Häst med svullen käke/kind

FUNNY

Trådstartare
Hej,
Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild.
Ingen annan häst som reagerat och vi har kollat hagen men hittar ingen konstig växt.
Trodde första dagarna att det var ett insektsbett men nu har jag helt släppt den teorin.
Emellanåt ser han helt normal ut o sen kommer det tillbaka i varierad storlek.
Sitter det någon lymfa, spottkörtel el dyl som blir påverkad när huvudet är nedåt? Funderar på ifall han är bättre när han har stått o sovit med huvudet uppe 🤔
Jag tycker alla är lite kläggigare än vanligt i ögonen denna tiden på året o möjligtvis om han är lite mera kläggig i den sidan.
Kan det vara någon kanal eller så som är tilltäppta?
Är han inte bättre efter helgen så får det bli veterinär men det är ju det klassiska att när de väl kommer ser han väl helt normal ut 😅
Kanske någon som har en idé om att man kan massera eller så?
 

Bifogade filer

  • 20230927_090917_exported_4966~2.jpg
    20230927_090917_exported_4966~2.jpg
    83,9 KB · Visningar: 143
Hej,
Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild.
Ingen annan häst som reagerat och vi har kollat hagen men hittar ingen konstig växt.
Trodde första dagarna att det var ett insektsbett men nu har jag helt släppt den teorin.
Emellanåt ser han helt normal ut o sen kommer det tillbaka i varierad storlek.
Sitter det någon lymfa, spottkörtel el dyl som blir påverkad när huvudet är nedåt? Funderar på ifall han är bättre när han har stått o sovit med huvudet uppe 🤔
Jag tycker alla är lite kläggigare än vanligt i ögonen denna tiden på året o möjligtvis om han är lite mera kläggig i den sidan.
Kan det vara någon kanal eller så som är tilltäppta?
Är han inte bättre efter helgen så får det bli veterinär men det är ju det klassiska att när de väl kommer ser han väl helt normal ut 😅
Kanske någon som har en idé om att man kan massera eller så?
Jag tänker foderinpackning. Sådär ser min gamla shettis ut från och till när det packas foder mellan tand och kind. Jag har lärt mig att spola bort det som sitter där vid behov, men ofta försvinner "klumpen" av sig själv igen.
 
Tusen tack för svar det ska jag helt klart försöka. Men det märkliga är ju att ena timmen är han rejält svullen för att nästa timme se helt normal ut 🫣
 
Tusen tack alla 🥰
En flaskborste från Ikea o en stor vattenspruta o många timmars jobb så har vi nog lyckats 🙏
Denhär killen lider av trauma från tandvård o tål inte lugnande så läget är lite komplicerat🫣. Men tror han är ok nu o verkade till slut tycka det var skönt o hjälpte till med tandborstningen 🤩
 

Bifogade filer

  • VideoCapture_20230930-113029.jpg
    VideoCapture_20230930-113029.jpg
    173 KB · Visningar: 101
Kom ihåg att om det kommer tillbaka så kan det vara hästen som själv packar foder där för att något gör ont i munnen. Vad händer när hästen får lugnande? 🙂
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 040
Senast: _86a_
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: Fossing
·
Hästvård I förra fredagen när jag hade ridit min valack så ställde ja in han i boxen och han ställde sig med baken mot mig och huvudet in i...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Gullan86
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp