• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tinystina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 16 277
Sv: Fullcheek

olgaklara skrev:
En annan bra sak med remmarna är att parerstänngerna inte kan sticka dig om du har en häst som knuffar eller buffar.

Min häst skulle aldrig få för sig att använda mig att klia sig på, eller knuffa och buffa. Hästar som gör det har ingen respekt för sin ryttare.

Peach skrev:
Fulmer är ett fullcheek men med lösa ringar

Säger jag fullcheek så menar jag ett fullcheek och inte ett fulmer och det tror jag att de flesta andra gör också.

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Halleluja, tur att vi i snarlik ålder iallafall vet vad remmarna är till för.

Oavsett om det är ett fulmerbett eller ett bett med parerstänger så använder man remmar enligt gammal engelsk skola.

Men jag ser ingen anledning att använda dessa remmar på ett fullcheek.

Ok då har vi rett ut begreppen :) Ville bara förklara skillnaden eftersom båda är fullcheek-bett men av två olika typer.

*lånar knapp*

Då måste jag fråga om det är någon skillnad i funktionen i ett fulmer mot ett fullcheek. Ger de lösa ringarna någon speciell effekt?

Om jag har förstått dig rätt så menar du att parerstängerna ska ligga jämsmed sidostyckena? Så här:
fullcheek.jpg

Jag tycker att hela mundelen hamnar fel på det viset. Upplever det inte alls som att bettet faller fram och petar honom i näsan.. :crazy:

Nä, jag fattar inte vad remmarna ska vara bra för. Borde ju bli obekvämt för hästen att ha bettet fastspänt sådär och en viss hävstångseffekt borde det ju bli.

Bettet är ju inte konstruerat för att ligga på det viset i hästens mun heller... :confused: Undra vem som kommit på det där med remmarna :crazy:

Ja de lösa ringarna innebär att bettet fungerar precis som ett vanligt tränsbett. Skillnaden mot ett tränsbett är att parerstängerna hjälper till att styra hästen då de utövar ett tryck på sidan på huvudet på hästen och att bettet ligger helt stilla i munnen när parerstängerna är fäst till tränsets sidostycken med hjälp av läderstroppar, sk. "loops". Det är därför mycket använt på unghästar.

Remmarna är till för att få bettet att ligga stadigare (mer stilla) och för att undvika risken att parerstängerna vrider sig och skadar hästen i nosen. Som någon annan sade här så skall inte parerstängerna ligga längs med sidostyckena utan bettet skall ligga som vanligt men inte ha möjlighet att kunna flytta sig varken framåt eller bakåt. Försöker leta upp någon bild..

Roslagen:

De ska inte peka framåt de ska ligga jäms med sidostycket vilket jag inte tror dina gör om du inte har dem fastsatta.

Jezzie:

Man får en liten häsvstångseffekt med läderremmarna, eftersom man då låser fast parerstängerna i sidostyckena.....

Då vet inte dom vad de pratar om alltså? ;)

Peach:

Det går såklart att klara sig utan läderstropparna men du kan utnyttja bettet maximalt om du använder dem!

Vill du förklara för mig på vilket sett jag kan utnyttja bettet fullt ut om jag sätter läderremma på det? Vad blir skillnade? Bettet ligger ju stabilt i hästens munsom det är nu, därför är jag nyfiken...

Det enda tränsbett som används på Spanska Ridskolan i Wien är ett fulmerbett med *loops* och remontgrimma. Nån speciell anledning att är extra bra måste det väl vara eftersom dom använder det så? eller..........

Jag har aldrig ifrågasatt den kombinationen heller.Dessutom var det inte fulmerbett vi diskuterade nu.. ;)

På ett vanligt fullcheek blir det väl kanske fel att säga att du inte kan utnyttja bettet fullt ut utan remmarna, men på en Fulmer fullcheek måste du ha dem om du vill att bettet skall fungera så som det är menat, dvs ligga stabilt (nästan helt) stilla i hästens mun. Eftersom ringarna är lösa så har bettet också större möjligheter att röra sig.

På ett vanligt fullcheekbett är stropparna till för att göra bettet stabilare och ur säkerhetssynpunkt.

Hoppas du blev lite klokare :idea:

Okej, lite då! :p
Bettet kan ju inte bli stabilare än det är nu då det är rätt storlek och rätt tillpassat.

poloplayer skrev:
Det enda tränsbett som används på Spanska Ridskolan i Wien är ett fulmerbett med *loops* och remontgrimma. Nån speciell anledning att är extra bra måste det väl vara eftersom dom använder det så? eller..........

Här är en bild tagen från spanska ridskolan i Wien och denna häst har ett helt vanligt tränsbett i munnen... :angel:

Så här ligger inte ditt bett! Utan dina parerstänger pekar i stort sett rakt fram. Detta är ingen bra bild men ändå en vink om hur bettet borde ligga.

kappler200.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka