de sitter kvar i stora lägenheter år efter år, där en familj annars hade fått plats, men rent ekonomiskt/inkomstmässigt?

Segregationen minskar inte för att de allra rikaste får betala mer (vilket rent ideologiskt i och för sig skulle kunna vara ett argument för) och i förlängningen bara de rikaste i landet har råd att bo inne i entrala Stockholm?

Och Stockholm har kanske det enskilt allra största problemet med hyresrätter i landet, men Sverige är ju totalt sett mycket mer än de tre största städerna. Även i andra städer och även på mindre orter/kommuner råder det bostadsbrist.

Och hyrorna för lägenheter som ligger centralt är väl generellt högre än motsvarande lägenheter i ytterområden. Vad det i sig kan leda till har vi väl redan exempel på.

Ja men om dessa äldre har fått gräddfil i så många år så kanske det är läge för förändring så att någon annan kan få del av kakan. Sen finns det väldigt många väldigt billiga hyresrätter inne i stan.

Problemet är ju att systemet inte fungerar som det gör nu med svartkontrakt etc.
 
Som boende i ett land där vi har fria marknadshyror kan jag bara säga att jag tycker det är ett helt värdelöst system, som jag tycker påverkar samhället negativt. I staden jag bor gick genomsnittshyran för en trea upp 7% mellan 2016-2017, och sedan 2010 har samma hyra gått upp med 32.1%. Det är helt sjukt!

Vi hade väldig tur som flyttade in i vår nuvarande hyresrätt precis innan den värsta prisökningen, och vi har också tur i att vår hyresvärd inte riktigt verkar ha insett hur mycket mer hon skulle kunna ta betalt. Eller så är hon bara snäll... Lägenheten ovanför oss, som är exakt lika stor men inte lika nyrenoverad som vår, fick nya hyresgäster i början av förra året och kostar 1500 kr mer i månaden än vår.

Vad detta innebär är att färre har råd att bo bra områden rent generellt, eftersom de är eftertraktade och hyresvärdarna då ser sin chans att blåsa upp priserna ordentligt. Det kombinerat med att man här dessutom betalar olika mycket kommunalskatt beroende på vilken del av stan man bor i (en del andra faktorer spelar också in, men generellt gäller regeln "finare område = högre skatt"), gör att det för många är helt ohållbart att kunna bo i de "bättre" områdena. Staden är därför mycket segregerad.

Vad detta innebär är även att en massa privatpersoner sitter och håller på sina lägenheter eftersom att de kan tjäna så oändligt mycket pengar på att hyra ut dem (här får vem som helst hyra ut sin lägenhet/sina lägenheter hur länge som helst). Det påverkar därför även marknaden för de som vill köpa. Först nu i år försöker regeringen göra något åt detta, för att öka möjligheten för folk att köpa.
Och så blir det fler per lägenhet och ohyra. På något sätt måste man alltid försöka koppla sina ideologiska drömmar mot verkligheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp