Frukost på språng

Problematisk

Trådstartare
Ibland måste jag iväg tidigt på morgonen, och jag har SÅ SVÅRT för att komma igång. Jag kan inte sätta mig vid bordet och äta frukost, då blir jag bara segare och det tar en evighet innan jag kommer iväg = blir sen. Funderar därför på om det skulle fungera att förbereda frukost och äta den när jag är på väg dit jag ska. Frukost är nämligen mitt favoritmål så jag känner att vetskapen om att en god frukost väntar KANSKE kan motivera mig lite :D

Behöver därför frukosttips som passar att äta "i farten"! Det är en bonus om det går att äta (dricka?) medans jag kör, men passagerarvänligt kan också funka. Det måste iallafall vara nåt som går att äta i bil utan att spilla, kladda osv.

Macka/or och oboy/drickyoghurt/juice är helt okej
Smoothie funkar ibland men inget jag är jätteförtjust i, och de jag tycker om är inte så mättande
Bara drickyoghurt är lite lite om jag ska vara borta ett tag
Overnight oats har jag provat och tyckte inte om

Det är nog vad jag har provat än så länge, så det finns säkert massor av andra bra förslag?! :)
 
Jag har också svårt att äta frukost hemma (sover tills en kvart innan jag ska åka typ). Jag har löst det genom att äta två frukostar, en lättare macka i bilen på väg till jobbet. Sen har jag med mig yoghurt och musli som jag äter vid fikat på jobbet halv 10.
 
Jag köpte en smoothie från en hälsobar en gång och blev så himla förtjust i den att jag kopierade receptet!
2,5 dl mjölk (av valfri sort, från ko eller växt)
1 dl naturellt proteinpulver (kan uteslutas, men mättar bra)
1 msk jordnötssmör (rågad "vanlig matsked" rätt ur burken, inte bakmåttet)
2 tsk kakao (rågade vanliga teskedar)
1 struken tesked kanel
En väl mogen banan
Agavesirap efter smak, ett lätt tryck på flaskan ungefär.
(Det visade sig vara 1 dl havregryn i också, men när jag hade räknat på kalorierna i ovanstående strök jag dem.)
Kör i mixer/blender och häll i lämplig shaker/flaska som funkar att dricka ur.
 
Tunnbrödsrulle - suveränt! Enkelt att äta i bilen, går att förbereda kvällen innan och lätt att variera med olika pålägg (ilägg?:D). Tips: i med paprika så blir de saftiga och fina.
 
Man behöver inte göra den på babyanpassat pulver...

Päronvälling:
Koka havregryn och salt & socker i vatten, tärna ett päron och lägga i så det blir lagom mjukt till grynen är klara (tid beror på typ av päron). Sätt i en mixerstav ifall du vill ha den slät. Tillsätt mjölk och värm.
Valfri smaksättning: riven söt- och/eller bittermandel, ingefära.
Variation: gör på äpple och kanel.
Massproducera för hela vecka så kan du bara tillsätta mjölk och värma i mikro.
http://www.ostgotamat.se/recept/paronvalling

Havresoppa:
Koka 1 dl havregryn, 1dl röd saft (alternativt frusna bär t.ex. vinbär, blåbär och socker efter smak), salt i 1 L vatten (eller mindre beroende på önskad konsistens).
Modernisera med snabbhavregryn om det ska gå fort.
Variation: gör på kornflingor
https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/havresuppe

Googla havresoppa och havresuppe för fler varianter eller hitta på egna smaker. :)
 
Man behöver inte göra den på babyanpassat pulver...

Päronvälling:
Koka havregryn och salt & socker i vatten, tärna ett päron och lägga i så det blir lagom mjukt till grynen är klara (tid beror på typ av päron). Sätt i en mixerstav ifall du vill ha den slät. Tillsätt mjölk och värm.
Valfri smaksättning: riven söt- och/eller bittermandel, ingefära.
Variation: gör på äpple och kanel.
Massproducera för hela vecka så kan du bara tillsätta mjölk och värma i mikro.
http://www.ostgotamat.se/recept/paronvalling

Havresoppa:
Koka 1 dl havregryn, 1dl röd saft (alternativt frusna bär t.ex. vinbär, blåbär och socker efter smak), salt i 1 L vatten (eller mindre beroende på önskad konsistens).
Modernisera med snabbhavregryn om det ska gå fort.
Variation: gör på kornflingor
https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/havresuppe

Googla havresoppa och havresuppe för fler varianter eller hitta på egna smaker. :)
aldrig hört talas om! Trodde det hade missuppfattas att det var till vuxna :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 363
Senast: SiZo
·
Mat Jag är gbp-opererad och äter därför lite men ofta. Nu när värmen kommer inser jag att mina varma äggrätter kanske inte är lika gott som...
Svar
16
· Visningar
1 102
Senast: Lightzone
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 802
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp