Bukefalos 28 år!

Funderar o funderar.

lunkan

Trådstartare
Jag behöver hjälp, har aldrig haft en gammal hund. Hon har nu blivit 12-år och jag känner inte igen henne.

Hon var på senior kontroll för ca 1-månad sen-fullt frisk.

Hon verkar inte glad, blivit rädd för ljud o hastiga rörelser. Tappar man en gaffel så flyr hon in i badrummet.

Inhägnad tomt-går jag in följer hon med-vill inte vara ute ensam

Åker vi bort så går hon bort ifrån oss o ligger i ett hörn o skakar och härsjar.

Samma sak hemma, får vi främmande av personer som hon kännt i hela sitt liv-och älskar, så sitter hon o skakar o härsjar o drägglar. När de gått hem är hon som vanligt igen.

I morse när jag gick upp på toa så hoppade hon upp som vanligt från sin korg till min säng.

Direkt så KISSADE hon i min säng, det har hon aldrig gjort förrut.

Ibland så står hon stirrande mitt på golvet ett tag utan att man får kontakt med henne.

Sover hela dagarna inomhus.

Hon ser o hör bra, hörde ekorren på veranda taket i morse.

Vi funderar på om hon ska få somna in trots att vi älskar henne över allt annat.

Är det vanligt att hundar blir så här konstiga när de börjar att bli gamla?

Snälla svara!
 
Sv: Funderar o funderar.

Det är förstås omöjligt att säga vad som är fel med din hund men hundar kan få samma ålderkrämpor som vi får. T ex kan de bli åldersdementa. Eller får sämre syn pga starr. Om de inte förstår sig på tillvaron blir de väldigt otrygga och ägarbundna, det blir svårt med förändringar. Om din hund inte mår bra måste du ta den till veterinär även om seniorkontrollen inte visade någonting.
 
Sv: Funderar o funderar.

Jag har samma tanke som Lejonelle, det kan vara demens. Men det kan även vara syn och/eller hörsel. Jag hade bokat en tid för ny koll. Det kan ju vara något enkelt som lätt går att åtgärda med medicin. Öroninflammation eller tandont t ex. Att hon kissade i sängen kan betyda att hon visar på det sättet att något är fel och samma sak när ni åker bort eller har gäster. Men som sagt tankarna går även till demens, jag har själv haft en gammal hund som blev dement. Ibland gick han runt/runt/runt sig själv och ibland gick han in i ett hörn och stod alldeles stilla och visste inte hur han skulle ta sig därifrån. Han var även blind, men det märktes inte. Han sprang runt som vanligt o hoppade upp o ner om inget flyttades eller dörr stängdes innan demensen kom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 615
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp