Friluftshund?

Bor på Västkusten så där tycker jag det kanske är lite synd om en samojed?
Synd och synd, det beror väl på vad en ger sin samojed för liv. Men jag skulle nog säga att det innebär med pälsvård med tanke på allt fukt och lera här jämför med norröver där det är snö och kyla :D (men visst, jag bor i Halland ich tycker väl inte heller att det är ett optimalt klimat för så välpälsade hundar :) )
 
De samojeder jag känt har varit extremt sociala, dumma som spån, ganska svårmotiverade men lättpåverkade (negativt) av miljö. Ingen större fart, ingen större vilja att ta i i onödan men med rätt stort intresse av att förfölja och försöka döda saker mindre än de själva.
 
De samojeder jag känt har varit extremt sociala, dumma som spån, ganska svårmotiverade men lättpåverkade (negativt) av miljö. Ingen större fart, ingen större vilja att ta i i onödan men med rätt stort intresse av att förfölja och försöka döda saker mindre än de själva.
Förutom dumheten så är det spännande (och rätt skrämmande) att våra erfarenheter av samma ras skiljer sig så otroligt mycket!
 
Förutom dumheten så är det spännande (och rätt skrämmande) att våra erfarenheter av samma ras skiljer sig så otroligt mycket!

Tja, jag kan villigt erkänna att de jag träffade nog inte kom från strålande linjer eller träning. Att försöka föda upp draghundar genom att avla på en tik som inte klarade det lägsta arbetsprovet i drag... Not so smart ;)
 
Förutom dumheten så är det spännande (och rätt skrämmande) att våra erfarenheter av samma ras skiljer sig så otroligt mycket!
Min erfarenhet av samojeder är att de gillar att jaga, i sådan omfattning att de inte går att ha lösa och har fått hämtas hos polisen 12-24 timmar efter de har rymt. Annars vänliga, glada, stabila hundar, och smarta men i total avsaknad av will to please.
 
De samojeder jag känt har varit extremt sociala, dumma som spån, ganska svårmotiverade men lättpåverkade (negativt) av miljö. Ingen större fart, ingen större vilja att ta i i onödan men med rätt stort intresse av att förfölja och försöka döda saker mindre än de själva.
Smådjursdödare av det jag sett.....
 
Jag tror absolut att en Västgöte hade trivts med ett sådant liv. Otroligt behändiga och robusta hundar. Sen är jag lite hemligt förälskad i Lapska också, härliga hundar de med, men det är större variationer inom rasen. Med Västgöte vet du lite mer vad du får. Har hört mig för en del, och de Lapska kan vara allt från riktigt krävande brukshund, till lugnare och enklare än en Västgöte. Spetstemperamentet har de dock gemensamt, det måste vara "lönt" att jobba, men det är också del av charmen.
 
Jag tänker Curly coated retriver! Stor och aktiv hund som är mycket lämpad för friluftsliv, drag, långa cykelturer/promenader, ridturer osv. Tydligen en bra brukshund också. Mycket bunden till sin ägare/rätt ointresserad av främlingar och vaktar gärna hus och hem. Har dock ingen aning om hur bra de klarar kyla :)
 
Kolla gärna beauceron. De får mycket underull och är robusta, ofta friska, en rejäl hund som hänger med på allt. Det liv du erbjuder med mycket utevistelse och olika former av träning passar dem bra, de har ofta en bra avknapp och lugna inne om de är tillräckligt sysselsatta. Noll pälsvård. De mognar långsamt så kan vara lite bänga under unghundstiden men å andra sidan lever de länge och är aktiva långt upp i åren. Ser lite avskräckande ut vilket kanske kan vara skönt om du är ute mycket ensam.

Jag tror mina båda skulle tycka det liv du erbjuder är väldigt trevligt, att sova ute, röra på sig mycket i skog och mark och vara med dig på jobbet varje dag. De vill ha uppgifter och kan vara nyttiga i att bära, dra, hämta, spåra, vakta -

Enda problemet är väl att TS önskade hund som var "Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig."

Lättärd/lyhörd stämmer utmärkt och speciellt skälliga är ju beauceronerna inte men nog kan de vara ganska flamsiga (om än duktiga på att skärpa sig när det verkligen gäller) och clowniga... :D

Och "överdrivet gosig" tja... mina vill vara med överallt, är riktiga knähundar, ligger gärna tätt intill en i sängen och soffan och vill mysa.

Beror ju lite på vad TS menar med "överdrivet gosig" iofs - om det gäller gentemot främlingar eller mot sin ägare...

Men förutom det så tycker jag nog också att en beauceron skulle passa bra.
 
Schäfer kan absolut passa. Mycket av det du nämner är det jag/vi har våra till. Plus minus några sysslor.
Var bara medveten om att rasen är splittrad i två delar så kika noga på vilken typ som har de egenskaper du söker.
 
@Octopoda
Spännande att läsa om, tack! :):up:
Mitt stora misstag (även om jag absolut skulle köpa en airedale igen) är att jag inte fattade att vardagslydnad och tävling hänger ihop när det gäller viljan att samarbeta. Jag ville ha en kamrat att ha med på allt jag gör på gården och i vårt aktiva friluftsliv och trodde nog att det skulle räcka med att ge honom ett stimulerande liv :banghead:.
Han älskar att vara med och det finns verkligen inga dåliga väder eller för långa turer eller något som är trist (utom att göra saker på mitt sätt då). Entusiasmen personifierad. Men att få kontroll över den där ivrigheten när han inte har lust :idea:....en utmaning minst sagt. Jag jobbar och jobbar och jobbar och det är roligt och får resultat men jag kunde inte föreställa mig insatsen. Min uppfattar jag som smart men med konstant selektiv hörsel och mycket lättdistraherad. Men jag har hopp - han är bara dryga året.
Förlåt kap av din tråd. Nu bör jag nog hoppa av det här sidospåret. :)
 
Enda problemet är väl att TS önskade hund som var "Lättlärd/lyhörd, men ej skällig, flamsig eller överdrivet gosig."

nog kan de vara ganska flamsiga (om än duktiga på att skärpa sig när det verkligen gäller) och clowniga... :D

Och "överdrivet gosig" tja... mina vill vara med överallt, är riktiga knähundar, ligger gärna tätt intill en i sängen och soffan och vill mysa.

Intressant vad man lägger i olika ord :)
Vi har ju samma ras och jag tyckte TS beskrivning passade perfekt. Då tycker jag ju att "flamsig" betyder en hund som inte kan koncentrera sig på uppgifterna och hellre spexar runt. Jag tror det var du Åsa som uppmärksammade mig på att beauceronen kan spexa som en överslagshandling och mina är ju unga, men flamsiga är inte ordet jag skulle använda.

Men sitta nära, vara med, höra ihop och göra ihop vill de absolut.
 
Intressant vad man lägger i olika ord :)
Vi har ju samma ras och jag tyckte TS beskrivning passade perfekt. Då tycker jag ju att "flamsig" betyder en hund som inte kan koncentrera sig på uppgifterna och hellre spexar runt. Jag tror det var du Åsa som uppmärksammade mig på att beauceronen kan spexa som en överslagshandling och mina är ju unga, men flamsiga är inte ordet jag skulle använda.

Men sitta nära, vara med, höra ihop och göra ihop vill de absolut.

Det är nog så att det beror mycket på vad man lägger in i ordet "flamsig", men jag tror många kan uppfatta en ung beauceron som ganska flamsig, speciellt när de inte jobbar/koncentrerar sig på något utan bara "är". ;) Lite beroende på individ också förstås, men de är ju som du skriver hundar som man märker av, speciellt när de blir lite glada. :bump: :D
 
Det är nog så att det beror mycket på vad man lägger in i ordet "flamsig", men jag tror många kan uppfatta en ung beauceron som ganska flamsig, speciellt när de inte jobbar/koncentrerar sig på något utan bara "är". ;) Lite beroende på individ också förstås, men de är ju som du skriver hundar som man märker av, speciellt när de blir lite glada. :bump: :D

Ja, till TS vill jag förtydliga att man ska inte sticka under stol med att de kan vara mycket, de är ju både stora och livliga och lägger märke till allt. Man får jobba på stadga, vänta, ge dem uppgifter att belöna istället för att bråka om sånt de inte får göra. När man hittar knapparna är det enormt tacksamt att jobba med dem, de är mycket föriga och arbetsglada och lojala, VACKRA hundar som går att använda till allt det du räknade upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 932
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 242
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 835
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp