Friska tänder

makarontanten

Trådstartare
Idag har vi vart hos veterinären för en liten tandundersökning. Hunden, en schnauzertik på dryga 1,5 år har redan börjat få lite tandsten, men detta enbart på utsidan av hörntänderna och än så länge är det bara en liten tunn rand av mörkbrunt och ingen inflammation i tandköttet. Bådar ändå inte gott inför framtiden, även om veterinären sa att det är så lite än, men att jag ska hålla koll på det och att det kanske behöver tas bort om 1-2 år.

Jag vill naturligtvis att hon ska ha så fina tänder som möjligt och vill förebygga detta på alla sätt och vis. Förutom tandborstning, vad kan man göra/ge som fungerar. Tror egentligen inte på "plack off" men har köpt detta ändå, och gett i 3 dagar nu. Hon får i övrigt färskfoder, mycket ben och även dentastix. Får sällan/aldrig något med socker i, men kan någon gång ha fått slicka av någon tallrik det har vart glass på och hos nattmatten ges det godis i form av frolic som jag vet att det är socker i också. Svårt att styra över rutinerna hos nattmatten, men hon är ju inte där så väldigt ofta och på nätterna.

Vad har ni för tips för att hålla era hundar friska i munnen? Något mirakelmedel på marknaden som verkligen fungerar?

Har hört av två personer ( en veterinär som inte kunde förklara varför) att hundar med skägg ofta har problem med tandsten. Varför? Skägget sitter ju liksom inte i munnen utan utanför? Skulle bara vara kul att få veta varför?
 
Tropiclean Teeth Gel :) Fick bort min egen tandsten med den:D Stryker på lite på hundarna tänder lite då och då (innan sovdax) och deras tänder håller sig fina av det. Nu har dom fina tänder ändå, men börjar dom få en liten gul beläggning så kör jag några dagar och så blir dom fina igen.
 
Idag har vi vart hos veterinären för en liten tandundersökning. Hunden, en schnauzertik på dryga 1,5 år har redan börjat få lite tandsten, men detta enbart på utsidan av hörntänderna och än så länge är det bara en liten tunn rand av mörkbrunt och ingen inflammation i tandköttet. Bådar ändå inte gott inför framtiden, även om veterinären sa att det är så lite än, men att jag ska hålla koll på det och att det kanske behöver tas bort om 1-2 år.

Jag vill naturligtvis att hon ska ha så fina tänder som möjligt och vill förebygga detta på alla sätt och vis. Förutom tandborstning, vad kan man göra/ge som fungerar. Tror egentligen inte på "plack off" men har köpt detta ändå, och gett i 3 dagar nu. Hon får i övrigt färskfoder, mycket ben och även dentastix. Får sällan/aldrig något med socker i, men kan någon gång ha fått slicka av någon tallrik det har vart glass på och hos nattmatten ges det godis i form av frolic som jag vet att det är socker i också. Svårt att styra över rutinerna hos nattmatten, men hon är ju inte där så väldigt ofta och på nätterna.

Vad har ni för tips för att hålla era hundar friska i munnen? Något mirakelmedel på marknaden som verkligen fungerar?

Har hört av två personer ( en veterinär som inte kunde förklara varför) att hundar med skägg ofta har problem med tandsten. Varför? Skägget sitter ju liksom inte i munnen utan utanför? Skulle bara vara kul att få veta varför?
Kolla innehållsförteckningen på dentasticksen ;)

Som @Red_Chili säger, ge råa köttiga ben då och då, så fixar det sig :)
 
Borsta tänderna är verkligen det som håller tandsten borta. Stryker även klorhexidinskölj (hexarinse, corsodyl) på tänder och mungipa en gång i veckan. Mina är skäggiga som tusan och har ingen tandsten alls.
 
Vi hade tandläkare som höll föredrag på hundkursen nu i veckan. Han sa samma sak, pälshundar har oftare/mer tandsten än andra hundar tydligen p g a att pälsen ofta åker in i munnen. Det enda som hjälper för att hålla tandstenen borta är tandborstning varje dag.
 
Vi hade tandläkare som höll föredrag på hundkursen nu i veckan. Han sa samma sak, pälshundar har oftare/mer tandsten än andra hundar tydligen p g a att pälsen ofta åker in i munnen. Det enda som hjälper för att hålla tandstenen borta är tandborstning varje dag.

Borde det inte bli bättre om man håller pälsen runt munnen kortklippt då?:)
 
Min hunds tandsköterska sa att ca 45 min efter att hunden ätit börjar plack bildas, och att man gärna kan borsta tänder direkt efter sista måltiden på kvällen och sedan inte låta hunden tugga nått under natten (om man ju har en som är vaken och tuggar ben på nätterna) för att förhindra lite plack och tandsten.

Lämnar in min hund på tandsanering med jämna mellanrum, ca 1 gång per år, då han har jättedåliga tänder (snart 6 år och 7 tänder fattigare redan), ger riktiga ben och borstar däremellan! Tandsaneringen är kostsamt och hunden måste sövas varje gång, men det verkar vara enda sättet att hålla hans mun i någorlunda kondition.
 
Ja, det borde bli bättre om pälsen runt munnen är kortklippt. Eftersom hundar har olika mycket tandsten så är det svårt att veta om den hade haft mer med lång päls än med kort päls om inte man har testat båda på samma hund. Vad jag menar är att om man har 2 hundar av samma ras så har kanske den som har pälsen klippt mer tandsten än den långhåriga. Men den kortklippta hade haft ännu mer om den varit långhårig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag läser mycket här men brukar inte känna behov av att skriva själv. Nu har några frågor uppstått efter en valpbesiktning. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 941
Senast: Libbsticka
·
Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 127
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min hund har alltid haft fina tänder, borstar dom varje dag men nu så hade det gått 3 dagar och när jag skulle borsta igår var...
Svar
14
· Visningar
1 375
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp