Frieser/Arab

Nej, det är inte därför. Det finns så få frieserhästar, så jag tycker inte man ska hålla på å korsa. Och så håller de på att förädla friesern, förstör rasen....
 
men amn får väl inte ens korsa friserhästar? är inte det "förbjudet" i aveln?
 
Det är väl bara dom godkända hingstarna man inte får korsa med vad som helst för då blir avelsföreningen i Holland upprörd, eller nåt sånt
smile.png
. Har du ett anonymt litet friesersto hemma på gården kan du ju korsa med vad som helst...
 
Senast ändrad av en moderator:
jag är kär
love.png
love.png
love.png

fan så snygg!! och svart som natten
yum.png

VILL OXÅ HA
biggrin.png

/Arabizar
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!

Visst är Frieser hästar vackra och korsningen i fråga också! Är faktisk mycket lik pappas nordsvensk! Helsvart och allt!

Frieser hästar är trots sitt utseende (lite grövre och hovskägg) en varmblodsras!

Fast när det gäller hästar så är det ju insidan som räknas! Köpte en mkt vacker svart (med bläs) kallblodstravare som visade sig vara helt fel för mig...
Så nu luffsar jag och min fjording glatt omkring och älskar varann!

Dessutom är Frieser hästar mkt känsliga och araber har ju sitt lite speciella sätt att vara på ibland! Men man ska gå efter individen, alla ÄR inte lika! Och alla tycker heller inte lika!

M. v. h. Lisa
 
Jo man får korsa med Frieser. Det finns ingen lag som säger att man inte får korsa med Frieser.
Från en som har korsat med Frieser/Paint
bounce.gif
och väntar föl 2004
 
Senast ändrad av en moderator:
den var jättefin. Inte min smak av häst helt, men väldigt vacker.
Lite små ögon kanske.
Men resning och utstrålning som få!

Fast själv gillar jag mer renrasiga hästar. Dumt att korsa tycker jag.
och för att inte tala om hur hästen är i huvudet.
Den kan vara hur fin somhelst men om den inte är klar i huvudet blir den i mina ögon hur ful somhelst..
 
när jag var på G att köpa mig en friser jag va spekulant på så läste jag på massa ställen att detta var icke tillåtet att göra. (korsa alltså) så därför undrade jag.

För min egen del som äger ett vackert arabsto vill gärna korsa med Frieser i framtiden..såvida man får det vill säga.
 
Nej , inte Frieser/Arab. Men Frieser/Nordsvensk.
Men jag är ny på detta så jag vet ej hur man lägger in bilder..... :confused:
 
Så verkar det vara med många raser. Exakt samma som Tori hästarna....... dom avlar bort storleken och deras underbara egenskaper och gör "vanliga halvblod" av dom.
:crazy:
Det är väldigt synd tycker jag.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 193
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Trott
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 215
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp