Bukefalos 28 år!

Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

break_a_leg

Trådstartare
Jag jobbar ju själv inom ett yrke (pedagog) där man måste visa papper ur belastningsregistret för att få jobba.

Senast i dag läser jag i DN om en ridlärare som häktats misstänkt för våldtäkt mot barn och för någon vecka sedan skrevs det ju om en ledare inom någon sport som utnyttjat flera barn.

Jag har nog aldrig tänkt tanken att någon ledare på mina barns aktiviteter skulle kunna göra något dylikt, men man kanske ska tänka om? Hur resonerar ni?
 
Sv: Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Eftersom jag varit utsatt själv (inte av idrottsledare men av annan) så har jag tänkt/tänker jag mycket på vilka vuxna mina barn umgås med.

Jag har alltid kollat av noga vilka tränare/lärare och dylikt mina barn har umgåtts med när jag inte är med, det vore min värsta mardröm om mina barn blivit utsatta för det samma som jag.

Jag tror att om man är medveten om vilka signaler ett barn sänder ut vid övergrepp så inser man det mycket snabbt, det sorgliga är att människor inte vågar lita på sin känsla/vågar se och agera eftersom de är mer rädda för hur den utpekade ska ta det än hur barnet mår:(
 
Sv: Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Nej det har jag faktiskt aldrig gjort. Men det kan möjligen hänga ihop med att de sporter jag ägnat mig år, som både spelande barn, spelande vuxen och nu tränande vuxen så gör man det på frivilligbasis, alltså helt oavlönat spenderas åtskilliga timmar per vecka så det känns konstigt att visa papper.
 
Sv: Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Ja, det är nog dags att tänka om. En av de personerna som åkte dit för ett tag sen i en pedofilhärva (dock ej misstänkt för utnyttjande utan hade en massa bilder i sin dator. Så man vet ju ej om personen själv gjort något mer än tittat på bilder) har jobbat som ungdomsledare inom en populär sport här i stan under många år.
 
Sv: Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Jag jobbar ju själv inom ett yrke (pedagog) där man måste visa papper ur belastningsregistret för att få jobba.

Senast i dag läser jag i DN om en ridlärare som häktats misstänkt för våldtäkt mot barn och för någon vecka sedan skrevs det ju om en ledare inom någon sport som utnyttjat flera barn.

Jag har nog aldrig tänkt tanken att någon ledare på mina barns aktiviteter skulle kunna göra något dylikt, men man kanske ska tänka om? Hur resonerar ni?

Ja det tänkte jag på redan när jag själv red som barn i samband med TV-serien "Den tredje lyckan" eller vad den hette. Man undrade alltid om någon av männen i stallet var intresserad av någon osv.

Men aldrig att jag råkade ut för något eller hörde om något i mina klubbar.

Nu som vuxen tänker jag ännu mer på det. Kanske för att jag bott i Belgien med sina pedofilskandaler. Kanske bara för att jag blivit mamma själv, eller för att samhället verkar ha förändrats (man hör mer om sådant här även om siffrorna kanske inte visar att det är mer).

Nyligen hände dessutom något i en klubb jag känner till och ingen vet vad man egentligen ska göra för den vuxne är ju faktiskt inte dömd än! Men skvallret går genom byn och personen är inte längre kvar. En svår situation för hur stort ska man blåsa upp det för alla föräldrar osv? Den drabbade orkar ju säkert inte gå ut offentligt heller. Men samtidigt kan det tittas snett på kvarvarande män i föreningen. Jättesvårt.

Tiny Winy, hur ser signalerna ut?
 
Sv: Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Ja det tänkte jag på redan när jag själv red som barn i samband med TV-serien "Den tredje lyckan" eller vad den hette. Man undrade alltid om någon av männen i stallet var intresserad av någon osv.

Men aldrig att jag råkade ut för något eller hörde om något i mina klubbar.

När jag var tonåring så var ridskolechefen i det stall jag red i (ö)känd för sina flörtar med unga tonårsflickor i stallet. Han var väl då kring 30 gissar jag, hade fru och barn. Jag (och kompisar) såg emellanåt hur han tafsade på andra tjejer som var några år äldre än oss (kanske var de kring 15-18 eller så). Han blev några år senare ihop med en av sina skötare och jag hörde ryktas några år efter det att han återigen skilt sig och börjat om med ännu en ny hästskötartjej som väl var i tonåren... :crazy:
 
Sv: Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Funderar ni någonsin på vad era barns idrottsledare är för slags människor?

Jag har nog aldrig tänkt tanken att någon ledare på mina barns aktiviteter skulle kunna göra något dylikt, men man kanske ska tänka om? Hur resonerar ni?

Jag funderar nog mer på det här än vad som är hälsosamt. Jag är livrädd. Vi var båda utsatta som barn, en av oss av en riktigt "schysst" idrottsledare. Jag försöker prata med min son om vad vuxna får och inte får göra med barn. Även vad som gäller barn emellan. (Han har blivit utsatt för små flickor i samma ålder som gjorde honom illa i snoppen).

Hur skulle jag kunna kolla upp vuxna?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 159
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 612
Senast: Habina
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 494
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 905
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp