fruktan index

Sv: fruktan index

Tack för ditt svar. Jag förstår hur du menar. Detta med insulinresistens verkar vara ganska otäckt. Det kan tydligen ställa till med en massa otrevligheter.
Jag håller på att banta min ponny nu och hoppas att det kommer att gå tillbaka. Hon börjar bli riktigt smal.
 
Sv: fruktan index

Jag vet att det fanns inte tillräkligt info i den artikel och jag ska kolla om jag kan hitta mer info, men behöver en lite tid för det-

Jag kollade inan bara hollanska websidor.
Men iaf är en häst med insulineresistans känslig för hudproblemer pga nedsät motstand. Det är klar. Och naturligvisst måste finnas en foruttsättning till hudproblemet, men oft finns så en forütsattning men blir andra hästen inte drabbas. De har ju mer motstånd. Men inte de met insulineresistens.

(hoppas att ni förstår vad jag mener....)

Som sagt känner jag till tre häster, som har insulineresistans och hudproblemar, som hänger ihop. (säger vet)
Man känns direkt när de äter för mycket socker/fructaan mm att de börjar kliar sig väldigt mycket.
Min shettis har samman problem...


Kanske är det bara så att mindre motstånd pga insulinetollerans, ursaker känslighet mot bacteriër, eczem och även allergie,
Jag vet inte... Vet bara att de ägnare från de häster har experimenterad med detta, tillsammans med deras vet, och att det finns sammanband.
Jag läser även mycket om det få en hollandsk forum.

Men så snart jag har en lite mer tid på mig, ska jag kolla om jag hitter mer info.
 
Sv: fruktan index

Jag har nog kommit fram till att den mesta av den informationen mest får mig att bryta samman totalt och inse att det i stort sett aldrig är säkert att låta en häst i riskzonen gå på bete.

*delvis kl

Även jag som inte ens har egen häst, blir dörädd av sånt här. Livet är helt enkelt farligt, man kan ju dö. :crazy:

Om man nu bortser från fånghästar eller fångbenägna hästar (tex överviktiga, lättfödda) så undrar jag - Hur hysteriskt mycket ska man låta sig och hästens liv begränsas av detta?

De perioder jag haft hästar ( kallblodstravare, connemara/fullblod samt ett halvblod) har jag inte så mkt som tänkt tanken på att detta med gräs är farligare i vissa väder.
Man visste ju att fång ofta drabbade ponnyer på vår och sommar, samt att det inte var bra med frostigt gräs för att vissa hästar fick kolik av det, men i övrigt var det inget man pratade om, förmodligen för att man inte kände till det.
Vi släppte ut hästarna kl 7 varje morgon och tog in dem på kvällen, oavsett väder, under somrarna. Inte var det någon som ens reflekterade över detta. I augusti/september när frostnätterna började komma var det endel som sa att hästarna kan bli dåliga i magen om man släpper ut dem tidigt när det är frost. Men det var nog få som lät bli ändå.

Är riskerna olika beroende på vart i landet man bor?
Jag kommer från övre norrland och där är ju betessäsongen inte så lång. Vi har ju även ljust dygnet runt i stort sett från det att gräset börjar växa på våren tills dess att det fryser på hösten.
Är det något som gör att gräset inte "chockväxer" i samma utsträckning och att fruktanhalten håller sig på en jämnare nivå under dygnet? Jag bara spekulerar, någon får gärna rätta mig. Detta var en intressant tråd och ett ämne jag funderat på senaste året som sörlänning :p

Edit: Jag har ytterligare en följdfråga - Hur gör de som har hästarna på lösdrift?
 
Senast ändrad:
Sv: fruktan index

Om man ska bortse från fånghästar och de som har lätt att få fång så tror inte jag att man ska överdriva riskerna med att äta gräs. Hästar mår bra av att gå på bete. Det är det bästa fodret en häst kan få. Jag är uppvuxen med att det är jätteviktigt att hästar går på bete på sommaren och det tror jag fortfarande. Det är nog bara att inse att det är vår hästhållning med lite arbete och för mkt mat som gör att vissa hästar drabbas. Men alla hästar får inte fång.
Jag tror att om man har en häst som har haft fång tidigare eller en tjock lättfödd kanske speciellt av ponnyras då ska man vara försiktig. Jag är jätteförsiktig med min fånghäst men våra andra hästar går ute vilken tid på dygnet som.
Jag tror kanske att man kan anta att fruktanhalten är olika i olika delar av landet. det har ju en del med temperatur, växtperiod, soltimmar osv att göra. Men däremot är jag osäker på hur det blir, vet inte alls.
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 565
Senast: Reville
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: Seabaz
·
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
4 994
Senast: Devinshed
·
Foder & Strö Tyvärr blev det klart att 3 av mina 4 hästar, som står på lösdrift, har en problem med luftvägar. Två hade problem redan innan de kam...
2
Svar
27
· Visningar
2 846
Senast: alexvb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp