Fukt i sadelkammare

V

vectra

Vi har en kall sadelkammare, tyvärr, alltså ganska dåligt isolerad i ett uthus. Är väl inte rätt förhållanden - men man tar vad man har...

Har köpt några avfuktningspåsar från Hööks men vill gärna ha in värme också för att förhindra så mycket mögel på lädret. Lite blir det men nu har vi fått upp alla sadlar m.m en bit från golvet så det är lite bättre.

Hur fuktar ni av och värmer upp era sadelkammare? Vår är ca 10 kvm stor så ett litet element gör inte såå stor nytta....

Berätta hur ni gör hos er :idea:

Sv: Fukt i sadelkammare

Prova med ett konvectorelement. Det har fläkt i sig och blåser runt den varma luften. Brukar funka i så pass små utrymmen som 10 kvm. Kostar mellam 200 - 500 kronor. Finns på typ Claes Ohlsson och Jula men också i bygghandeln och på varuhus.

Vi har en liten avfuktare för ca 1000kr på Clasa. Funkar hur bra som helst. Blöta hästtäcken torkar mkt snabbt!
/W

Du måste ha värme i en sadelkammare annars förstörs lädret. Det är därför det ofta heter just uppvärmd sadelkammare i annonser. Det är inte för att det skall vara mysigt att gå in dit utan för att lädret inte skall mögla. Ställ du in ett element.

Långtidsfix borde vara bättre isolering och ventilation.

Snabbt just nu är att fixa värme/ avfuktning - men tänk på att just fuktig miljö har högre krav på klassning av elektriska saker (IP44 har jag för mig för badrum etc). Lägg där till stallmiljö som ofta är dammig, som har än högre krav (tror det kan vara IP65), för el är dessvärre också en rätt vanlig brandorsak.

Vi har en motorvärmare, som också blåser ut varmluft. Den står på lägsta värmen och det blir precis lagom för vår sadelkammare, som är kanske åtta kvm och också rätt dåligt isolerad. Motorvärmare tycker vi känns säkrare än element eftersom den ändå är anpassad för att stå mer utsatt och fuktigt, i en bil. Ett annat tips är att hänga gamla hästtäcken eller filtar på dragiga ställen så håller du också värmen bättre, tills ni kan isolera bättre.

är sadelkammaren dåligt isolerad och det drar är det som att kasta pengarna i sjön astt sätta in värme.. den kommer bara att dra rakt ut utan att göra någon nytta..

vad man ska göra för att få en bra sadelkammare..

Isolera
tilläggsisolera antingen inuti eller utanpå, innuti är nog lättast..

Värme
ett värmelement som kan ge ifrån sig värme..

Ventilera
in med frisk luft, ut med fuktig luft..

optimalt är att isolera, och sätta en värmefläkt som enbart tar luft utifrån och värmer upp den fräscha luften direkt, det gör att den gamlka fuktiga luften inte återuppvärms utan dras ut genom ventiler..

Hur varmt måste man då ha i sadelkammaren för att lädret inte skall förstöras??? Vilken är minimigränsen???

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: tara
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 664
Senast: Ajda
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: Ms_Antrop
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka