Fryst hästtransport

M

mienygren

Är det någon som har tips om låsmekaniskmen på kulhandsken frusit på en Värmlandsvagn. Det är den röda lilla knappen som ska komma upp när man satt på kulhandsken på dragkroken och som visar att trailern sitter fast ordentligt som frusit fast. Har haft på låsolja men det hjälper inte...

Om någon har goda/dåliga erfarenheter av Dalavagnen kan ni gärna berätta också, funderar på att köpa en beg.

Hälsn Mie
 
En tillfällig lösning kanske är att hälla på varmt vatten så att det frusna försvinner.

/ Maris
 
En tillfällig lösning kanske är att hälla på varmt vatten så att det frusna försvinner.

/ Maris

Det är ingen god ide, det fryser etter värre sen.

Man kan prova att ta hett vatten i plastpåse (flera påsar i en, så det inte läcker) och hålla över eller använda hårtorken om det finns möjlighet.
 
Dalavagnen

Har haft Dalavagn sedan 1978. Först en -77a och sedan köpte vi en ny -89. Den har vi fortfarande.
Den är enaxlad och ligger mycket bra efter vägen.
Lätt att plocka bort inredningen - vi använder den till nästan allt - och fjäderavlastad baklucka ( mkt lätt).

Vad jag kan sakna är lite bättre ventilation, men jag förmodar att sådant har förbättrats sedan -89.
De flesta släp av den ålderna har ju liknande ventilationer.

Annars är jag nöjd, har inte haft några problem med mina släp. Har justerat bromsvajern två gånger på det nuvarande släpet bara.
 
ett MYCKET bra tips. ta påsar med varmt vatten i!! det gör det inte värre och det värmer upp!!
 
... och när det har tinat sprutar du på lite 5-56, sen fryser det nog inte mer.
5-56 är bra till det mesta :)
/P
 
tina upp med varmvatten i plastpåsar, sen torkar du riktigt torrt, kör gärna med varmluftpistol. sen tar du en tjock fleecefilt och lindar in allting i och sen köper du ett sånt där skydd som finns för husvagnar som man täcker hel kopplingen, handbromsen som man kan knyta fast. Så brukar jag göra då fryser det inte.
Man måste täcka över allting för annars så rinner det ju vatten när det är tö och sen när det fyser på då fryser alltihopa..
Jag hade också problem med min värmlandsvagn att den frös ihop, men sen när jag gjorde så där då frös den inte.
Då hade jag bara kruxen kvar med anordningen till framdörren och lämmen. Det vart jag bra trött på ibland, man fick hålla efter ofta och smörja med låsolja och 556..
nu har jag bytt vagn till en ny Henra, och den är skitbra. Fryser aldrig..det är bra grejer som man ska öppna rampen och sidodörrarna med så det kan inte frys.
Den hade stått nu i 3 veckor och det var inga problem med någonting..
Vi har även en gammal dalavagn, men ärligt så ger jag inte mycke för den. Då var nog värmlandsvagnen bättre.
Men sen beror det ju på vilken årsomodell det är, dom nya är säkert bra.
 
Tricket med hett vatten i en plastpåse funkade bra! Torkade torrt med handduk efter och hällde på låsolja så nu är allt okej igen. Bra tips med husvagnsskyddet också, verkar smart!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 454
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Lime
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp