Vad har hänt?

Lillefrun

Trådstartare
Min hund har alltid haft fina tänder, borstar dom varje dag men nu så hade det gått 3 dagar och när jag skulle borsta igår var tandköttet plötsligt svart och det var någon svart sörja mellan tänderna och det blödde när jag tog bort sörjan, där det inte är svart är tandköttet rött och irriterat och några av framtänderna sitter lösa. Vi var hos en veterinär för 2 veckor sen och han berömde dom fina tänderna. Det ser inte ut som vanligt brunt plack utan är som sagt svart. Jag kollade tänderna i helgen och borstade noga och då syntes inget. Det har alltså kommit på bara några dagar.

Veterinären har ingen tid förrän 22 juni för hälsokoll för att se om han är frisk nog för att sövas och 2 juli för att ta bort plack som jag ju inte ens vet om det är och ännu längre fram dra ut dom dåliga tänderna. Jag oroar mig för hur jobbigt det är för honom, om han kommer få ont eller bli värre.

Är det någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt?
 
Min hund har alltid haft fina tänder, borstar dom varje dag men nu så hade det gått 3 dagar och när jag skulle borsta igår var tandköttet plötsligt svart och det var någon svart sörja mellan tänderna och det blödde när jag tog bort sörjan, där det inte är svart är tandköttet rött och irriterat och några av framtänderna sitter lösa. Vi var hos en veterinär för 2 veckor sen och han berömde dom fina tänderna. Det ser inte ut som vanligt brunt plack utan är som sagt svart. Jag kollade tänderna i helgen och borstade noga och då syntes inget. Det har alltså kommit på bara några dagar.

Veterinären har ingen tid förrän 22 juni för hälsokoll för att se om han är frisk nog för att sövas och 2 juli för att ta bort plack som jag ju inte ens vet om det är och ännu längre fram dra ut dom dåliga tänderna. Jag oroar mig för hur jobbigt det är för honom, om han kommer få ont eller bli värre.

Är det någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt?
Någon smäll? Tänker att det mörka tandköttet kan vara blåmärke och den svarta sörjan torkat blod..?
 
Min hund har alltid haft fina tänder, borstar dom varje dag men nu så hade det gått 3 dagar och när jag skulle borsta igår var tandköttet plötsligt svart och det var någon svart sörja mellan tänderna och det blödde när jag tog bort sörjan, där det inte är svart är tandköttet rött och irriterat och några av framtänderna sitter lösa. Vi var hos en veterinär för 2 veckor sen och han berömde dom fina tänderna. Det ser inte ut som vanligt brunt plack utan är som sagt svart. Jag kollade tänderna i helgen och borstade noga och då syntes inget. Det har alltså kommit på bara några dagar.

Veterinären har ingen tid förrän 22 juni för hälsokoll för att se om han är frisk nog för att sövas och 2 juli för att ta bort plack som jag ju inte ens vet om det är och ännu längre fram dra ut dom dåliga tänderna. Jag oroar mig för hur jobbigt det är för honom, om han kommer få ont eller bli värre.

Är det någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt?
Kan du fota och lägga upp här ?
 
20200610_100102.jpg
 
Visade samma foto och pratade med en veterinär på First vet direkt när jag såg det men hon skickade remiss till veterinären här
 
Det låter troligt att det kan vara en smäll, han leker ganska vilt med min andra hund. Kanske att det hänt då. Det som ser ut som plack på bilden ser nästan ut som mögel, grönaktigt
 
Jag tycker det ser ut som tandlossning, parodontit. Man ser tandsten, irriterar tandkött och plack samt uppdraget tandkött. Det finns tandsten på alla tänder i bild men de två i mitten är mest drabbade så som det ser ut på bilden i alla fall.
En tandfraktur som uppkommit akut ser inte så ut. Det ser även ut som om ena tanden (102) är missfärgad men kan vara bilden bara.
 
Jag tycker det ser ut som tandlossning, parodontit. Man ser tandsten, irriterar tandkött och plack samt uppdraget tandkött. Det finns tandsten på alla tänder i bild men de två i mitten är mest drabbade så som det ser ut på bilden i alla fall.
En tandfraktur som uppkommit akut ser inte så ut. Det ser även ut som om ena tanden (102) är missfärgad men kan vara bilden bara.
Men veterinären undersökte honom för 2 veckor sen och sa att dom var jätte fina. Viss plack fanns så klart men så här illa har det verkligen inte varit tidigare
 
Men veterinären undersökte honom för 2 veckor sen och sa att dom var jätte fina. Viss plack fanns så klart men så här illa har det verkligen inte varit tidigare
"I de djupa fickorna är miljön för bakterier särskilt gynnsam och i vissa fall kan elaka förruttnelsebakterier som inte tål syre, anaeroba bakterier, få fotfäste. Då kan sjukdomen förvärras mycket snabbt och många tänder kan på kort tid bli lösa på grund av att käkbenet runt tanden lösts upp." (Källa)
Vet inte vad mycket snabbt innebär men 2 veckor låter inte orimligt.
 
"I de djupa fickorna är miljön för bakterier särskilt gynnsam och i vissa fall kan elaka förruttnelsebakterier som inte tål syre, anaeroba bakterier, få fotfäste. Då kan sjukdomen förvärras mycket snabbt och många tänder kan på kort tid bli lösa på grund av att käkbenet runt tanden lösts upp." (Källa)
Vet inte vad mycket snabbt innebär men 2 veckor låter inte orimligt.
Tack för tipset, det låter som en orsak. Det låter väldigt läskigt så nu är jag ännu mer orolig.
 
Senast ändrad:
Jo ska faktiskt göra det, problemet är att det andra stället här i närheten inte känns lika bra men ska prata med dom imorgon och se vad dom säger. Dom har behandlat min andra hunds tänder och det gick faktiskt väldigt bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 769
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp