Bukefalos 28 år!

Roligt att det finns någon med samma teori som mig. :)
Tycker att det var en mycket klok polle du har. :bow: Önskar att fler hästar visade att dom också är levande varelser.
 
Håller med dig helt.
Förutom en liten sak.. :p
"Jag förstår precis varför vissa måste slå sina hästar för att tillrättavisa dem."
Anser att våld aldrig "måste användas". Det tyder endast på okunskap.
 
Vi lär så länge vi lever! :bow:
Så länge vi lyssnar på våra djur - de vet mer om ämnet än vad vi kan förstå under ett helt liv.
 
Men jag tycker fortfarande inte att sånt hör ihop med NH. Dvs våld och tvång.
Jag tycker inte bara att det är principiellt fel, utan det får även konsekvenser som jag inte vill ha. Använder man våld bryter man den tysta överenskommelsen med hästen att man inte slår på varandra, så då kan man mycket väl få en bitig / sparkande häst. Dessutom så tar man bort hästens arbetsglädje, och hur kul är det att behöva tvinga en häst att göra något för en? Hur SNYGGT blir det? Nej, en häst ska vara stolt och vacker och full av arbetsglädje och energi för att kunna jobba riktigt bra fysiskt också.
 
Men om man inte kan nåt annat och ens häst jämt och ständigt kliver över en, knuffas, sparkas och bits så blir det ofta så att man hamnar i situationer där man måste freda sig.
Detta händer inte om man uppfostrar hästen på ett konsekvent och trevligt sätt, men som sagt... kan man inget annat så...
 
Anser att uppfostran inte kommer endast av att man är konsikvent. Det ger bara hästen en tydlig väg att följa. Men den kan fortfarande vika av vägen. Den lyssnar inte för att du är konskvent, utan för att du är en bra och trygg ledare.
 
Vad Antti antagligen menar, är att få av oss hästmänniskor är ledare, tack vare att vi förtjänar det. Tack vare inre egenskaper och tack vare våra handlingar, grundade på våra inre egenskaper.

Det ställer stora krav på oss, om vi skall kunna nå dit, att hästen ”ber” oss om att vara ledare. Få klarar det, vilket väl var Anttis tanke.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 860
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 631
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp