Hundens tänder

Jag har en liten ras som precis som andra små raser kan behöva lite mer skötsel.
Jag brukar borsta med sån mellanrumsborste för människor. Allt annat blir för stort.
Sen brukar jag låta vet kika på tänderna 1 gång per år oftast.
En av mina förra hundar hade för stor tunga och mer salivering. Jag vet inte om det var därför. Men hon hade inte samma behov av tandkontroller/fix med tänderna. Så vet rekommenderade glesare besök än så tills hon blev gammal. Då körde vi varje år.

De har alltid tillgång till ben. Nuvarande två hundar tuggar mycket varje dag.

Jag såg reklam för sån ultraljudsrengöring på en trim-salong och tyckte det verkade skitsmart att slippa söva. Men via Buke fick jag veta att det inte alls var lämplig ersättning. Tur det IOM att jag nog trott det annars! 👍
Varför är inte ultraljudsrengöring bra (utöver att man inte röntgar då)?

Bara nyfiken.
 
Varför är inte ultraljudsrengöring bra (utöver att man inte röntgar då)?

Bara nyfiken.
Oj, jag är verkligen inte duktig på hundtandvård. Men som jag förstod det och minns så svarade veterinär eller rent av kanske 2 veterinärer som arbetar med bland annat hund att det endast tar bort kosmetisk tandsten och inte kan ta bort den faktiskt farliga tandstenen som sitter djupare ner i tandköttet.

Jag kan ha missförstått och jag kan återberätta fel eller mkt luddigt.
Men som jag förstod det av veterinären så var det inget som kunde ersätta en riktigt tandsanering som man måste söva hunden för att utföra.

Det finns nog andra som är mer haj på detta än mig här på forumet. Hoppas de svarar! :)
 
Skulle du rekommendera att man söver för att röntga tänderna även om man inte upplever några besvär hos hunden? Nu utnyttjar jag dig skamlöst här. :angel:
Om man har en liten hund (som har större risk för dåliga tänder) absolut någon gång under hundens liv brukar en PTR och röntgen behövas/rekommenderas :)
 
Oj, jag är verkligen inte duktig på hundtandvård. Men som jag förstod det och minns så svarade veterinär eller rent av kanske 2 veterinärer som arbetar med bland annat hund att det endast tar bort kosmetisk tandsten och inte kan ta bort den faktiskt farliga tandstenen som sitter djupare ner i tandköttet.

Jag kan ha missförstått och jag kan återberätta fel eller mkt luddigt.
Men som jag förstod det av veterinären så var det inget som kunde ersätta en riktigt tandsanering som man måste söva hunden för att utföra.

Det finns nog andra som är mer haj på detta än mig här på forumet. Hoppas de svarar! :)
Helt rätt.
 
Men om hunden bara har kosmetisk tandsten då? Är det ett alternativ då? (Förstår att vet ändå måste röntga troligtvis för att kolla så det inte finns tandsten under tandköttet, men då kan man iaf slippa sövning om det bara är kosmetisk tandsten.)
Det finns inget som heter kosmetisk tandsten. Problemet när hundtrim erbjuder tandstensborttagning är dels att hundtrim inte har tillräcklig utbildning inom tandsjukdomar och hur man gör en PTR och ändå inte kan göra en fullständigt ordentlig rengöring och undersökning eftersom djuret är vaket. Ingen röntgen kan heller tas. Dessutom finns risk för skada av emalj, tandkött med mera och att du har en djurägare som tror att den gjort tillräckligt för hundens tänder för att det ser bra ut för ögat. Finns massor av bilder på hundtrim som lägger upp före och efter bilder där det ser helt förskräckligt ut. Hundägaren ser ofta bara själva tandstenen och missar alla andra tecken på tandsjukdom. Dessutom ska tandsten tas bort på sövd hund med säkrad luftväg (tub i luftstrupen), då bakterier och annat som frisätts vid tandstenstagning kan andas in i lungorna och orsaka lunginflammation. Det finns en norm och riktlinje kring detta inom både Sverige och Europa.
Om man undrar kring sin hunds tänder är det bättre att boka in en tandkoLIL hos veterinären. Ibland erbjuds sådant gratis.
 
Det finns inget som heter kosmetisk tandsten. Problemet när hundtrim erbjuder tandstensborttagning är dels att hundtrim inte har tillräcklig utbildning inom tandsjukdomar och hur man gör en PTR och ändå inte kan göra en fullständigt ordentlig rengöring och undersökning eftersom djuret är vaket. Ingen röntgen kan heller tas. Dessutom finns risk för skada av emalj, tandkött med mera och att du har en djurägare som tror att den gjort tillräckligt för hundens tänder för att det ser bra ut för ögat. Finns massor av bilder på hundtrim som lägger upp före och efter bilder där det ser helt förskräckligt ut. Hundägaren ser ofta bara själva tandstenen och missar alla andra tecken på tandsjukdom. Dessutom ska tandsten tas bort på sövd hund med säkrad luftväg (tub i luftstrupen), då bakterier och annat som frisätts vid tandstenstagning kan andas in i lungorna och orsaka lunginflammation. Det finns en norm och riktlinje kring detta inom både Sverige och Europa.
Om man undrar kring sin hunds tänder är det bättre att boka in en tandkoLIL hos veterinären. Ibland erbjuds sådant gratis.
Tack för utvecklat svar :) Alla fördelar med veterinär PTR under sövning visste jag men undrade om annan tandstensborttagning kunde användas som komplement, men det är alltså inte att rekommendera.
 
Tack för utvecklat svar :) Alla fördelar med veterinär PTR under sövning visste jag men undrade om annan tandstensborttagning kunde användas som komplement, men det är alltså inte att rekommendera.
Nej då är det bättre att borsta tänderna helt enkelt. Gärna med eltandborste.
Vet att det numera även finns ultraljudstandborste men vet inte om det finns någon evidens för att det skulle vara mer effektivt än en vanlig.
 
Vid vilken ålder är det lämpligt att man röntgar en frisk hunds tänder första gången? Jag tänker att det vore ju bra att veta var man ska vara extra noggrann med tandborsten redan innan det blir några direkta problem.
 
Vid vilken ålder är det lämpligt att man röntgar en frisk hunds tänder första gången? Jag tänker att det vore ju bra att veta var man ska vara extra noggrann med tandborsten redan innan det blir några direkta problem.

Det undrar jag med. Var inne på tandkoll i samband med ett av våra otaliga andra vet.besök och vet tittade bara och sa att det där gör vi inget åt för det är inga problem. Man får ta en större koll senare. Hunden var då 3 år, är 3,5 år nu. Vet inte hur jag ska tolka det - kanske tycker vet att vi har andra större problem (vilket vi har) och att man får sålla...
Jag borstar tänderna och i viss mån måste jag även peta lite med skrapa då hon inte får äta ben och kan hålla efter själv.
 
Vid vilken ålder är det lämpligt att man röntgar en frisk hunds tänder första gången? Jag tänker att det vore ju bra att veta var man ska vara extra noggrann med tandborsten redan innan det blir några direkta problem.

Be veterinären titta på tänderna och göra en bedömning. Många kliniker har gratis eller billiga munkollar om man inte är där i annat ärende något. På en, enligt ägaren ’frisk’, hund utan tandproblem gör jag iaf en sammanlagd bedömning utifrån ras, ålder, ev synlig tandsten, övrig tandstatus (tillbakadraget eller övervuxet tandkött, slitningar, missfärgningar mm) samt grad av tandköttsinflammation (”hur rött och lättblödande tandköttet är”).

Ras kan tänkas oviktigt men blir en sannolikhetsbedömning, man vill inte söva i onödan både för djuret och ägarens plånbok. En 5 åring dvärgschnauzer är så mycket mer sannolik att ha problem som bara syns med röntgen jämfört med en 5 åring stövare 😬
 
Senast ändrad:
Ungefär vad ligger en hel tandsanering plus sövning på? Om man inte behöver dra tänder då osv. 😅 Fattar att det skiljer mellan kliniker men på ett ungefär?

Min ena har ju fått valpar och hennes tänder är katastrof efter det så tänkte ta en omgång nu när hon är färdigavlad. 🙈
 
Ungefär vad ligger en hel tandsanering plus sövning på? Om man inte behöver dra tänder då osv. 😅 Fattar att det skiljer mellan kliniker men på ett ungefär?

Min ena har ju fått valpar och hennes tänder är katastrof efter det så tänkte ta en omgång nu när hon är färdigavlad. 🙈
Tror jag betalade 4500 för själva PTR:n.

+ ~1000 för besöket inför

Vet ett ställe där det som billigast kostar 2800 kr för tandstensborttagning.
 
Ungefär vad ligger en hel tandsanering plus sövning på? Om man inte behöver dra tänder då osv. 😅 Fattar att det skiljer mellan kliniker men på ett ungefär?

Min ena har ju fått valpar och hennes tänder är katastrof efter det så tänkte ta en omgång nu när hon är färdigavlad. 🙈
Ca 4500-5000 kr inkl fullstatus röntgen, men varierar nog en hel del. Skulle absolut inte välja den billigaste. Man får oftast det man betalar för särskilt vid sådana här förebyggande åtgärder. Så hör dig för om du inte redan har en klinik du känner dig trygg med.
 
Senast ändrad:
Tror jag betalade 4500 för själva PTR:n.

+ ~1000 för besöket inför

Vet ett ställe där det som billigast kostar 2800 kr för tandstensborttagning.

Ca 4500-5000 kr inkl fullstatus röntgen, men varierar nog en hel del. Skulle absolut inte välja den billigaste. Man får oftast det man betalar för särskilt vid sådana här förebyggande åtgärder. Så hör dig för om du inte redan har en klinik du känner dig trygg med.
Tack! Det var typ dubbelt så mycket mot vad jag hade räknat med. 🤷🏻‍♀️😂 Det blir på Evidensia Hbg är planen.
 
Ungefär vad ligger en hel tandsanering plus sövning på? Om man inte behöver dra tänder då osv. 😅 Fattar att det skiljer mellan kliniker men på ett ungefär?

Min ena har ju fått valpar och hennes tänder är katastrof efter det så tänkte ta en omgång nu när hon är färdigavlad. 🙈

Typ 3000-5000kr beroende på klinik, där jag jobbar ligger vi strax under 4000kr. Viktigt att tänka på att det ska vara i narkos (ej på sedering) med intuberad hund, finnas ordentlig tandröntgen där man tar bilder på alla tänderna samt personalen ska ha vidareutbildning.

Kostar endel eftersom det är under narkos samt att det tar tid. Jämfört med annan veterinärvård är det dock väldigt prisvärt med djurtandvård. Tänk vad en kastrering tik kostar ;)
 
Ca 4500-5000 kr inkl fullstatus röntgen, men varierar nog en hel del. Skulle absolut inte välja den billigaste. Man får oftast det man betalar för särskilt vid sådana här förebyggande åtgärder. Så hör dig för om du inte redan har en klinik du känner dig trygg med.

På kliniken där man kan beställa tandsanering för 2800 så varierar priset utefter hur mycket tandsten hunden har. Riklig tandsten tror jag går på 4200.

Förstår dock om man inte kan prissätta på det viset på stora djursjukhuset.

Edit. Vet inte om fasta priset påverkas om tänder måste dras
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag övertog en liten vovve som tyvärr hade väldigt dåliga tänder så vi har varit till veterinärer och dragit flera stycken. Nu...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Coop
·
Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: Lizzan
·
Hundhälsa Någon vaken? Hunden sprang in i sadelkammaren och käkade en jäkla massa hovfett. Nu har det RUNNIT hovfett där bak eftersom det är...
2
Svar
37
· Visningar
3 441
Senast: Sporthorse
·
  • Omröstning
Hundhälsa Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 287
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp