Intressant diskussion detta! Hamnade här när jag googlade på om nya regeringen hade som avsikt att sänka fribeloppet.
Jag förstår att det sticker i ögonen om man tror att studenterna lattjar sig igenom utbildning samtidigt som de hinner jobba 100% och drar in mer pengar än en vanlig heltidsanställd, som de sedan äter skaldjursplatåer för på helgerna, men det är nog extremt få studenter som har det så. (Och om det skulle vara så, so what? Kul för dem

)
Där jag pluggar är det i princip omöjligt att få boende, och studentlägenheterna kostar uppemot 5000 kronor/månad (för knappt 20 kvadratmeter) men då krävs även en kötid på några år.
Alternativet är att hyra i andra hand vilket kan kosta uppemot 10.000 kronor per månad för knappt någonting.
Då handlar inte extrajobbandet och CSN-bidrag och lån om att mjölka staten på så mycket som möjligt utan som en förutsättning för att ens kunna betala sin hyra och ha råd med mat. För att inte tala om vad kurslitteratur och material kostar! Att kunna jobba under hela sommaruppehållet och juluppehållet är ett krav eftersom studiemedlet är ännu mindre då.
Dessutom är CSN-lånet just ett
lån och det är pengar som staten får tillbaka, med ränta dessutom. Bidraget ligger ju på 2800:- /månad och den minskningen som sker av bidraget när fribeloppet överskrids måste ju vara extremt liten jämfört med vad andra saker kostar som staten lägger pengar på.
Det gör mig faktiskt lite irriterad att det anses "bättre" att ta lån och bidrag och festa hela helgerna igenom än att istället vara motiverad och engagerad att ta sig in i arbetslivet och istället välja att jobba på helger, kvällar och vid studieuppehåll.
Nä, skrota det där fribeloppstaket och låt människor välja själva hur de vill leva och lägga upp sina liv.