Fullblod som rasat i vikt

Elderflower

Trådstartare
Hej!

Mitt fullblod, som aldrig varit särskilt lättfödd men inte heller katastrofalt svårfödd, har den senaste månaden tappat väldigt mycket i vikt. I oktober hade jag fått upp honom riktigt fint i hull och muskler, då började vi komma igång ordentligt med dressyren och det mesta var roligt. Sedan hände något - han blev lös i magen och tappade allt sitt fina hull på bara några dagar. Han går på lösdrift med fri tillgång på silage med bra värden. Han äter så mycket luzern jag kan / hinner få i honom, men det blir förstås inte samma mängder som vore möjliga om han stod uppstallad. Förutom luzern får han ca 8 dl torr betfor och en örtmusli från Spillers. För att komma tillrätta med magen har han de senaste veckorna ätit Jizak (?) och det tycks ha gett resultat, för nu är han varken lös eller har gaser längre. Men han har som sagt tappat mycket och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att han ska lägga på sig igen. Den här tiden har vi bara promenadridit och skritt-tränat litegrann. Han är (nähä!) en häst som tycker mycket om att springa, fort. Då gör han av med alldeles för mycket energi så vi försöker ta det väldigt lugnt nu. Som tur är så är han även en häst som inte har fullblodsnerver, så det går rätt bra att bara skritta också.

Har ni några tips på vad jag kan lägga till för att hjälpa honom upp ur denna viktsvacka? Han är tyvärr väldigt kräsen, så t ex soja går helt bort. Han har tidigare ätit olja, havre och olika Kraft-produkter utan att bli tokig. Är det något där som vore bra?

Tilläggas bör att han nu ska få gå i en mindre del av hagen tillsammans med snällt sällskap och egen höbal för att han ska kunna äta så mycket han nånsin vill, i lugn och ro.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att stalla upp honom, det är lösdriften som gäller just nu.
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Första åtgärden är ju alltid att strypa energiförbrukningen. Se till att hästen har lätt att hålla värme (inte bränner en massa bara på att hålla sig tillräckligt varm), inte rida och träna under tiden man försöker vända trenden, se till att det går lugnt och städat till i hagen, inga orosmoment i övrigt.

Själv hade jag absolut gjort allt för att stalla in, årstiden kommer ju inte direkt att ge bättre förutsättningar för att fodra upp just nu (förrän till sommaren).

Jag hade satsat på lusern med olja, går inte det ner i de mängder som krävs (vårt fullblod var kräsen och svårfödd) prova Hippo Alfa. Snällt mot magen för att vara kraftfoder, höga värden och bra med grönmjöl. Och extremt smakligt.
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Håller med Lovisaleonora. Det är inte alla hästar som klarar att gå på lösdrift. Din låter som ett typexempel på en som behöver stå i box för att kunna äta det den behöver och hålla värmen.
Det är ytters få fullblod som klarar att gå lösdrift om man inte kan se till så att de har möjlighet att äta i lugn och ro även av kraftfoder. Så om du inte kan ordna med vanligt stall till honom så bör du se till att få låna sjukboxen (som ska finnas vid lösdrift) så att ha nkan stå där ett antal timmar per dygn och äta extra foder.
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Har hästen varit fin i hull förut och helt plötsligt går ner och blir lös i magen skulle jag misstänka parasiter.
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Tack för era svar!

Ja, jag är rätt övertygad om att det var dåligt silage, det var fler hästar som blev lösa i magen samtidigt. Nu har de (och han) som sagt återhämtat sig. Men ingen av de andra tappade förstås lika mycket som han i vikt eftersom de är av lite mer robust karaktär.

När det gäller uppstallning så är det tyvärr omöjligt att ordna just nu. Däremot har varje häst en egen box till förfogande så han står inne och äter några timmar om dagen. Fast han verkar äta lika bra när han går i "sjukhage" med kompis och egen bal.

Jag ska definitivt prova Hippo Alfa. Samt lägga till olja, det har han funkat fint på tidigare. Gör betforen någon nytta öhg i vår situation? Det är väl bra för lösa magar, men kanske ger det bara "fel" sorts energi...?
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

kraft rehab skulle jag rekommendera. gjorde underverk för mitt fullblod. det enda som gjorde någon skillnad. min vet rekommenderade.det.
lycka till
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Förutom fodret så se till att täcka han ordentligt, annars förbrukar han allt du fodrar bara för att hålla uppe sin kroppstemperatur.

Ge INTE annan olja än linfröolja, alla andra oljor är inflammationsfrämjande pga alltför höga halter av omega 6...
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Har du belägg för det? Jag m fl har använt rapsolja och andra vegetabiliska oljor i många år utan några som helst problem, så har du någon studie som visar på motsatsen ska jag genast slänga min kallpressade rapsolja.
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Googla omega 6 och omega 3 så hittar du. Det skall vara en balans mellan 3 och 6, och eftersom hästens föda består av växter som redan har högt innehåll av 6 så behövs det tillsättes mer 3, inte ännu mer 6.

Kan du utesluta att allehanda infektioner, ledproblem eller sjukdomar dina hästar har fått INTE har berott på att de fått för mkt omega 6? Hur vet du att de inte skulle varit friskare med en balanserad kvot av EFA?

Dessutom är det inte naturligt för hästen att äta massa fett, max 4% av givan. Hö har jmfvis ca 2% fett. Så ger man mkt olja, särskilt i kombination med mkt pellets/havre så är det även en risk att det blir för mkt fett. Olja är inte alls ett skonsamt foder som man trodde tidigare, särskilt inte om man ger tex rapsolja. Den kan man väl möjligtvis ha på hovarna....
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Vilka sjukdomar? Vilka ledproblem? Vilka infektioner? Mina hästar har inga sjukdomar, inga infektioner och inga ledproblem så jag vet inte vad du menar? :confused: Du blandar inte ihop mig med dig själv nu? ;)

Ingen av dem äter havre utan får i huvudsak enbart ett analyserat välsmakligt hösilag. En unghäst som varit utlånat har tappat massor i vikt pga för lite foder och får av den anledningen nu lite extra olja + betfor och lucern men i övrigt inget annat än mineraler förutom hösilaget.

Jag har aldrig haft hästar med ledproblem, infektioner och sjukdomar, bortsett från en som avlivades i kolit efter en fölning. Mina hästar har uträknade foderstater, långa hagvistelser och harvar inte runt på volter i ridhuset så deras ben mår alldeles utmärkt. Jag har inte ens haft en kolikhäst i hela mitt hästägande liv, dvs 27 år med egen häst och innan dess x år på ridläger och flera sommarhästar, så jag undrar fortfarande var de studierna är där du skriver att allt annat än linfröolja är skadligt.

När jag googlade så hittade jag på Hippson där de refererar en till rapport: (http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/omega-3-ar-viktigt-aven-for.htm?_qStr=h%F6)
Fiskolja används inte i särskilt stor utsträckning till hästar, men rapsolja eller linfröolja kan vara ett alternativ för att tillföra omega 3 till hästens foderstat.
Ett alternativ istället för fiskolja, men det ser jag inte att du ens nämner?

Läser du inte ens själv de undersökningar du påstår styrker dina påståenden?
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Vill gärna veta vilka källor du har för dina påståenden.

I den bok jag har om utfodring står det att typ av olja väljs utifrån syfte.
Soja- eller linfröolja om syftet är en blank päls.

Alla vegetabiliska oljor är lika bra för att tillföra energi.

Och vill gärna finna belägg för ditt uttalande om max 4 % fett i fodret.

I min bok står det att forskning gjorts med stora mängder olja, och att 1/3 av totala energibehovet kan tillgodoses med olja. Vilket innebär 1½ liter/kilo för en stor häst.

Boken jag refererar till heter " The essential guide to feeding your horse or pony"
Skriven av Ruth Bishop, Spillers Horse Feed's nutritionist
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Har hästarna tillgång till sjukboxar eller liknande? Stalla upp den nattetid är mitt tips i så fall -med fri tillgång. Då kan du även ösa på med mer luzern om det finns möjlighet. Kanske vill någon annan på lösdriften ha sin häst uppstallad också, så kan de stå ihop, i alla fall någon månad. Mycket lättare att fodra större mängd kraft/tillskott om de står inne 8-10 timmar.

Annars har du fått tips, ordentligt täcke och energirikt foder. Jag tar för givet att det dåliga silaget är bortplockat och ersatt med nytt, fräscht, sådant. Att ha den i egen liten hage med kompis är bra, då blir det lugnt (tråkigt) och de äter mer.

Allmän fråga/reflektion:
Det är väldigt många som haft problem med silaget iår låter det som...? Har haft kontakt med flera stall där hästarna fått magproblem i perioder.
 
Sv: Fullblod som rasat i vikt

Du har nog fått bra svar av de andra, men som sagt se till att få analys på höet och låt honom ha fri tillgång till hö! Jag ger mitt tunna sto groov 125 och soja! Men jag tycker du ska be veterinären kolla på honom, kan vara mask eller något? Även någon inflamation i någon sena kan vara orsak till att en häst inte äter...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
660
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 846
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp