• Western
  • Trådstartare Trådstartare fitzy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 688

fitzy

Trådstartare
Har ett fullblodssto som jag funderar på att betäcka tills nästa år..eftersom hon är fullblod och jag håller på lite smått med western så blir de nog nån quarterpappa troligtvis..hon har fina linjer och musklad för att inte vara riden speciellt mkt och hon har vändningarna mm det syns när hon leker i hagen..vad ska man tänka på när man väljer hingst? nån som har nått att komma med??

Sv: fullblod!

Va roligt!

Du ska tänka mycket på hur ditt sto ser ut, vilka quarterlinjer kan hon vara lämpad för? Är hon mer den bastanta typen eller den långbenta galoppören?
Hur rör hon sig? Vill du ha en gångartshäst (typ hunter)?
Har hon mycket lyft eller långa flacka knän? Vilka nackdelar vill du förbättra och vilka fördelar vill du försöka att behålla?

jösses vilka frågor=) Hon är långbent och väldigt smäcker! (lite tanig i mina ögon då jag gillar allt åt kallblods hållet =) ) hon rör sig väldigt fint, lyfter benen fint och "svävar" fram. galoppen är hon som en gunghäst, när hon galloperar i hagen å ska stanna så använder hon verkligen bakänden iaf.. hon har nog ganska så flacka knän(är lite osäker på vad du menar:confused:) men väldigt snygg att titta på, han har en kort välmusklad rumpa och är rätt så kort i kroppen fast lång hals. jag har aldrig haft med fullblod att göra så detta kanske är rastypiskt för dom men ett helt underbart psyke och väldigt stabilt=) hon har haft lite problem med brunsten nu i sommar och har inte brunstat nått "synligt" så att säga men jag har tyckt ana nått litet tecken för några veckor sedan, damen är juh 18 år så hoppas hon inte är för gammal..jag har väl tänkt mig en allroundhäst tror jag..

om man korsar med fullblod så får man registrera i aqha som appendix eller har jag fel?

På din beskrivning låter det som att hon skulle passa att betäcka med en hingst med hunter, ev pleasurelinjer. Men frågan är ju vad du är ute efter.

Ska du sälja avkomman eller vill ha en hunter,pleasurehäst är det klokt att ta en bra hingst med dessa linjer (om det nu är det hon passar för, som du beskrivit)

Om du vill ha en fölunge att behålla och gillar, som du säger, kallblodstypen (den massivare, kralliga typen) och kanske vill ha en allrounder mot reining osv så hade jag inte valt att betäcka henne alls utan köpa ett mer passande föl,alt betäcka henne med hingst enligt ovan för att sälja och köpa något mer passande.

Ja, du kan registrera den som Quarter Appendix.

jag vet inte riktigt vad jag är ute efter men jag är juh mer för pleasure, trail och de lite "lugnare" grenarna! jag är juh mer för kallblodstypen men tackar inte nej till annat heller:) de kanske klarnar lite mer i vinter vad jag vill, än så länge är jag själv i utbildningsstadiet och rider mest basic.

Jag tror jag har beskrivit henne ganska så korrekt..

det finns mycket frågor och mycket man undrar över..mest kanske de beror på att man är feg...

Hej
Jag som har hållt på med galopphästar hela mitt liv, tränat och ridit löp har en fråga.
Vad har hon för stam?
Då kan man avgöra väldigt mkt vad hon passar till för hingst.
Tänk på att hon redan är ganska gammal, jag tar för givet att hon har haft flera föl tidigare och inte allt för länge sen.
De kan annars bli svårt att få henne dräktig.
De man måste var mkt medveten om är att fullbloden kräver otroligt mkt mat de vill säga inte bara fritillgång på ansilage/ och lucern utan annat bra kraftfoder annars suger fölungen ur dom mkt fort och dom blir lätt lite kantiga och revbenen syns. Och efter alla år med fullblod och uppfödning av galopphästar så har jag aldriig haft ett sto som har blivit så.
Tillbaka till ämnet: Kolla noga vad du väljer för hingst de kommer och har kommit mkt nya fina hingstar att välja mellan. Du kan ju även använda dig av paint eller appaloosa de blir renrasigt.
Så vitt jag vet så finns det ca 72 quaterhingstar i detta land att välja på så du har lite att göra nu i vinter. Lycka till.
Om du inte vill tala om stammen på ditt sto här så kan du skicka PM.

Kom på en mkt trevlig allroundhingst så här på en gång utan och kolla stam. Doc kingscalibar.
Hans äg finns här på buke.
Se till att se en film på honom han e mktmkt välutbildad i både western och dressyr samt hoppat lite. Han har foundationblod.

jo att de är svårfödda vet jag, å de blir nog inte bättre med en bäse i magen antar jag:)

Jag ha ju ett normalt väldigt lättfött sto, dock föll hon ur lite i somras, vilket troligen kan vara orsaken till att hon resorberade äggen.
Veterinären har nu rekommenderat en "gödning" fram till betäckning i vår med minst 4 kg kraftfoder, när hon sen är dräktig så ska hon ha 7-8 kg!!!

Så jag inser att fullblodsavel inte alls liknar de hästar jag har erfarenhet av (travhästar...).

Men man lär så länge man lever!

detta stoet hade oxå varit tunn i vintras och våras och lite låg i rang i hagen. kan vara därför som hon inte brunstade som hon skulle i sommras, hon är kollad av vetrinär och de har inte hittat några cystor mm.. jag har bara haft henne sen försommaren så jag vet inte riktigt än hur hon fungerar alla årstider..men jag göder henne så gott jag kan nu i vinter just för att hon inte ska falla ur!

halloj. Jag kan också rekomendera min egen, konstigt va???

hör av dig om du är intresserad

du får juh gärna maila över lite bilder och annat dylikt..jag kan pm adress!

nu har jag snabbmailat dig, skall åka och titta på clinic nu

kl

Gammal tråd men jag har en fråga angående hingst (quarter) till ett fullblodssto.

Hon är e. Talinum ue.Verd-Antique uue.Harambee

Är kort och kompakt i kroppen in så hög 155-157 cm med ok ben och riktig rumpa. :D
Inte mesig men inte heller jätteskarp har lite humör det är ju ett sto ;)

Vad skulle ni kunna rekomendera jag är intresserad av reining och working cowhorse, inte plesure så mycket.

Väntar med spänning på era tips / Tiffy

Hej
Du har en väldigt trevligt stammat sto och kan tänka mig att hon är ganska cool mentalt med.
Så du kan nog titta mer på utseendemässigt vad som skulle passa henne.
Jag har hållt på med galopp hela mitt liv så stammen känner jag till.
lycka till.

Jag tackar å min fars vägar då han är ägare. Men jag valde hingst till henne och tanken är att han ska bli min tävlingshäst om mina nerver håller :crazy:.
Och ja hon är rätt cool :)

Har fått ett föl efter Little Jacki Favor i år som ser ut till att bli riktigt trevlig både mentalt och utseendemässigt.

Har fått ett par tips som helt klart är värt att kolla upp inför kommande betäckningar..

Tiffy:)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 947
Senast: ildiko
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 401
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 452
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 552
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka