Fritidsbyxor - hur väljer jag?

Okeydokey

Trådstartare
Jag är en typisk jeanstjej, men älskar att vara ute i naturen och går många och långa promenader med och utan barnen. Inser att ett par fritidsbyxor vore en bra investering, men får huvudvärk bara av att titta på utbudet på exempelvis Outnorth. Vet ju att det finns ganska många fritidsbyx-frälsta här, så kanske kan ni hjälpa mig? Jag behöver ett par bekväma byxor som tål att sitta ner i sandlådan med, bära bångstyrig ettåring med smutsiga kängor och som håller vätan borta om det börjar regna under en långpromenad (behöver inte vara regntäta, men vattenavvisande). Jag är några centimeter över genomsnittet och har inga svårigheter att finna byxor som passar i vanliga fall (har nog en bra "jeanskropp"). Hyffsat smal kroppstyp. Jag betalar gärna max 1500:-, men kan tänka mig några hundralappar till. Föredrar att reglera värmen med långkalsonger om det behövs, så inga fodrade byxor, men ska fungera kring nollan iaf.
 
Enklaste är nog att åka till en fysik affär och prova, det är som men jeans, svårt att veta vad som sitter bra innan man har provat.

Själv är jag lundhagsfantast, men det är också de enda dyrare fritidsbyxorna jag har haft. I dagsläget har jag en modell utan stretch, men vid nästa inköp så blir det en stretchvariant för de ser ruskig sköna ut. Dock så lär det ta något år innan jag kommer till nästa inköp, för de jag har nu ser fortfarande nya ut efter två års användning
 
Jag har ett par Lundhags, som jag inte är helfrälst i då jag tycker benfickan är snålt tilltagen och stretchen är sådär. Sen har jag ett par five seasons som jag köpt på stadium outlet, de är så sköna så jag vill aldrig ta av dem :love: plus för att de kostade 500 spänn... Men de är superstretchiga på rätt ställen, bra fickor, möjlighet att spänna in dem i midjan om det behövs. Knappar i benslutet.
 
Jag använder chevalierbyxor, inne på 3:e paret. Har Lundhags också men gillar dom inte alls, sitter inte bra på mej.
Har även två par billigare fritidsbyxor ifrån Engelssons, tror dom kostade typ 395:-/paret och man får jäkligt mkt byxa för pengarna. Har dom som slit och släng och använder dom till typ allt skitgöra som trimma gräs/greja med får, måla osv just för att slippa slita ut dom dyrare för snabbt.
 
Jag är en typisk jeanstjej, men älskar att vara ute i naturen och går många och långa promenader med och utan barnen. Inser att ett par fritidsbyxor vore en bra investering, men får huvudvärk bara av att titta på utbudet på exempelvis Outnorth. Vet ju att det finns ganska många fritidsbyx-frälsta här, så kanske kan ni hjälpa mig? Jag behöver ett par bekväma byxor som tål att sitta ner i sandlådan med, bära bångstyrig ettåring med smutsiga kängor och som håller vätan borta om det börjar regna under en långpromenad (behöver inte vara regntäta, men vattenavvisande). Jag är några centimeter över genomsnittet och har inga svårigheter att finna byxor som passar i vanliga fall (har nog en bra "jeanskropp"). Hyffsat smal kroppstyp. Jag betalar gärna max 1500:-, men kan tänka mig några hundralappar till. Föredrar att reglera värmen med långkalsonger om det behövs, så inga fodrade byxor, men ska fungera kring nollan iaf.


Jag har två par från revolution race, silence pro pants - enormt bekväma och smidiga!

Är det så att du mest behöver nåt ok stryktåligt och inte är ute 12 timmar i sträck i pissväder så behöver du inte köpa särskilt dyrt. De flesta märken funkar fint för den sortens bruk.

Gå in på nån sida som har bra måttangivelser för sina byxor och se vilken storlek du ska ha. Alternativt gå till en fysisk buktik och prova.

Ett tips sedan är att gå in på tradera och söka vad som finns där, då kommer du raskt ned mycket i pris...
 
Jag har haft Engelssons av märket Eurohunt, mycket nöjd, västen använder jag fortfarande, byxorna har jag växt ur. Nästa blev Revolution race från Fritidskopaniet (fritidsfabriken?) o det gick alldeles utmärkt att beställa utifrån deras måttangivelser,, mycket nöjd denna gången också.
 
Jag har Lundhags som jag älskar. De sitter grymt på mig och är väldigt bekväma. Har haft dem nåt år och jag tycker de hållit sig bra med flitigt användande.
Tidigare har jag haft billiga från Engelsons. De var katastrof i passform för mig.
Så jag tror på att prova sig fram.
 
Har provat igenom RR och något märke till, men håller fortfarande Engelsons Helags högst. Vet inte om de funkar för alla dina kriterier, men kan vara värt att titta på i alla fall. Rekommenderat för två vänner med vitt skild kroppsbyggnad och eftersom de har kort, normal och lång benlängd funkar det för många.
 
Mina favoriter är Lundhag och Revolution Race. Lundhags för kvalité, funktion och passform. Men de kostar.
RR är makalöst sköna med mycket stretch. Dock står de inte emot väta och vind lika bra som Lundhags efter några år.

Jag har även byxor från Engelson, Svalbard och Chevalier. Engelsonbyxorna tycker jag inte alls om. Jämfört med de övriga har de sämst passform och står minst emot väder. De saknar också ventilationsfickor.
 
Har tre stycken i tre olika prisklasser.

Dyrast Lundhags Traverse pants. Kostade runt 1300 för några år sedan.
Sköna, superbra kvalitet. Bra stretch över rumpan men de är inte vattenavstötande där stretchen sitter (dvs i rumpan, så man kan inte sätta sig på en blöt bänk till exempel). Finns ventilationshål på sidorna.

Mellanklass Arrak Outdoor Active Stretch Pants. Kostade ca 700-800 kr. Upplever att kvaliteten är mycket god och de är också sköna att ha på. Även de med stretch så de är sköna att sitta i. Upplever dom som lite mer vattentäta över rumpan. Har också ventilationshål man kan öppna på sidorna. Finns i både kort, vanlig och lång modell.

Billiga från Hööks Hiking CRW ca 600 kr. Snygga men inte fullt lika bra passform och komfort som de två andra. Tycker resåren i midjan är lite obekväm om jag inte har en t-shirt eller linne nerstoppad. Dock upplever jag inte kvaliteten som dålig. Också stretch där det behövs och vind- och vattenavvisande.

Sammanfattningsvis tycker jag Lundhags och Arrak håller precis samma klass och det är dom jag helst använder. Skulle jag köpa nya skulle det bli ett par Arrak till då det inte känns värt att lägga det dubbla på Lundhags när jag inte upplever någon större skillnad mellan dom två.
 
Jag har Revolution Race silent pro pants, Lundhags och ett par från Claes Ohlsson. RR är överlägset skönast. Stretchiga, bra kvalla till priset, svala på sommaren.
Paret från Claes Ohlsson är okej. Det är rätt hårda och stela men varma på vintern. Med tanke på prislappen är jag nöjd.
Paret från Lundhags är också hårda och stela. Dyra var de också.

Är väl lite en smaksak om man vill ha stretchiga eller inte. Min sambo gillar sina Lundhags och Claes Ohlsson för att han tycker de känns rejälare.
 
Jag har flera par från Chevalier (Alabama Vent Pro Pant främst), från Revolution Race (har nog haft alla deras modeller, men har sålt/gett bort pga använder knappt längre) samt ett par Blast från från Hero by Nature som är dem jag använder allra mest. Tyvärr verkar det enda stället som säljer dem ha helt slut på dem i svart :down:
Jag använder fritidsbyxor varje dag, och tycker nog att alla tre märkena har bra byxor för en rimlig peng.
 
Jag har ett flertal, dels från Lundhags ich från Hööks. Men dom jag trivs allra bäst i är från Jula. Billiga var dom med. 299kr. Så Lundhags och CRW ligger i skåpet.
Gillar dom stora sidofickorna på Julabyxorna, inga stora pösiga fickor, men rejäla.
 
Revolution Race Silence PRO. Älskar dem!
Har också ett par Gpx PRO med avtagbara ben - också bra, men Silence är galet sköna.
 
Jag har haft fjällräven keb (höll inte länge), två modeller av revolution race (ena är rätt osköna i midjan och andra jäkligt sköna men stretchen i stretchpartierna tvättades tillslut bort, men de höll mååånga tvättar) och har nu Arrakbyxor vilka känns rejälare än de tidigare och är sköna men har bara använt de i drygt 1 månad så vet inte hur många tvättar stretchen håller än.
Arrakbyxorna har lite luftigare passform än de andra två så vill man ha slimmade byxor så är de nog fel val.
 
Själv har jag ett par överdragsbyxor long cover tech från mountain även på fritiden tycker de är jättebra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp