Jag bytte in min vanliga Sluis stinger släp till ett med fronturlastning. Gav 69000kr med boggie och extra ponny bommar. Är helnöjd då min ena häst kastar sig ut bakåt. När vi är två så tar jag ut honom bakvägen ändå för "uppfostringens" skull men när jag är ensam och har mina barn med tar jag ut honom i fram. Funkar super bra, han är ko-lugn, står still tills jag ber honom gå ut. Han är inte stressad då han får gå ut fram. Innan provade jag att lasta ut honom själv vanlig väg, men olycksrisken var så stor då han innan jag ens fått ner rampen redan var på väg genom att knäa och fick upp bommen på ryggen och tryckte upp bommen med ryggen. Trodde det skulle gå bra då han är lugn bara man är två....Övar urlastningen men när jag är själv får han gå ut i fram, han har fått ett mer framåt tänkande nu. Hade även en "svår lastad" häst tidigare, då lånade jag ett släp med fronturlastning, vi lastade på och gick ur i fram, höll på så ett stort antal gånger, antagligen började han att tänka framåt för efter det är det inga problem att lasta på. Vissa säger att man "skämmer bort" dom, men jag använder som sagt bara fronten då jag är själv, fortsätter ju ändå att träna bakåt då man ibland kanske åker med någon som inte har fronturlastning.
Min gubbe och mina barn är överlyckliga över att slippa åka upp till stallet och hjälpa mig att lasta ur om jag varit borta på kurs, tävling och kanske kommit hem sent på kvällen. (Har små barn som inte kan vara hemma själva...) Lycka till med val av transport!!