Bukefalos 28 år!

Fullständigt nybörjare på detta med att tävla dressyr...

M

mirjada

Jag har ridit i 26år i 20år av dessa har jag haft egen häst, men jag har också jobbat med in och tillridning och omskolning av varmblod så att dom skulle kunna gå som ridhästar.
Som liten(11-13år) tävlade jag hoppning (lokal och klubb). Jag har ALDRIG i hela mitt liv ridit ett helt dressyrprogram.
Efter en skada som jag fick för ca 12år sedan så var jag tvungen att börja rida på ett annat sätt än vad jag tidigare gjort och det har resulterat i att det jag tidigare "lätt" kunde lära hästar har tagit mycket längre tid som tex skänkelvikning, fram- och bakdelsvändning, öppna och sluta mm.
Jag kan nämligen inte rida med benen och det finns en väldigt stor risk att jag kan bli förlamad så jag vill inte att min häst ska gå efter skänkeln för jag vill fortsätta att rida henne om det skulle vara så att jag blir förlamad.
Nu har jag iaf kommit till en punkt med min häst där hon går bra och känns fin (och folk försöker uppmuntra mig till att tävla). Så jag är lite inne på att jag ska ställa upp i nästa klubbtävling i en LC:2. Visst kan min häst mer än vad som ingår i en LC men det känns som om jag vill börja väldigt lågt efter som att vi aldrig gjort detta tidigare. Det skulle kännas bättre om hon går super bra i en LC än om hon skulle vara en medelmåtta eller "sämre" i en LB.
Vad tycker ni?
Är jag för feg?
Jag tänkte att jag ska låna hem TR från klubben och läsa lite. Jag vet inte ens vad det är för "regler" eller hur det funkar med poängen mm. Jag kan ingen ting om detta...
När kan man räkna som att häst och ryttare är redo för nästa klass? Poäng / % ? Vad gäller för klädsel vid klubbtävlingar? Jag har inte så stor lust att gå och köpa en kavaj och ett par vita ridbyxor för att vara med i bara denna tävling (tänker göra det om det går bra och känns kul).
Det som gör att jag känner mig lite negativ till att ställa upp är att typ alla andra hästar är havblod..... och jag har en liten arab. Det känns som om vi inte riktigt har någon chans bara därför... Kan en arab ha någon chans mot halvblod eller?
 
Ja, det är klart att en arab har en chans, och det är klart att du ska tävla om du vill! :)
Kan du inte låna en kavaj av någon kompis? Jag tror att man ska ha det även på klubbtävling, men fråga arrangören om det funkar ändå.
Tycker att du verkar ha en sund inställning. Börja med en LC, och känns det bra så kan du kanske rida LB (lite roligare program). Det finns inga gränser på vilken poäng man ska ha för att gå upp en klass, och skillnaden mellan LC och LB är inte så stor.
Om man tror att domarna inte gillar andra hästar än halvblod så är det bara att ge sig ut ändå, det finns många andra raser som går och som får rättvisa poäng, men det finns också dåliga domare. Ge inte upp om du tycker att du får orättvisa poäng första gången, man måste ge det flera gånger när man tävlar. Jag har sett bla fjordingar vinna dressyrklasser, och de har varit väldigt välridna och fina! Det är dessutom vanligare att man har icke-halvblod i låga klasser, så känn dig inte ensam på din arab! Jag har tävlat min arab ett par gånger, men det är lite svårt att få honom att koncentrera sig då han är hingst så han har inte gått bra alls, men man måste ge det flera gånger och inte ha för höga krav på sig själv utanta det för vad det är! Lycka till och ge dig ut nu på banorna! Det är kul att tävla. :)
 
Du behöver inte ha kavaj på klubbtävling. Och det enda kravet på ridbyxorna är att de ska var ljusa, men på klubbtävling brukar det inte spela så stor roll.

VILL du tävla så gör det, men känn dig inte pressad eller tvingad, det ska ju vara skoj! :bow:
 
Jag kan nämligen inte rida med benen och det finns en väldigt stor risk att jag kan bli förlamad så jag vill inte att min häst ska gå efter skänkeln för jag vill fortsätta att rida henne om det skulle vara så att jag blir förlamad.

Hur kommer detta sig? Antingen är du galen eller ett geni ;) Att du kan rida hästen så pass bra (sidvärtsrörelserna tänker jag på mest) utan att använda benen.
 
Det är pga min ryggskada som det har blivit såhär... Jag fick en 3årig kallblods hingst över mig och jag har 52% kotkompression på 3 kotor och så är diskarna mellan dessa kotor ihoptryckta så disken har jäst ut över kanten på själva kotorna och dessa trycker på nerverna. Period vis är jag jätte dålig och tar mig inte upp på hästen, men jag har märkt att ju mer jag rider ju längre blir det mellan mina dåliga perioder.

Ja, i början var det lite svårt att komma på andra sätt, men nu går det ganska bra bara jag får lite tid på mig att klura. Jag rider nästan bara med vikten(använder även rösten lite, försökar att tabord rösten helt men är ännu inte där) och så har det blivit att jag har "lånat" lite grejer från både western och akademisk ridning, hon flyttar tex framdelen när man lägger tygeln mot halsen(vilket jag använder vid tex sidvärts rörelser + vikthjälper). Skänkelvikning och framdelsvändning är det som går bäst, öppna och sluta har vi lite problem med efter som att vi inte är riktigt överens om tvärnings graden(hon vill tvära mer än vad hon klarar av/är redo för så ibland blir det inte bra alls och ibland blir det riktigt bra), men nu lyckas vi oftare än vi misslyckas.
Det som är det riktigt stora problemet med att rida som jag gör är att det är omöjligt att hitta någon som kan hjälpa mig att komma vidare så det blir ju mycket att man sitter och försöker för sig själv, pratar med tränare och kollar på träningar och därifrån kommer på egna lösningar på hur man ska "komma åt" en viss rörelse.

Det är också pga de hinder som jag har som jag känner att jag vill tävla. Jag vill veta om det vi kan ännu så länge är "bra nog" för då finns det en chans att vi kan komma längre och det vill jag att vi ska göra.

När tycker ni att man kan räkna det som att man klarar en LC? Jag menar hur mycket poäng bör man ha fått innan man ger sig på nästa klass?
 
Finns det ingen klubbtävling eller programridning som du kan vara med på? Programridning är som en träningstävling eller clear round och väldigt bra för självförtroendet. Eftersom det är just träningstävling är alla typer av ekipage där, och man inser att man är inte så sopig ändå, hästen hoppade ju inte ut från banan en enda gång... Man behöver inga dyra kläder och inte heller knoppar i manen.

Vad beträffar rasen på hästen har det ingen som helst betydelse i lätta klasser, då kommer man långt med lydnad och lösgjordhet. Man plockar bra med poäng bara av att göra rörelserna på rätt plats.

Jag tycker att man är färdig för tränings/ klubb/ lokal tävling när man känner att man kan genomföra programmet friktionsfritt och med ett visst "flyt". Jag vill gärna ha minst 60% av maxpoängen (=godkänt) innan jag ger mig på ett program med högre svårighetsgrad, men det där är lite olika. Jag tycker t ex att LB:1 är lättare än LC:2, men det beror ju också på vad man har lätt eller svårt för med just den hästen man rider. Läs igenom programmen, provrid hemma och känn efter.

Om du känner dig osäker så ska du absolut åka och titta på några lokala dressyrtävlingar. Då ser du litegrann vart standarden ligger...
 
Det är en klubbtävling som jag ska vara med på.
På förra klubbtävlingen så var det under 20startande fördelat på 3 klasser och det var flest som startade i LC. Då var det mycket unghästar och ett par äldre hästar som aldrig tävlat och någon av dom hadde inte ens varit inne i ett ridhus tidigare.
Vissa var riktigt duktiga medans andra..... gick det inte fullt så bra för.
För mig och min lilla pålla känns nästan hela programet som att det funkar. det är bara galoppen som jag inte är riktigt nöjd med (vill ha henne mera avslappnad), den funkar och är skaplig. Men jag vill att allt ska vara perfekt så galoppen blir det att jobba på fram tills tävlingen.
 
Helt klart optimala förutsättningar för en tävlingsdebut.

När jag började tävla insåg jag också detta att hästen (eller var det jag själv?...) behövde sätta av åtminstone 20 minuter innan framridningen bara till att gå runt och titta på alla andra innan det blev något vettigt gjort, även om vi var på hemmaplan. I och för sig ingenting som är unikt just för dressyrtävlingar...

Lycka till!
 
Du kan ju inte veta innan du testat... Det är lite typiskt att dressyrfolket sitter hemma och tränar och tränar och tränar, medan de som hoppar bara kör på och åker ut på tävling och betraktar det som träning.

Visst är det tråkigt att få all kritik svart på vitt, men det har ju gått dåligt för alla någon gång! Man blir ju glad för ljusglimtarna också, och så vet man vad man behöver träna mer på. Men det kommer säkert att gå bra för dig!

Jag säger: fear not! Dressyr är inte så farligt som det verkar ;)
 
Du har nog rätt i att "hopp folk" kör på (iaf mer än "dressyrarna").

Att säga att man tränar och tävlar dressyr låter så....... allvarligt på nått sätt.
Men det låter inte lika allvarlig när någon säger att dom tävlat hoppning... även om det är lika allvarligt som att tävla dressyr. Undra varför??? :confused:

Jag ser iaf fram emot att få tävla igenn.....
Tävlade som sagt lite hoppning när jag var liten, men det är såååå länge sedan.När jag tävlade hoppning var jag alltid jätte nervös innan jag skulle in på banan. Så det ska bli kul att se om jag klarar av att behålla lugnet den här gången.
Nu väntar jag bara på att min dressyrsadel ska komma... Jag Har haft väldiga bekymmer med att hitta en dressyrsadel i rätt storlek till min häst. Hon har bomvidd 41 och så jag vill ha en 17" och denna kombination till en kortryggad häst har inte varit lätt att hitta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 655
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp