Fruset vatten

Elina8

Trådstartare
Visste inte alls var jag skulle lägga denna tråden, men jag testar här. Jag har för mig att jag läst i någon tråd om tips för att vattnet inte ska frysa så lätt i vattenkaren, men jag lyckas bara inte hitta det.
Så jag frågar här igen då.

Om man inte har ett sånt där isolerat eller varmt kar, finns det då något knep för hur man kan göra det svårare för vattnet att frysa. Så som det är nu får man ju gå och hacka hål och tömma ut isen titt som tätt. Men det hade ju varit bra om man kunde göra det lite svårare att frysa.
Finns det några såna knep eller är enda lösningen att ha någon form av isloering och vad ska man i så fall satsa på?

Tacksam för tips.

Sv: Fruset vatten

Vi brukade lägga i bollar och ställa karet där det blåser lite. Då flyter dom runt så att vattnet inte fryser :).

Aham smart. Där är ganska öppet där vi har vattnet så det ska nog gå att få fart på bollarna.

Tack för tipset, ska se om det funkar.

Man kan ha en häst i hagen som vet hur man slår upp isen själv :D

Min ena häst han kör spansk skritt ner i vattenhoarna. Bankar sönder isen med hovarna...

Kan inga andra tips tyvärr. Men det där med bollarna kanske man skulle pröva. Igår pratade vi om o köpa thermobar med värme men de var lite väl dyra för våra få minusgraderdagar. Men jag skall spara till en lagom till nästa vinter. Det får väl bli mitt tips, en thermobar :idea: Dyrt o bra ;)

Smart häst:idea:, våra bara går fram och tittar på det och drar en djup suck ungefär. :angel:

Jag har tittat lite på thermobar, men problemet är att hagen är en bit ifrån stallet, och dessutom är det en väg imellan, så det kan bli lite svårt med förlängningssladdar och grejer, för som jag förstod det så är det ju eldrivet.

Finns det inga såna som inte går på el?

man kan fylla petflaskor med lite vatten, lagom så att de flyter, samma effekt som bollarna.
Jag har haft hästar som gnager sönder isen, känns lite mer hygieniskt än att de stampar med fötterna :laugh:
De jag har nu står bara och glor fånigt...

Finns det några såna knep eller är enda lösningen att ha någon form av isloering och vad ska man i så fall satsa på?

Tacksam för tips.

Jag har fått ett tips på hur man kan göra som jag dock inte testat själv än men jag kan ju dela med mig av det ändå...

Köp två stk vattentunnor i plast gärna de lägre vida tunnorna, köp den ena i en storlek större än den andra.

Det finns någon typ av skum isolering som hjärnan just nu har glömt vad den heter, men jag ska kolla upp det. :idea:

använde sedan detta "skum" till att lägga i botten på den stora tunnan, ställ sedan den mindre tunnan i den stora och tryck ned isolerings skummet i mellanrummet mellan tunnorna.

detta skall tydligen hålla en hel dag i ned till -20 om man fyller med ljummet / varmt vatten på morgonen.

hoppas att du har någon nytta av detta trots att det blev ett väldigt rörigt inlägg:o

:banana:

mjuka bollar (skummgummi) har jag hört vara bra :)
själv har vi en bäck som rinner genom hela hagen året runt :D

Åh, det låter ju jättebra. Vi har en sån där halv blå plasttunna, vet inte hur man förklarar riktigt. Får väl se om det går att få tag i något större som man kan sätte utanpå.
Perfekt att man inte behöver någon el iaf.:idea:

Wippos: Skumgummibollar ska inhandlas så får jag testa mig fram vilket som funkar bäst. Pet-flaskor har jag redan hemma.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka... 2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 293
Senast: lundsbo
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka