Frostfritt vatten utan el

Bukefalos 30 år!

Följer man LBK (vilket man bör göra) så nej.
Men visst drar du ut kontakten efter varje användning försvinner ju risken.

Jag saknar inte vattenkokare alls, men har varmvatten i kranen (en vvb ska för övrigt också vara i en brandcell 😅).

Japp :)
Måste bara fråga. Förlåt OT!
Men om man har en timer? Borde vara samma sak som att ta ut sladden?

… och med det sagt är det en person som glömmer ta ur kontakten ibland och det är jag själv 🙈

Måste bara fråga. Förlåt OT!
Men om man har en timer? Borde vara samma sak som att ta ut sladden?

… och med det sagt är det en person som glömmer ta ur kontakten ibland och det är jag själv 🙈
Fast timer 30 minuter (en sån du klickar på för att få 30 min ström i uttaget och sen slår av, fast installerad som en integrerad del av uttaget) kan ev vara en "motsvarande" åtgärd.

Har dock inte grottat ner mig i just detta. Generellt har folk (dvs det jag i huvudsak jobbar med, nya stall) antingen bara sadlar och utrustning i sadelkammaren, eller så är det en brandcell så man inte behöver bry sig och kan stoppa in kaffekokare/vattenkokare/tvättmaskin osv :)

Å andra sidan beror det väl på vad man ska ha vattnet till :) ? Varmvatten från kranen ska ju inte drickas, men tvätta en häst med det går naturligtvis bra.
En av hästarna i stallet får hett vatten att dricka ur kranen varje dag. (Skulle ju ta ganska lång tid med vattenkokare så sannolikt skulle varmvattnet ur kranen användas ändå)

Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak förutom människodricka där jag skulle valt vattenkokare före kranen. Jag blötlägger maten i hett vatten med. I förra stallet med vattenkokare pga fisljummet kranen där. Men jag tar i kranen i nuvarande stall.

En av hästarna i stallet får hett vatten att dricka ur kranen varje dag. (Skulle ju ta ganska lång tid med vattenkokare så sannolikt skulle varmvattnet ur kranen användas ändå)

Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak förutom människodricka där jag skulle valt vattenkokare före kranen. Jag blötlägger maten i hett vatten med. I förra stallet med vattenkokare pga fisljummet kranen där. Men jag tar i kranen i nuvarande stall.
Oj, det skulle jag aldrig våga göra regelbundet. Det rekommenderas ju inte att människor gör det eftersom man bland annat riskerar att få i sig för höga halter av vissa metaller. Så det skulle jag inte våga ge till mina hästar heller.

Oj, det skulle jag aldrig våga göra regelbundet. Det rekommenderas ju inte att människor gör det eftersom man bland annat riskerar att få i sig för höga halter av vissa metaller. Så det skulle jag inte våga ge till mina hästar heller.
Det är som jag förstått det beroende av ledningar det med metaller. Noll aning vad stallet har för ledningar dock.

Jag ser dock noll problem med 1/2 liter hett vatten från kranen till 500 kg häst per dag. Oavsett ledningar. Däremot skulle jag inte ge 20 l hett vatten ur kranen per dag, dock inte pga rädsla för metaller utan mer för bakterier/tillväxt.

Det är som jag förstått det beroende av ledningar det med metaller. Noll aning vad stallet har för ledningar dock.

Jag ser dock noll problem med 1/2 liter hett vatten från kranen till 500 kg häst per dag. Oavsett ledningar. Däremot skulle jag inte ge 20 l hett vatten ur kranen per dag, dock inte pga rädsla för metaller utan mer för bakterier/tillväxt.
Ofta kan det vara olika också. Tex järnrör och pem slang. Inte alltid det är samma material hela vägen från brunnen. Kan gjorts om i omgångar.

Alla bakterier dör av 10 min i 70 grader, så det är inte problemet.

Problemet är insidan på varmvatten-beredaren.
Den fäller ut metaller i värmen.
Den kan vara emaljerad, i koppar eller i rostfritt stål.
Oftast så väljer man sort efter vilket sorts vatten som skall värmas.
Om det är kalkhaltigt, hårt, eller surt, mjukt.

I flerfamiljshus där det varma vattnet färdas långt i kopparledningar så är situationen en annan.
Där finns risk för bakterier och alger i ljummet vatten som blir stående i rören.
Och så risk för kopparförgiftning från själva rören.

Vilka eventuella kemikalier som värme kan fälla ut ur en plastslang vet jag inget om.
Men jag skulle verkligen inte chansa för egen del.

I flerfamiljshus där det varma vattnet färdas långt i kopparledningar så är situationen en annan.
Där finns risk för bakterier och alger i ljummet vatten som blir stående i rören.

Vilka eventuella kemikalier som värme kan fälla ut ur en plastslang vet jag inget om.
Ja, urk, det var fasktiskt vår gamla varmvattenberedare som jag tänke på i första hand. Och vad rören består av har jag ingen aning om heller. Så jag går nog på det jag har lärt mig för 40-50 år sedan, dvs att varmvatten inte är något man ska dricka.

Ja, urk, det var fasktiskt vår gamla varmvattenberedare som jag tänke på i första hand. Och vad rören består av har jag ingen aning om heller. Så jag går nog på det jag har lärt mig för 40-50 år sedan, dvs att varmvatten inte är något man ska dricka.
Om man råkar kombinera en varmvattenberedare med insida av koppar med surt vatten, mjukt vatten, så har man nog en garanterad kopparförgiftning.
I ett stall är ju risken att man har satt in någon gammal begagnad varmvattenberedare som definitivt inte passar till stallets vatten.
Jag skulle aldrig chansa i något läge.

Insida av koppar passar endast till hårt och kalkrikt vatten.
Å andra sidan så är det då det absolut bästa valet.

Vi har cirkulerande varmvatten i stallet på vintern för att hindra ledningarna från att frysa = varmt vatten i vattenkopparna. Jag ger även varmt i hinkarna på vintern eftersom hästen gillar det, och blandar alltid fodret i varmt vatten. Än så länge har ingen häst blivit sjuk iaf🤷‍♀️

I stallet ger folk varmvatten från kranen till sina hästar också. Gjort det iaf i 10 år.
Jag gör det vid minusgrader för att blanda ut det lite så det inte fryser direkt.

Det är ju självklart ett val man gör, huruvida man vill ge varmvatten direkt från kranen till sina hästar (eller sig själv) men det är bara att googla "dricka varmt kranvatten" så ser man vilka risker det för med sig.

Problemet är dock att man inte vet hur länge vattnet varit varmt, har det stått i beredaren hela dagen eller nyss nått temperatur. Så vidhåller att jag är för hästars väl och ve mer orolig för bakterier än metaller i varmt kranvatten. Sannolikt är dock risken mikroskopisk oavsett

Problemet är dock att man inte vet hur länge vattnet varit varmt, har det stått i beredaren hela dagen eller nyss nått temperatur. Så vidhåller att jag är för hästars väl och ve mer orolig för bakterier än metaller i varmt kranvatten. Sannolikt är dock risken mikroskopisk oavsett
Ja så är det ju.
Men enligt experterna så skall det räcka med att beredaren dödar bakterier varannan dag ungefär.
Där emellan så fungerar det ungefär som en konservburk. Och en konservburk håller ju betydligt längre än så.

Jag är betydligt mer orolig för en långsam förgiftning av metaller eller något kemiskt som fälls ut av värmen. Både för människor och djur.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka