Friskaste raserna?

Det finns inget vettigt och opartiskt tillvägagångssätt idag. Försäkringsbolag vill ha in pengar så de är knappast opartiska.

För att utröna om en ras är frisk eller inte hänger på många olika sätt att samla fakta. Arbetande raser tex är mer olycksdrabbade vilket ger missvisande premier. Det finns jättesjuka raser som hålls vid liv högt upp i åren, tex allegiska hundar, hundar med stora mentala problem.
Ok.
Vad är det som gör att försäkringsbolagen får mer pengar av att vara partiska när det kommer till vilka raser som är sjukare/friskare än andra.

Arbetande raser SKA tåla mer rent fysiskt. Det tycker iaf jag! Jag vill ha hundar som är smidiga nog och har så få sjukdomar som möjligt kopplade till rörelseapparaten för att klara det mesta som man utsätter en arbetande hund för. Jag vill också att de ska ha riktigt bra förmåga att återhämta sig.
Jag tycker att det bör hållas på en nivå där det kompenserar och därmed matchar de påfrestningarna som de utsätts för.

Ja, det gäller ju dagens/västvärldens hundhållning överlag att vi kan hålla dem levande länge även om de har åkommor eller sjukdomar. Men det syns ju på veterinärbesöken ändå. Allergiutredningar, mag/tarm-utredningar, utredningar för autoimmuna sjukdomar, op patella mm kostar mycket pengar.
 
Ok.
Vad är det som gör att försäkringsbolagen får mer pengar av att vara partiska när det kommer till vilka raser som är sjukare/friskare än andra.

Arbetande raser SKA tåla mer rent fysiskt. Det tycker iaf jag! Jag vill ha hundar som är smidiga nog och har så få sjukdomar som möjligt kopplade till rörelseapparaten för att klara det mesta som man utsätter en arbetande hund för. Jag vill också att de ska ha riktigt bra förmåga att återhämta sig.
Jag tycker att det bör hållas på en nivå där det kompenserar och därmed matchar de påfrestningarna som de utsätts för.

Ja, det gäller ju dagens/västvärldens hundhållning överlag att vi kan hålla dem levande länge även om de har åkommor eller sjukdomar. Men det syns ju på veterinärbesöken ändå. Allergiutredningar, mag/tarm-utredningar, utredningar för autoimmuna sjukdomar, op patella mm kostar mycket pengar.
Kan vi respektera Ts och moderator och INTE diskutera avel?
 
Generellt tror jag att raser som avlas och används för fysiskt arbete(i praktiken, inte bara på pappret) ofta är friska. Jaktspetsarna är ett bra exempel.

I övrigt måste man nog definiera vad "frisk" är. Parodontit drabbar t ex små raser oftare än större, men det fångas inte upp av försäkringsbolagens statistik eftersom det nästan aldrig ersätts. Det behöver inte förkorta livslängden heller, så då är frågan om man en ras där tandlossning är vanligt ska räknas som frisk?

Går gränsen för när enskilda hundar påverkas, så att anlag och små förändringar som bara ses vid undersökningar inte gör att dessa hundar räknas som sjuka? Eller kommer raser utan hälsoundersökningar ses som friska eftersom man inte vet om att sådana anlag och förändringar finns?
 
Eller kommer raser utan hälsoundersökningar ses som friska eftersom man inte vet om att sådana anlag och förändringar finns?
Åh, sånt här stressar mig som precis har börjat tänka valp för första gången i livet! (alla tidigare hundar i familjen har varit omplaceringar). Online är det så mycket prat om att man ska se till att föräldrarna har gjort alla relevanta hälsoundersökningar - sen visar det sig att rasen helt sonika inte har några. Folk som redan vet rasen har ju koll på vilka linjer som är intressanta redan, men nybörjare får det svårt.

Man får prata med uppfödare direkt, men då får man också hoppas att de är 100% uppriktiga med en… :crazy:
 
Åh, sånt här stressar mig som precis har börjat tänka valp för första gången i livet! (alla tidigare hundar i familjen har varit omplaceringar). Online är det så mycket prat om att man ska se till att föräldrarna har gjort alla relevanta hälsoundersökningar - sen visar det sig att rasen helt sonika inte har några. Folk som redan vet rasen har ju koll på vilka linjer som är intressanta redan, men nybörjare får det svårt.

Man får prata med uppfödare direkt, men då får man också hoppas att de är 100% uppriktiga med en… :crazy:
Prata med uppfödare, och med "vanliga insatta". Jag hälsade ju på en uppfödare nyligen. Hon har fått höra flera gånger från andra att man inte borde köpa hennes hundar, för att de är så sjuka. Men hon är också ärlig med hälsoläget hos alla sina uppfödningar, deras släkt osv. Någon hade undvikit att köpa från henne pga det, istället köpt från någon där det inte pratades lika mycket om sådant och så visade det ju sig att hen köpt från någon som har ännu sjukare linjer, men som vägrar prata om det (det blir tydligt först när man pratar med valpköpare och andra insatta).

Sedan finns det också de som pratar enbart om det som syns på hunddata för att få det att låta som att de bryr sig om hälsa, men ljuger om det som inte syns...

Och åt andra hållet finns det de som räknar ett AB slumpen upptäckt blåsljud i hjärtat på en 13åring som att "den är sjuk, så vi har hjärtproblem i linjerna" trots att ingen annan hade reagerat på det.

Jag kommer aldrig våga byta ras :rofl:
 
Prata med uppfödare, och med "vanliga insatta". Jag hälsade ju på en uppfödare nyligen. Hon har fått höra flera gånger från andra att man inte borde köpa hennes hundar, för att de är så sjuka. Men hon är också ärlig med hälsoläget hos alla sina uppfödningar, deras släkt osv. Någon hade undvikit att köpa från henne pga det, istället köpt från någon där det inte pratades lika mycket om sådant och så visade det ju sig att hen köpt från någon som har ännu sjukare linjer, men som vägrar prata om det (det blir tydligt först när man pratar med valpköpare och andra insatta).

Sedan finns det också de som pratar enbart om det som syns på hunddata för att få det att låta som att de bryr sig om hälsa, men ljuger om det som inte syns...

Och åt andra hållet finns det de som räknar ett AB slumpen upptäckt blåsljud i hjärtat på en 13åring som att "den är sjuk, så vi har hjärtproblem i linjerna" trots att ingen annan hade reagerat på det.

Jag kommer aldrig våga byta ras :rofl:
Som när jag på omvägar får höra att mina BCs inte har tillräckligt mycket vallning i sig :rofl: :rofl: (bara för att de inte är maniskaoch fartiga).

Jag kommer heller aldrig kunna byta ras...
 
Prata med uppfödare, och med "vanliga insatta". Jag hälsade ju på en uppfödare nyligen. Hon har fått höra flera gånger från andra att man inte borde köpa hennes hundar, för att de är så sjuka. Men hon är också ärlig med hälsoläget hos alla sina uppfödningar, deras släkt osv. Någon hade undvikit att köpa från henne pga det, istället köpt från någon där det inte pratades lika mycket om sådant och så visade det ju sig att hen köpt från någon som har ännu sjukare linjer, men som vägrar prata om det (det blir tydligt först när man pratar med valpköpare och andra insatta).

Sedan finns det också de som pratar enbart om det som syns på hunddata för att få det att låta som att de bryr sig om hälsa, men ljuger om det som inte syns...

Och åt andra hållet finns det de som räknar ett AB slumpen upptäckt blåsljud i hjärtat på en 13åring som att "den är sjuk, så vi har hjärtproblem i linjerna" trots att ingen annan hade reagerat på det.

Jag kommer aldrig våga byta ras :rofl:

Jättebra inlägg!

Det man vill ha är ju faktiskt en uppfödare där så många som möjligt av hundarna ur kullarna som fötts upp genomgår relevanta tester. En uppfödare som är ärlig och redovisar även mindre bra saker, t ex sjukdomar och mentala problem, som inte syns i Avelsdata är guld värd.

Men då är det också viktigt att komma ihåg inte bara att det kan se sämre ut än andra uppfödare eftersom dessa inte redovisar det som inte är bra. Man ska också minnas att det kommer att dyka upp enstaka sjukdomsfall i friska raser/blandraser oavsett hur noga man avlar.
 
Prata med uppfödare, och med "vanliga insatta". Jag hälsade ju på en uppfödare nyligen. Hon har fått höra flera gånger från andra att man inte borde köpa hennes hundar, för att de är så sjuka. Men hon är också ärlig med hälsoläget hos alla sina uppfödningar, deras släkt osv. Någon hade undvikit att köpa från henne pga det, istället köpt från någon där det inte pratades lika mycket om sådant och så visade det ju sig att hen köpt från någon som har ännu sjukare linjer, men som vägrar prata om det (det blir tydligt först när man pratar med valpköpare och andra insatta).

Sedan finns det också de som pratar enbart om det som syns på hunddata för att få det att låta som att de bryr sig om hälsa, men ljuger om det som inte syns...

Och åt andra hållet finns det de som räknar ett AB slumpen upptäckt blåsljud i hjärtat på en 13åring som att "den är sjuk, så vi har hjärtproblem i linjerna" trots att ingen annan hade reagerat på det.

Jag kommer aldrig våga byta ras :rofl:
Hahahaha men åååh, det är exakt sånt jag är rädd för! Tänk om man tror att man har hittat en bra uppfödare och så ba, "nej tyvärr, hen tycker bara inte att epilepsi är ett problem värt att ta upp"... :crazy: Eller att man missar en perfekt kull för uppfödaren råkar vara lite mobbad... Eller för att människan är helt icke-existerande på sociala medier, för den delen.

Får kanske dra mig till MyDog i år ändå :cautious:
 
Hahahaha men åååh, det är exakt sånt jag är rädd för! Tänk om man tror att man har hittat en bra uppfödare och så ba, "nej tyvärr, hen tycker bara inte att epilepsi är ett problem värt att ta upp"... :crazy: Eller att man missar en perfekt kull för uppfödaren råkar vara lite mobbad... Eller för att människan är helt icke-existerande på sociala medier, för den delen.

Får kanske dra mig till MyDog i år ändå :cautious:
Precis så.

Eller som när jag för många år sedan nu fick höra av folk att jag absolut inte borde umgås med en uppfödare jag precis lärt känna, för hennes hundar var ju så aggressiva. Gemensamt för de som sa så var att de inte kände uppfödaren, inte heller hundarna, de hade "hört från någon" bara. Så när jag påpekade för dem att jag försökte låta min unghund umgås så mycket som möjligt med de här hundarna just för att de var så jäkla bra mentalt och jag ville att hon skulle få positiva upplevelser med andra hundar... Herregud så förvånade de blev! De ville inte tro mig.

Men så finns det de som tror att Lily är aggressiv också, för att hon vrålar när hon ser vissa andra hundar. Att hon vrålar enbart när hon är jätteglad och jättebusig och vill leka, det missar de helt, för vrål = aggressivt enligt vissa. (Och ja, hon är släkt med nyss nämnda uppfödares hundar :D De hundarna är anledningen till att jag hittade Lily och ville ha henne)
 
Spontant tänkte jag också som några andra på jakthundar. På gruppnivå skulle jag antagligen gissa grupp 5 som friskast. Problemet med att gå på sin egen upplevelse är ju dock att man påverkas lite av vilka raser som är vanligast i sin omgivning, både för friska och sjuka djur. Om jag till exempel träffar många sjuka djur av en väldigt vanligt förekommande ras behöver det ändå inte betyda att rasen är generellt sjuk eller att det kan jämföras med de friska exemplar av en annan ras jag mött. Så egentligen bör jag inte gissa anekdotiskt alls om jag skulle vara konsekvent, även om det känns ganska riskfritt att gissa grupp 5. Frisk skulle jag definiera som att hunden generellt lyckas hålla sig från veterinärbesök, utöver rutinkoller. (Sen kan det förstås hända olyckor, men att bli påkörd av en bil innebär ju inte att rasen är sjuk.)

Jag vet att när jag läste lite på ämnet för några år sedan så fanns det förutom de förväntat sjukliga också en del raser utan något extremt utseende och som var till synes väldigt funktionella (till exempel Malinois och några andra bruks eller vallhundar) som kunde dyka upp i artiklar bland de med lite högre morbiditet än jag förväntat mig. Så funktionellt utseende säger förstås inte heller alltid att en ras är frisk som en nötkärna, men det är väl ändå något annat i de fallen än när det handlar om den uppenbart ohälsosamma avel som vissa hundraser dragits med över lång tid. Om en ras har en del hälsoproblem som man aktivt försöker få bukt med, vs om en ras har hälsoproblem som man aktivt bidrar till via avel för att man helt enkelt struntar i hälsa och funktion till förmån för andra egenskaper.
 
Förr i tiden kunde en nörd som jag beställa ut listor från försäkringsbolagen och se vilken premiegrupp raserna tillhör.
Sist jag frågade efter detta (ganska många år sedan, så ta mina erfarenheter med en nypa salt här) så fick jag höra att man inte längre kan det därför att de är sekretessbelagda av någon konkurrensanledning mellan försäkringsbolagen (jag förstår inte riktigt, men det var svaret jag fick).

Ibland säger enskilda handläggare på bolagen vilken grupp en viss ras tillhör, men det vore ju väldigt bra med en översikt...inte minst för att potentiella hundägare (i fall de väljer mellan olika raser då de letar efter sin framtida hund) kan välja den som är friskare. Överlag skulle ju människor kunna påverka tamhundens hälsa i positiv riktning om de hade "korten på bordet" och kunde jämföra olika raser.
Jag menar uppfödare och andra som älskar sin ras säger ju oftast att de är en frisk ras eller "relativt frisk ras"...sällan "Det är en sjuk ras" eller "relativt sjuk".
Så det vore kanon med en objektiv bild.

Jag är med i MÅNGA olika rasgrupper på ffa fb för att bilda mig uppfattning om hur rasen egentligen är både mentalt och fysiskt.
En ras jag reagerat på som verkar vara mycket sjukare än vad jag haft bild av sedan tidigare är Västgötaspetsen.
Och för några månader sedan skrev en hundägare där att hon hade frågat sitt försäkringsbolag och fått reda på att Västgöraspetsen tagit sig från premiegrupp 1 eller 2 (lite olika för olika försäkringsbolag) till premiegrupp 4 på mindre än 15 år. Flera bekräftade att de antingen hört samma sak eller sett samma förändring.
Så hmmm...det är svårt att gå på sina gamla uppgifter....rasen kan ha blivit sämre, eventuellt bättre.
Jag hade nog tittat på vetenskapliga artiklar. De använder ofta så stora dataset som möjligt, de använder ibland även föräkringsbolagens data på olika vis, och om en artikel är open access så kan deras filer med data vara tillgängliga att ladda ned om man vill det. Men det är kanske inte alla raser som går att hitta där heller.
 
Jag jobbar på veterinärklinik och det är sällan vi har patienter av dem hundraserna som nämns här, med tillägg av min egen ras: dansksvensk gårdshund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 707
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp