Bukefalos 28 år!

Frukostvägran

Terja

Trådstartare
Vår hund har börjat frukostvägra. Funderar på om det hänger ihop med hans ”medicinering” med bisolvon som han fick när han hade kennelhosta. Han får även interceptor, 1 gång i veckan i tre veckor, för noskvalster. Maten på kvällen äter han mer än gärna men frukosten tittar han bara på och sen vänder han och går och lägger sig.
Han har aldrig varit kräsen med maten.

Hur brukar ni lösa matvägran? Låter skålen stå så får han äta när han vill? Eller tar bort det och låter honom få dubbel dos på kvällen?
 
Sv: Frukostvägran

Får din hund då dubbel dos på kvällen eller två doser på kvällen? Hur bra är det för deras mage att gå runt "tomma"? Hästar ska ju helst ha lite mat ofta men jag vet inte riktigt hur det är med hundar.
 
Sv: Frukostvägran

Min hund började frukostvägra ett tag. Gjorde då som tipset alltid är, ta bort dirrekt så det blir ett sug, men hon gick i veckor utan att äta frukost. Fick då tipset att byta frukost mot lunch, så hunden får mat till lunch och middag.
Jag själv mår illa på morgonen och vill helst inte äta frukost, så jag tänkte att jag kunde prova iallafall.
Så jag slutate försöka med frukost och gav till lunch istället. Har fungerat jättebra! Kanske något att prova?
 
Sv: Frukostvägran

Generellt mår hundar bäst av att äta mycket och sällan eftersom att deras matspjälkningssystem i huvudsak är gjort för animalier. Växtätare (ex hästar) måste egentligen äta mycket ofta/hela tiden för att må bra och slippa tex kolik. Jag skulle ge dubbel portion under samma serveringstillfälle!:)
 
Sv: Frukostvägran

Tack båda två för hjälpen!

han fick ingen frukost idag så jag hoppas att det fungerar.
 
Sv: Frukostvägran

Min matvägrar också lite till och från. Jag brukar också ta bort maten när hon inte äter, det funkar oftast. Ställer man ner maten några timmar senare är hon oftast lite mer hungrig/sugen. Men ibland går det ett par dagar utan att hon äter.
 
Sv: Frukostvägran

Min får inte heller frukost, utan lunch och kvällsmat.
Annars gäller 15 minutersregel, är inte maten uppäten innan så försvinner den.

Annars så äter sällan min direkt ur skålen, utan det kastas ut i trädgården eller sprids ut i lägenheten. Så han får jobba lite för maten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 402
Senast: Tarnin
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: Exile
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 253
Senast: Twihard
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp