Funderar på att köpa hund!

M

Marlon

Villken ras tycker ni skulle passa om man är ganska aktiv vill gärn ha med hunden ute i skogen när man rider och gäna på tävlingar osv bor just nu i en tvåa!
Har två rser som jag har funderat på Jack russel terrier eller bullterrier!!
vad tycker ni??
eller ni hr något bättre förslag!
villken ras tror ni hade passat mig??
har en Bordercollie hos mamma men vill ha en egen hund nu när jag har flyttat!
De ska hellt va en mindre ras för jag vill inte ha en för stor hund i en tvåa :crazy:
 
eh... jag har en schäfer, en labbe och en sambo i en liten tvåa. och det går hur bra som helst. hundarna ska ju inte rastas inomhus. där ska de vara stilla. men om jag vaore du, och ville ha en liten hund, skulle jag satsa på en jack russel eller parson jack russel eller varför inte en borderterrier? bullterrier är inte de friskaste hundarna man kan komma över och så värst aktiva verkar de inte heller vara?
 
Jag har lite svårt för terriers som Jack Russell- de är egensinniga och hyperaktiva i mina ögon. Blir trött bara av att titta på dom :crazy:.

Annars så är Welsh Corgi Cardigan (även släktingen Lanchashire Heeler) populära stall/gårdshundar. De håller sig på gården och kring hästen på ridturen och är väldigt lugna hemma i lägenheten. Lydiga och följsamma :).
 
Vad är du intresserad av att göra med hunden? tänker främst på aktivering?

Det är stor skillnad i aktivitetsbehovet mellan bullterrier och jack russell terrier.
En bullterrier nörjer sig oftast med att hitta på nått kul, kanske agility eller liknande medans en jack russell är en aktiv jakthundras, visst kan storleken ,utseendet vara tilltalande när det gäller JRT men det är väldigt mycket hund när det kommer till mentaliteten.

Håller med tidigare förslag om d/s gårdshund (påminner om JRT till utseende men helt annan mentalitet) eller kanske schipperke?
 
En jack russel är inte alltid en lugn hund - har hört att de kräver mer motion en en Grand Danois och tror nog att det stämmer på många jack russels, men det finns lugna exemplar med.
Personligen tycker jag i så fall att en dansk-svensk gårdhund passar bättre - ser nästan likadan ut som en jack russel men de jag har träffat har varit betydligt lugnare och inte "klättrat på väggarna " som en del jack russels.
Jag är också väldigt nöjd med min egen hund - en whippet. Hon älskar att ligga hemma och sova nu när hon växt till sig, men får upp en väldig fart om hon får följa med på ridturen. Dessutom har hon kort päls och tar ej med så mycket lukt och smuts från stallet, men ett gäng täcken krävs å andra sidan. För mig passar det dessutom bra att hon inte behöver så mycket metal träning, eftersom jag inte har tid med det. Nackdelarna finns förstås också - hon jagar fast hennes föräldrar inte gör det och ibland kan hon komma upp för fort för nära hästen - samt tro att denna är en lekkamrat - så hästen har fått lära sig att hålla nerverna i står.
Mötte dessutom en tjej på häst med en Cavalier King Charles eller möjligtvis en King Charles Spaniel i skogen rätt nyligen. Tyvärr har ju "Cavalieren" en hel del hälsoproblem, men det kan också vara en idé.

Viktigast tror jag är att du tänker efter nog vad du vill göra med hunden - om den "bara" ska följa med i stallet eller om du vill träna något annat också. Sedan är det bara att söka fakta, väga fördelar och nackdelar mot varandra och försöka kolla hos en seriös uppfödare för att få en aning om rasen skulle passa...
Själv tänkte jag bla på detta innan valet av hund: mentalitet - vissa raser har jag sett för många tråkiga exemplar av, pälsskötsel, jaktinstinkt, är det en frisk ras?, passar den i mina boendeförhållande, träning/aktivering och storlek. Och så blev det en whippet - som jag alltid tyckt varit så fula men som fungerade på många andra punkter... :) (och självklart är hon världens sötast whippet :love:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 281
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 080
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 022
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp