Bukefalos 28 år!

Stinaelin

Trådstartare
Min tonåring önskar sig en fritös.

Vi bor litet, så den måste vara liten, och helst behöva så lite olja som möjligt.
Har ni några tips på modeller?

Vill även gärna ha tips på vad en gör med oljan när en inte friterar? De är ju inte vettigt att slänga 2-3 liter olja efter varje fritering. Och att ha den i kylen känns heller inte hållbart om det är så mycket.
 
Airfryer? Jag har en lite mindre från Philips (men min modell verkar inre finnas kvar), som är till typ 2 personer. Har bara gjort pommes, chili cheese och gjort eget vitlöksbröd i den, men jag älskar den :)
 
Min tonåring önskar sig en fritös.

Vi bor litet, så den måste vara liten, och helst behöva så lite olja som möjligt.
Har ni några tips på modeller?

Vill även gärna ha tips på vad en gör med oljan när en inte friterar? De är ju inte vettigt att slänga 2-3 liter olja efter varje fritering. Och att ha den i kylen känns heller inte hållbart om det är så mycket.

Vi har en airfryer som vi gllar. Vi har gjort pommes, rotfruktsfrittar, kyckling, grönsaker(broccoli tex) etc. Det blir ju lite sundare än riktigt friterad mat. Men gott och enkelt att göra!

Tror vår är från Menuett. Den är inte så dyr eller avancerad. Men funkar fint för våra behov.
 
Jag har bade en air fryer och en "vanlig" olje fryer. Jag gillar bada, men vill papeka att det INTE ar samma sak att anvanda air fryer eller den traditionella med olja. Smaken blir annorlunda, men bada fyller sin funktion beroende pa vad man vill med just den maten och den dagen.
Jag är lite sugen på en airfryer. Kan du beskriva smakskillnaden? Jag brukar "fritera" vaxbönor i olja i en kastrull och tycker att det blir helt okej resultat, så jag kommer inte investera i en "vanlig" fritös. Har även provat fritera kyckling på så sätt och tycker att det blir helt ok. :)
 
Jag är lite sugen på en airfryer. Kan du beskriva smakskillnaden? Jag brukar "fritera" vaxbönor i olja i en kastrull och tycker att det blir helt okej resultat, så jag kommer inte investera i en "vanlig" fritös. Har även provat fritera kyckling på så sätt och tycker att det blir helt ok. :)
Du frågar inte mig men vi har också en vanlig fritös. Med vanlig fritös blir maten tung och fet, med airfryern blir den lätt och fräsch. Tycker jag. Vår vanliga fritös används aldrig numera.
 
Jag är lite sugen på en airfryer. Kan du beskriva smakskillnaden? Jag brukar "fritera" vaxbönor i olja i en kastrull och tycker att det blir helt okej resultat, så jag kommer inte investera i en "vanlig" fritös. Har även provat fritera kyckling på så sätt och tycker att det blir helt ok. :)

Air fryern blir mer som ugns bakad ... fast battre an i ugnen. Det blir definitivt inte som "riktiga" pomes om man skar potatisen sjalv ... daremot fungerar air fryern jatte bra om man koper frusen pomes (tillexempel) som redan ar friterad i olja innan den frusits.
Det gar fortare an i ugnen med air fryer, men det ar definitivt inte samma sak som att fritera i olja. Hur tung och fet maten blir i olja beror bade pa vad man vill ha och hur duktig man ar att "fry" i olja och vilken olja man anvander.

Om en tonaring vill ha en olje fryer och far en air fryer misstanker jag att personen kan bli valdigt besviken.
 
Min tonåring önskar sig en fritös.

Vi bor litet, så den måste vara liten, och helst behöva så lite olja som möjligt.
Har ni några tips på modeller?

Vill även gärna ha tips på vad en gör med oljan när en inte friterar? De är ju inte vettigt att slänga 2-3 liter olja efter varje fritering. Och att ha den i kylen känns heller inte hållbart om det är så mycket.

Vad vill tonåringen göra med fritösen? Flottyrmunkar eller bara få okej resultat på frusna pommes och nuggets? I det sistnämnda fallet är detta en rätt okej snikvariant som tar noll plats och kräver noll olja.
https://www.bohmanochwiberg.se/vara-varumarken/nostik/ugnslada-krisp-18x28x3-cm-1-5-liter-nostik
 
Vi hade en oljefritös från OBH nordica, men jag tröttnade på hur omständig den var att rengöra och när jag insåg att vi hellre friterade i en djup wokpanna så skänkte vi bort fritösen.

Hur friterar ni nu?

I en kastrull. Min dotter vill fritera när hon är ensam hemma, och jag tycker det känns osäkert. Tänker att det inte är lika stor risk att en fritös börjar brinna.
 
I en kastrull. Min dotter vill fritera när hon är ensam hemma, och jag tycker det känns osäkert. Tänker att det inte är lika stor risk att en fritös börjar brinna.

Efter vissa minnen jag har sedan jag vaxte upp :angel: tankte jag bara saga att det ocksa ar bra om man lar sina tonaringar vad man gor om det borjar brinna olja ... eller kanske stearin :o ... pa spisen. att det inte ar nagon bra ide alls att kasta kastrullen ner i diskhon och spola vatten pa det hela. :cautious:
 
Efter vissa minnen jag har sedan jag vaxte upp :angel: tankte jag bara saga att det ocksa ar bra om man lar sina tonaringar vad man gor om det borjar brinna olja ... eller kanske stearin :o ... pa spisen. att det inte ar nagon bra ide alls att kasta kastrullen ner i diskhon och spola vatten pa det hela. :cautious:

Amen! Mor min lärde sig den hårda vägen som ung när hon fick panik och slängde en panna med brinnande matfett i diskhon. Hon fick brännskador över hela bröstet - bara tur pappa var hemma och redig och slängde ut henne i snön!
 
Litet tillägg: mor mår alldeles utmärkt och tack vare min fars heroiska ingripande blev det inga permanenta ärr. :heart Men ändå, viktigt att påpeka igen och igen tror jag. Ens första instinkt är ju just vatten, och diskhon är nära till hands i köket. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 609
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 307
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp