”Frisk” häst i sjukhage?

Trista stallkompisar!
Men om hästen springer så den riskerar skada hade jag personligen hellre ställt i sjukhage under tiden jag letat nytt stall. Förhoppningsvis hittar du nytt snabbt.
Ja, men då uppstår ju problemet. Vem skall fodra den några gånger om dagen? Det blir också ett problem
 
Så fruktansvärt dålig stil att låta någon annans häst stressa upp sig och springa omkring för att den blir själv. Det borde inte stallägaren tolerera!
 
Jag skulle i första hand prata med stallägaren, dvs den du skrivit kontraktet med, för att se till att denne är medveten om detta och får en chans att rätta till saken.
Gärna skriftligt då jag googlade lite på avtalsbrott och fann detta citat: "Den första åtgärden du bör företa dig som avtalspart är att skriftligen uppmärksamma om avtalsbrottet. Motparten bör uppmanas att rätta till sitt avtalsbrott för att undvika sanktioner och/eller rättsprocess. Motparten bör beredas tid och möjlighet för att åtgärda avtalsbrottet. Detta kan vara reglerat i avtalet mellan parterna."
(Iofs är motparten inte riktigt den som gör avtalsbrottet i detta fall, om det nu inte är denna som bryter mot avtalet, men det borde intressera stallägaren i högsta grad.)
Skriftligt kan ju också ge mera eftertryck i begäran än ett snabbt samtal i förbifarten om du skulle känna att det behövs.
 
Tyvärr innefattar det inte hagtid utan det räcker faktiskt att du rider hästen 30 min i alla gångarterna sorgligt nog.
Nej, det stämmer inte längre. Hästen ska kunna röra sig fritt, utan ryttare. Utomhus. Tiden är dock inte specificerad så där kan man sorgligt nog ha dem ute en halvtimme och uppfylla kravet.
Inte enligt länstyrelsen här. :meh:
5 kap 1 $Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter utomhus. För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.Vid anläggningar som var i drift när dessa föreskrifter trädde ikraft får sådan rastning ske inomhus, i ridhus eller motsvarande, om det saknas möjlighet att anordna rastningen utomhus.
 
Fy vilka tråkiga stallkompisar.

Vad har de sagt när du pratat med dem? Tänker om de tror hästen lugnar sig efter en liten stund?

Prata med stallägaren sen om det inte blir bättring leta nytt stall.
 
Nej, de låter den springa. Jag hade velat att man stoppade in den i sjukrutan i befintlig hage.
Minst jobb så.
Då förstår jag!
Nej det skulle inte jag acceptera men det låter som att det är dags att flytta. Att en frisk häst går i en sjukhage en begränsad tid om dagen ser jag som fullt lagligt och skulle jämföra det med att den stod på box. Och sedan får hästen möjlighet att röra sig fritt i den vanliga hagen under resterande tid.

Det är bara du som bestämmer hur mycket du ska acceptera och vad du anser är bäst för din häst.

Alla mina 3 kan gå ute ensamma i hagen men det innebär inte att jag förutsätter att andra kan det. Vi har till och med en häst i stallet som inte ens kan stå inne själv men alla hjälps åt för att det ska fungera för hästens skull. Ett tag innebar det att jag ex inte kunde rida eller promenera med min som då gick som sällskap med honom. Visst var det frustrerande men det var bara att acceptera och det var under en begränsad tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp