Sv: Frisyr...

Lika långt från huvudet eller så att allt når ner i nacken men inte längre?
 
Sv: Frisyr...

Så små barn bryr sig knappast alls om hur håret ser ut, jag skulle se det som en praktiskt fråga - oavsett kön. Tycker barnet om att man pillar och petar och pysslar med håret? Kör då på en längre frisyr som inbjuder till hårmys. Tycker barnet att det är pest och pina och skriker när borsten/saxen kommer fram? Kör då så enkelt och okomplicerat som möjligt. Tex rakat.

Sen har jag personligen en svaghet för män med långt hår. Fast jag är drabbad av någon slags förbannelse 4 av 5 av mina killar har haft långt hår, tyvärr sällan när jag haft förmånen att njuta av det. *mutter mutter* Den senaste förmågan klippte av sitt lååååååååånga hår mellan det att vi träffats första gången och det att intresset väcktes.
Jag gråter inombords varje gång jag tänker på eller ser på foton vad jag kunde ha fått dra fingrarna igenom....
 
Sv: Frisyr...

Jag gillar sådan här frisyr på småpojkar, fast de är väl lite äldre, lille L är inte där än :) Dvs lite längre men ändå "jämnlångt" lite busigt men åt det killiga hållet. Inte långt i nacken.

80380729.jpg


Tycker inte Ls lockar var "för långa" sist jag såg honom, men det är ju en fin avvägning också. När det börjar luta åt hockeyfrilla tycker jag det slutar vara sött.
 
Sv: Frisyr...

*KL*

Varför spelar barnets kön roll över huvudtaget? VARFÖR måste så små barn stylas utifrån vad de har mellan benen?
Praktiskt och snyggt, det är argument, men att lägga till "på pojkar" efteråt. VARFÖR???

//Stinaelin vars svärmor otillåtet klipper håret på sonen för att han inte ska bli mobbad...
 
Sv: Frisyr...

Så små barn bryr sig knappast alls om hur håret ser ut, jag skulle se det som en praktiskt fråga - oavsett kön. Tycker barnet om att man pillar och petar och pysslar med håret? Kör då på en längre frisyr som inbjuder till hårmys. Tycker barnet att det är pest och pina och skriker när borsten/saxen kommer fram? Kör då så enkelt och okomplicerat som möjligt. Tex rakat.

Han har absolut inget emot när jag pillar med håret, som i gossar in mig i det, fingrar på hans fina fina lockar och så. När jag klippte vid öronen var det vilda protester, det gillade han inte. Borstar håret har det inte funnits något behov av ännu, därför jag skulle vilja behålla den frisyr han har nu, och bara korta av i bak när det växer. Just för att vi inte ska behöva hålla på och borsta och så.

Pix - den bilden var jättefin! Tyvärr tror jag inte att barnets far tycker att det är en så fin frisyr, då han tycker att det är för långt allaredan. Men jag ska visa honom bilden, förhoppningsvis kan jag få honom att ändra sig. :)

Stinaelin - i en diskussion häromdagen sa min man att hans familj kunde tvångsklippa honom någon dag. Jag kan vara mogen i många sammanhang, men skulle de göra något sånt skulle de inte våga vända ryggen till mig någon mer gång i sitt liv. Jag skulle inte ha några som helst betänkligheter med att tvångsklippa den person som klippt mitt barn medvetet mot min vilja. Vad skulle svärmor din säga om en ny ekipering? :angel:
 
Sv: Frisyr...

*KL*

Varför spelar barnets kön roll över huvudtaget? VARFÖR måste så små barn stylas utifrån vad de har mellan benen?
Praktiskt och snyggt, det är argument, men att lägga till "på pojkar" efteråt. VARFÖR???

Fast varför är det så hemskt? För mig är det inget jag funderar över, jag tycker det är snyggt med långt hår på tjejer men jag tycker inte det alls passar på killar, stora som små. Det behöver ju inte vara snaggat utan gärna lite rufsigt, men ändå kort. Likadant skulle jag inte sätta klänning på en kille om han inte uttryckligen sa att han ville ha det (om jag fick en son och han ville ha långt hår skulle jag acceptera det också, eller om min dotter ville ha en kortare frisyr kanske jag skulle motvilligt ge med mig, men än så länge är det jag som bestämmer).

Jag får väl erkänna att jag inte är så genomsyrad av genustänk, jag är mer en vän av sunt förnuft, att inte indoktrinera i en könsroll i bemötande (ynka en flicka när hon slår sig men säga till en pojke att pojkar inte gråter, t.ex.) eller bara ge min dotter dockor och prinsessaker - hon har nog fifty fifty av tjej/kill-leksaker och leker lika gärna med duplo och ser på rorri racerbil som leker med sin dockvagn - vi uppmuntrar bara det hon visar intresse för. Hon har inte idel rosa kläder utan jag köper det jag tycker är fint oberoende, som till mig själv.
Men just håret ser jag ingen anledning till att nödvändigtvis ha samma tänk vad gäller pojkar och flickor bara för att det ska vara genustänk och att de inte ska "stylas utifrån vad de har mellan benen", jag tycker det är fint med små killar med rufsiga frisyrer och flickor med långt hår, och skulle nog bli förvirrad om alla såg helt likadana ut. Så långt har jag inte kommit än och känner ingen direkt längtan efter det heller. Och jag tycker inte långt hår är snyggt på pojkar/killar/män, men på flickor/tjejer/kvinnor. So shoot me.


//Stinaelin vars svärmor otillåtet klipper håret på sonen för att han inte ska bli mobbad...

Det däremot är ju helt oacceptabelt, jag skulle gå i taket!
 
Sv: Frisyr...

jag tycker det är fint med små killar med rufsiga frisyrer och flickor med långt hår, och skulle nog bli förvirrad om alla såg helt likadana ut. Så långt har jag inte kommit än och känner ingen direkt längtan efter det heller. Och jag tycker inte långt hår är snyggt på pojkar/killar/män, men på flickor/tjejer/kvinnor. So shoot me.

Men varför skulle alla plötsligt se helt likadana ut? Bara för att man inte per default snaggar alla killar eller sparar håret på alla tjejer, blir väl inte alla lika heller? Alla tjejer är väl inte identiska? :confused:

Jag tycker däremot att det är så trist att man nödvändigt måste ha kort "FN-soldat"-frisyr på små pojkar, bara för att de inte ska bli misstagna som flickor (gudförbjude). Det är det jag stör mig på. Att det inte får finnas några variationer. Alla killar=snagg, alla tjejer=långt hår med rosetter och spännen mm.

Jag tror du fått det om bakfoten. Jag är för INDIVIDER, med individuella utseenden. Alltså många, oändligt många utseenden. Inte som nu, två olika, tjej eller kille.
 
Sv: Frisyr...

Men varför skulle alla plötsligt se helt likadana ut? Bara för att man inte per default snaggar alla killar eller sparar håret på alla tjejer, blir väl inte alla lika heller? Alla tjejer är väl inte identiska? :confused:



Jag tror du fått det om bakfoten. Jag är för INDIVIDER, med individuella utseenden. Alltså många, oändligt många utseenden. Inte som nu, två olika, tjej eller kille.

Exakt, det blir inte färre frisyrer - det blir fler frisyrer att välja!

OM man nu påstår sig INTE behandla barn efter kön - varför skulle man få bli förvirrad om man inte på håret kan skilja könen åt?:confused: Jag förstår inte hur man menar då? Det säger ju emot sig självt!

Escodobe - som haft både rakat och långt hår. Rakat är jättepraktiskt men långt hår är roligare om man ska headbanga!
 
Sv: Frisyr...

Men varför skulle alla plötsligt se helt likadana ut? Bara för att man inte per default snaggar alla killar eller sparar håret på alla tjejer, blir väl inte alla lika heller? Alla tjejer är väl inte identiska? :confused:

Jag tycker däremot att det är så trist att man nödvändigt måste ha kort "FN-soldat"-frisyr på små pojkar, bara för att de inte ska bli misstagna som flickor (gudförbjude). Det är det jag stör mig på. Att det inte får finnas några variationer. Alla killar=snagg, alla tjejer=långt hår med rosetter och spännen mm.

Jag tror du fått det om bakfoten. Jag är för INDIVIDER, med individuella utseenden. Alltså många, oändligt många utseenden. Inte som nu, två olika, tjej eller kille.

Nej, identiska är ju inte tjejer men om jag kom till dagis och alla pojkar hade "tjejfrisyrer" och alla flickor hade "killfrisyrer" så skulle jag tycka det blev lite rörigt. För vi är ändå födda till tjej och kille, det finns en viss skillnad mellan könen och jag förstår inte varför det är fult att den syns?
Sedan måste inte alla tjejer ha jättelångt hår och killar snagg, det finns många varianter. Men för min del får det gärna synas att killar är killar och tjejer är tjejer, oavsett ålder. Och det gör det ju också för det allra mesta :)
Och min dotter har inte rosetter och spännen, de skulle hon slita ur direkt, egentligen vore det mest praktiskt med kort hår på henne eftersom hon kletar mat i det och avskyr att få håret tvättat och borstat, men jag är ju en sådan där hemsking som tycker det är fint med tjejiga tjejfrisyrer :)
 
Sv: Frisyr...

Exakt, det blir inte färre frisyrer - det blir fler frisyrer att välja!

OM man nu påstår sig INTE behandla barn efter kön - varför skulle man få bli förvirrad om man inte på håret kan skilja könen åt?:confused: Jag förstår inte hur man menar då? Det säger ju emot sig självt!

Escodobe - som haft både rakat och långt hår. Rakat är jättepraktiskt men långt hår är roligare om man ska headbanga!

Man kan väl låta bli att behandla barnen efter kön men ändå önska kunna skilja mellan könen på ett eller annat sätt kanske då utseendemässigt? När de blir äldre får de ju dessutom mer manliga och kvinnliga drag. Eller är vi så genusinriktade numer så att alla tjejer helst ska låta bli att raka benen och snagga håret och dejta kvinnor, eller motsvarande för män, för att uppnå något mål om massor av individer, inte två olika kön?
 
Sv: Frisyr...

Offtopic för övrigt, inte riktigt denna diskussionen jag ville hamna i i denna tråden, om någon vill fortsätta den kanske den ska brytas ut in i en annan tråd?
 
Sv: Frisyr...

Fast jag håller inte helt med dig faktiskt. Som du säger kommer de drag som är könsspecifika ändå synas när de är äldre, varför tvinga in dem i en könsroll redan som små? För en "tjejig" tjej kommer att behandlas olika än en "killig" kille av så gott som alla den möter, vilket kommer att prägla den individen. Det är det som föder killar som håller inne sina känslor för killar ska inte gråta och tjejer som inte kan byta däck på bilen, för det är aaaaalldeles för komplicerat.

Men om Lisa avskyr att ha långt hår så ska hennes föräldrar inte dra sig för att klippa det, samtidigt som Kalles lockar inte ska tvångsklippas fast han gråter för att han vill ha dem kvar. Det ger helt fel signaler till barnen - du kan inte välja det du vill för du har fel kön. Det är det som (enligt min åsikt) senare gör att kvinnor väljer yrken med pissiga löner, att ta allt ansvar för skötsel av hem, barn och man medan mannen jobbar heltid + en halvtid till i övertid för att ha råd att föda familjen.

(Jag som TS tycker att det här är en väldigt intressant diskussion som vi gärna kan fortsätta här, för min del iaf. De som har frisyrförslag kommer nog kunna peta in dem ändå. :))
 
Sv: Frisyr...

Fast jag var långhårig som barn och jag kan byta däck ;) Trots stereotypa könsroller på 80-talet, jag tror inte det förstör en så vansinnigt, men så hade jag valfrihet i lekar och blev inte som jag upplevde det särbehandlad för att jag var tjej eller kille.

Och jag skulle aldrig tvångsklippa en liten kille som vill ha sina lockar kvar, men jag skulle nog bli lite ledsen om dottern ville ha snagg.. Där skulle jag nog muta mig till en kompromiss. Och den där beskrivningen är väl väldigt generell, så är det ju långt ifrån alla som gör, bara för att de har en viss frisyr som barn? Det känns som en av de mindre viktiga faktorerna i hela det här genustänket, ja bortsett för om det är tvångsmässigt förstås.
 
Sv: Frisyr...

Varför inte bemöta barnen efter hur de är som individer istället för kön? Vill man vara snaggad eller har långa korkskruvar så ska man få ha det.
Dessutom kan jag tycka att det är mer än lovligt egoistiskt att tvinga på barnet en frisyr som kräver att man ständigt måste utsätta det för något som den avskyr.

Visst, ibland måste man tvinga barn att göra sådant de inte vill, men kan man låta barnet slippa tex hårborstning om den nu avskyr det så är det väl det mest humana?
 
Sv: Frisyr...

Ska jag låta henne slippa tandborstning också som hon avskyr ännu mer? Mjölktänderna trillar ändå ut. Eller låta henne gå naken till dagis för att hon inte vill klä på sig? Det är väl också något man får lära sig att ta det lite lugnt så går det bra ändå. Och det gör det, vi lyckas varje gång. Jag tror inte om man ska hårddra det att det skulle bli bättre om jag klippte det kort, om jag inte rakade det, för det skulle ändå behöva tvättas och bortas när det kommit yoghurt i det.. Och jag vet inte men nej, då är jag nog mer än lovligt egoistisk för jag tycker det vore väldigt ledsamt att raka av hennes hår.


Ska väl tillägga att barn också är väldigt ombytliga, ett barn som tror att den vill snagga sig kanske gråter när den ska till dagis dagen efter när den inser att allt hår försvann när man snaggade bort det, man tänker inte alltid så långt. Jag är ganska glad nu att min mamma inte lät mig byta namn till Fredrik trots ihärdigt tjat och gnat i femårsåldern. Hellre åt andra hållet då, att låta håret växa till korkskruvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Frisyr...

Ja, givetvis generaliserade jag massor. tog det du sa och tänkte på alla jag ser runtikring, tänkte på alla kommentarer jag fått på grund av så banala saker som Ls lite längre lockar än pojkar sedvanliga 2 cm och hans i mitt tycke unisexa body med roda och orangea sniglar på. Det blir så fånigt när små barn ska in i facken så tydligt redan när de är pyttesmå. Jag måste säga att jag tycker att små pojkar med kortkort hår och "killkläder" ser så... stylade ut. Som en sexåring i BH, åttaåring i smink. Som att föräldrarna verkligen vill ha in dem i "killfacket" så tidigt som möjligt.

Sedan finns det ju mellanlägen mellan långt hår och kort hår. L har ju nu en mellanvariant, om din dotter vill ha kortare hår kanske du kan börja att klippa av det lite så kan ni resonera fram därifrån? Jag kanske ska ducka nu men får L mat i håret sköljs det av samtidigt som vi sköljer av ansikte och händer, bara lite vatten och löst gnugg tills allt är borta. Blir håret trassligt försvinner det i nästa dusch, tills dess får det vara trassligt. Kanske komma fram till ett mellanläge till din dotter som gör att hon slipper borstning (tvätta måste du ju givetvis göra ändå, men minska på de "plågsamma" momenten sas) iaf? Hår i Ls längd behöver väl inte borstas? (Jag borstar iof inte mitt eget hår mer än i undantagsfall, och det är i höjd med skuldrorna, så jag kanske är partisk i den frågan.) Att snagga i ett första steg skulle jag inte göra i ditt ställe, men det är inte för att hon är tjej utan för att barn som du säger inte alltid tänker på morgondagen och att de kan vilja annorlunda då.

Men jag hävdar ändå att företeelsen att begränsa barnets val enbart baserat på barnets kön är fel. Det ger, i mina ögon, en acceptans för att behandlas olika på grund av könet. Och det är inte rätt i min bok. Sedan är just det här en liten sak i det stora hela. Men det är ju just alla dessa små saker som gör det. Allihopa tillsammans. Påtvingade frisyrer, kläder, förväntningar om att vara "duktig", mindre tid från förskolepersonal och lärare, förväntningar om att inte leka livligt skapar de flickor som idag tvivlar på sig själva, tar på sig mammarollen till sina pojkvänner, väljer utbildningar som ger ickestimulerande jobb som gör att de sedan tar alla möjligheter att slippa jobba... (Och då givetvis samma begränsade val för killar, men andra begränsningar ger andra slutresultat.)
 
Sv: Frisyr...

Mjo, vi ska diskutera lite mer ikväll, får beakta alla förslag. Det viktiga är ju att vi båda är nöjda. Fram till att L kommer med egna åsikter i frågan såklart. :)
 
Sv: Frisyr...

*KL*

//Stinaelin vars svärmor otillåtet klipper håret på sonen för att han inte ska bli mobbad...


Åhhhh, jag känner att jag hettar till bara jag läser!:eek::mad:
VAD i allsindar tar hon sig till?!!!!


För övrigt anser jag att små barn ska ha kort lugg, de ska inte behöva stryka håret ur ansiktet gång på gång. Sedan tycker jag att det är rätt praktiskt med kortare hår i den här åldern men det får gärna var lite busigt om det nu finns lite lockar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Hellhound
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp