Funderar på att köpa en system kamera.

Sv: Funderar på att köpa en system kamera.

Det beror väl på vem som står bakom? ;)

Borde kanske tillagt att de suger i relation till Nikons kitobjektiv!

Lite det jag ville få fram. Det kanske inte är den bästa gluggen på marknaden, nej. Men med rätt kunskaper bakom kameran så kan den gluggen faktiskt leverera riktigt bra bilder!

Skulle vara kul att testa en Nikon-adapter på ett Canonhus och köra Nikon kitglugg vs. Canon kitglugg för egen hand. :)
Roligare att jämföra resultat så, än att läsa om allt skit som slängs på Canons kitglugg.

Sorry TS för trådkapning!

D60 är nyast och har därmed nyaste teknologin, t.ex. Expeed processor osv. Men generellt tycker jag inte att det är särskilt värt pengarna att köpa en D60 jämfört mot en D40, det är inte tillräckligt stor skillnad i bildkvalité! Det är ju dessutom i princip samma hus också, så ergonomiskt är det ingen uppdatering heller.

Fast ger det ett rättvist resultat? Jag kan tänka mig att en adapter ger ett visst ljusbortfall, även om det är litet och då är det ju inte helt rättvisa förhållanden. Tyvärr blir det nog svårt att jämföra på det viset.

Jag köpte en Canon EOS 400D för ca två veckor sedan.
Jag tycker den är lätt att förstå!

Med kitobjektivet kostar den strax över 5 tusen, beror ju sen på vilken affär.

Jag köpte ett paket med;
Kameran + två objektiv + 2 gb minneskort för 6990:-
Jag är mycket nöjd!:D

Vart köpte du den och vad var det för objektiv? :d

Nikon D40 är nog det mest prisvärda och billigaste som finns nu, brukar gå att hitta för runt 4 och ibland till och med 3. Däremot är det en extremt bra och kompetent kamera med extremt bra bildkvalité, det finns en anledning till varför proffsen köper den som en liten kompakt kamera istället för kompaktkameror, för de har höga krav på bildkvalitén.

400D är också en bra kamera men dyrare och inte bättre bildkvalité, dessutom är Canons kitobjektiv som följer med i kiten rent av usla där Nikons är riktigt bra för vad de kostar. Kom ihåg att det är objektiven som gör den största delen för bildkvalitén. Bra glas = Bra teknisk bildkvalité.

Fast jag har hört att man "växer ur" D40 väldigt lätt, eftersom att det finns begränsat med objektiv att köpa till.

Du kan använda alla objektiv, bara det att om du köper begagnad äldre optik från 90 talet och bakåt (Vilket i princip ingen gör som köper D40) behöver du inte oroa dig, all ny Nikonoptik har fokusmotor i objektiven vilket gör att du kan få autofokus på D40. Så nej, man växer inte ur D40 av den anledningen. Jag skulle 10 gånger av 10 köpa ett billigt D40 hus (Som kan leverera riktigt riktigt bra bildkvalité om man har bra objektiv till) och lägga resten på objektiv.

Du kan använda alla objektiv, bara det att om du köper begagnad äldre optik från 90 talet och bakåt (Vilket i princip ingen gör som köper D40) behöver du inte oroa dig, all ny Nikonoptik har fokusmotor i objektiven vilket gör att du kan få autofokus på D40. Så nej, man växer inte ur D40 av den anledningen. Jag skulle 10 gånger av 10 köpa ett billigt D40 hus (Som kan leverera riktigt riktigt bra bildkvalité om man har bra objektiv till) och lägga resten på objektiv.

Jaha, på så vis. Då har dom jag pratat med inte haft en aning om vad dom igentligen pratade. För dom sa inte alls som du.
Men det var ju bra att det inte var så det var då :p

Jag tycker dock NikonD40 känns så liten och oproffsig på nått vis.

Du gör som du vill, själv skulle jag aldrig lagt ut pengar på ett kamerahus om jag skulle köpa en instegs DSLR, som sagt, den tekniska bildkvalitén görs till största del av optiken, INTE av kamerahuset, det gäller oavsett märke.

Du gör som du vill, själv skulle jag aldrig lagt ut pengar på ett kamerahus om jag skulle köpa en instegs DSLR, som sagt, den tekniska bildkvalitén görs till största del av optiken, INTE av kamerahuset, det gäller oavsett märke.

Som jag redan sakt tidigare så vet jag mycket väl att det är optiken och inte kamerahuset som gör bildkvalitén.
Jag föredrar dock Canon framför Nikon, inget fel med det.

Och jag nämnde att oavsett märke så köp bra objektiv. Inget fel med det.

Hur är Nikon D60? Min man tycker att vi ska köpa en sådan?
Någon som har bilder tagen med en sådan?

Köpte min D60 förra fredagen o håller ännu på o lär mig, men här är några tagna med den.

55.jpg

27.jpg

45.jpg

54.jpg

13.jpg

77.jpg

Jag ÄLSKAR min kamera :love:

*kl*

Funderar på att köpa en sån här.
Vad tycks om den. Pappa hade 3 objektiv till Pentax kameror, så jag skulle få de isåfall.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 712
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: Mononoke
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: Domenico
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka