”Frisk” häst i sjukhage?

Unhappy

Trådstartare
Kort fråga, men får man ha en häst som är fullt ridbar men inte skall ”löpa amok” i hagen i sjukhage hela tiden?

Personligen vill jag inte det då den inte alls far väl av det men verkar inte ha så mycket val.

Men rent lagligt, får man?
 
Beror nog på hur liten hagen är. Sjukhagar kan ju vara allt från miniruta till lite större ruta.
 
Problemet är att den springer när den blir ensam. Annars är den lugn.

Den rids ju och så
Men är den ensam hela dagen? Lagen säger att hästar måste ha möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter varje dag, inget om hur länge. Om vi nu ska prata strikt lagmässigt.
 
Jag hade en häst i 12,5 år som inte kunde lämnas. Jag kunde endast stalla in honom där det kunde garanteras att han aldrig blev lämnad.
När jag skaffade egen gård visste jag att sällskapshästen aldrig skulle kunnas rida ut själv.
 
Hästen ska ges tillfälle att röra sig fritt i alla gångarter varje dag. Så det är ju upp till tolkning. Jag har jobbat i ett stall där en hage var max ca 10x10. Gick ju att galoppera nått språng runt såklart.

Är det din häst det gäller? I så fall välj ett annat stall.
 
Men är den ensam hela dagen? Lagen säger att hästar måste ha möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter varje dag, inget om hur länge. Om vi nu ska prata strikt lagmässigt.
Nej, bara när de andra rids och den blir ensam. Men jag har inte möjlighet att bara kasta mig ut när de ska rida
 
Hästen ska ges tillfälle att röra sig fritt i alla gångarter varje dag. Så det är ju upp till tolkning. Jag har jobbat i ett stall där en hage var max ca 10x10. Gick ju att galoppera nått språng runt såklart.

Är det din häst det gäller? I så fall välj ett annat stall.
Det där vet jag, men frågan var vad jag kan göra prick nu. Om det ens är lagligt att ha sjukruta pga det
 
Det där vet jag, men frågan var vad jag kan göra prick nu. Om det ens är lagligt att ha sjukruta pga det
Förstår jag dig rätt nu att de sätter din häst i en sjukhage undertiden de andra rider sina? Och att din häst sen får komma ut i den vanliga hagen igen?

Eller är det över natten?

Hur hade du velat att de hanterade situationen?
 
Säger som flera andra; man brukar ju inte lämna en häst ensam ute? Det gör vi aldrig hos oss i alla fall. Om det inte finns andra hästar inom synhåll så tar man in även den sista hästen så klart! Speciellt om man vet att den inte klarar att vara ensam. Problem solved.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp