frontutlastade släp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 218
P

Pretty_Fly

någon som har det? vad kostade det nytt? finns det några nackdelar?
vilka märken tillverkar frontutlastade? fick höra igår att det bara är kylinge som gör det men så kan det ju inte vara?!

Vi har en Kylinge med front. Enda nackdelen (som jag kan tycka) är bommen som finns i som är i vägen när man ska köra sto med föl tex.

Jag har Ume 2002:a frontutlastnig...jag ser inga nackdelar alls utan bra fördelar, mitt kostade drygt 90 000 tror jag( hade inbyte på 3 år gammalt ume)
mitt är boggie också....

Vi har en Ifor Williams Hunter Deluxe, med frontlastning. Den kostade runt 5.500 euro ny, och det var ett par ar sedan nu.

Jag anvander nastan aldrig fronten. Det ar helt enkelt lattare att lasta ur pa den vanliga rampen dar bak.

Dessutom tycker jag att front-rampen ar for smal och inte alls praktisk. Om det ar 2 hastar i karran, och man endast vill ha ur hasten som star narmast urlastningssidan, sa blir det valdigt trangt dar. Det ar knappt det gar med en d-ponny, sa jag skulle inte ens testa det med en hast. Vet inte hur andra karror ar, kanske det bara ar varan som ar lite trang dar fram.

Jag vet en häst som efter att ha lärt sig att man kunde gå ut framåt i släpet, började försöka hoppa över bommen när man stog still med transporten. Hon hade aldrig gjort det förut.

I övrigt så vet jag många som har front, men få som använder den.

vilken puckad häst :crazy:
Jag använder alltid min front...och har på alla år jag haft det aldrig varit med om att nån skulle vija hoppa över...och då är det ganska många hästar som åkt i det...

Jag bytte in min vanliga Sluis stinger släp till ett med fronturlastning. Gav 69000kr med boggie och extra ponny bommar. Är helnöjd då min ena häst kastar sig ut bakåt. När vi är två så tar jag ut honom bakvägen ändå för "uppfostringens" skull men när jag är ensam och har mina barn med tar jag ut honom i fram. Funkar super bra, han är ko-lugn, står still tills jag ber honom gå ut. Han är inte stressad då han får gå ut fram. Innan provade jag att lasta ut honom själv vanlig väg, men olycksrisken var så stor då han innan jag ens fått ner rampen redan var på väg genom att knäa och fick upp bommen på ryggen och tryckte upp bommen med ryggen. Trodde det skulle gå bra då han är lugn bara man är två....Övar urlastningen men när jag är själv får han gå ut i fram, han har fått ett mer framåt tänkande nu. Hade även en "svår lastad" häst tidigare, då lånade jag ett släp med fronturlastning, vi lastade på och gick ur i fram, höll på så ett stort antal gånger, antagligen började han att tänka framåt för efter det är det inga problem att lasta på. Vissa säger att man "skämmer bort" dom, men jag använder som sagt bara fronten då jag är själv, fortsätter ju ändå att träna bakåt då man ibland kanske åker med någon som inte har fronturlastning.
Min gubbe och mina barn är överlyckliga över att slippa åka upp till stallet och hjälpa mig att lasta ur om jag varit borta på kurs, tävling och kanske kommit hem sent på kvällen. (Har små barn som inte kan vara hemma själva...) Lycka till med val av transport!!

Har ett Kylinge med front. jag ser bara fördelar. Jag har lastat in 2 vuxna och då tagit in fölet genom fronturlastningen. Har även haft en unghäst som hoppade bom och henne ledde vi in genom fronturlastingen och ställde baklänges. När jag är själv iväg så kan jag lasta ur säkrare än med bakåtlasnint. har dessutom en 4 åring som bara tvärvägrar att backa. Kan vara lite problem dock på parkeringar med trånga utrymmen. Gillar dessutom att man kan öppna överluckan både fram o bak varma dagar på tävlingar.

en nackdel kan vara att om du är med i en trafikolycka och släpet t ex välter eller hamnar snett eller vadsomhelst och hästen kanske kan bli panikslagen.. så öppnar du skötardörren kan hästen få för sig att tränga sig ut där för den har alltid fått gå ut frammåt så är ju det "rätt".

Behöver ju inte vara en panikslagen häst heller utan häst med egna idéer bara...

Själv lär jag min häst backa istället ;)
och även när jag kört min häst med front så har han inte fått gå ut fram.

Stallägaren lasttränade min häst utan min vetskap ( :mad: ) i förr-förra stallet och då ledde hon honom igenom sitt släp fram.
Det hade hon inte fått om jag vetat om det. Då blev jag ARG

Jag har en Ifor Williams 1,5-hästars, med fronturlastning. Använder sällan fronturlastningen, men tycker den är bra (och säkrare) om jag måste lasta ur själv.

Dock har jag hört att vissa hästar snabbt lär sig att gå ut den vägen och att risken finns att de försöker hoppa över bommen.

Immer

Har en Kylingekärra 1300 HT med frontlucka. :)
Har verkligen varit till hjälp, när vi lasttränat Martinique. :)

Om du ska köpa ett nytt Star Trailer-släp (Gud förbjude, för då kommer jag ner till Blekinge och snor det :devil:) så kan du kolla om priser här. :)

nackdelen är ju, och det en stor nackdel, att hästen lär sig att det går att gå ut framåt.
händer det olycka eller något annat, så kan den slänga sig framåt och tex bli hängande över bommen.

eller om man står inne framför hästen, framför bommen, och om hästen blir rädd och istället för att slänga sig bakåt och komma ut så slänger den sig framåt, och där står du.'
visst det kan hända med vanlig transport, men det är större risk med front.

jag skulle inte vilja ha en frontutlastning till min häst.

Min ponny fattar inte riktigt det där med att gå ut fram :crazy: Däremot så är det lättare att få in henne om man öppnar fronturlastningen när hon ska på.

Åkte mkt förut med ett fyra-hästars-UmeSläp och det var lättare att ta ut de två främsta hästarna framåt istället för att backa dem genom hela släpet.

frontutlastning var räddningen när vännens pålla skulle åka i måndags- vi hade inte fått in henne annars.

dom där startrailer, gud vad dåligt dom får lasta! 620 på någon, jag får inte ens köra min ena häst! gud vad dåligt.

Hmm... det beror ju på vad släpet är vägt till men de är ganska tunga i sig själva, speciellt med fronturlastning och boggie. Den Safir jag lånar får lasta 810kg (totalvikt 1500kg).

Jag köpte ett Ume med fronturlastning i våras (kostade drygt 90') och jag är kär!
Mitt vuxna sto som alltid stått och tryckt mot luckan så fort man stannar står numera som en klippa med spetsade öron och trippar så fint ut framtill. Jag har även hamnat på ställen där jag varit tvungen att backa henne ut och hon går lugnare bakåt numera också, kanske för att hon inte är säker på åt vilket håll hon ska gå.
Precis som någon annan skrev så känns det säkrare att lasta ur själv på det här sättet, och jag tycker också det är enklare när man har två hästar och ska ta ut dem en och en, åtminstone mina hästar (12 resp. 2 år) står lugnt och väntar på sin tur när de ser kompisen gå ut. Backar kompisen ut då blir det mera kastningar bakåt.
Nackdelar? Finns inga! Ska vara att man får be om specialplats på tävlingar då, eftersom man behöver lite mer plats.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 279
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur