Funderar på att skaffa katt - tips!

Grattis till ett bra beslut. Ni kommer inte att ångra er.

Jag har två innekatter, devon rexar. De fäller inte så den biten vet jag inget om. Allt är bra med att ha katt möjligen med undantag för att rensa lådan. Mina klöser inte på möbler, river ingenting utan är bara charmiga och helt okomplicerade. Jag älskar mina katter av hela mitt hjärta och jag skulle kunna sitta och titta på dem i timmar. De är fantastiskt vackra och riktiga clowner med alldeles unika personligheter och oerhört underhållande egenheter. Den ena vill ligga runt halsen på en, sitta på axeln när man lagar mat och piper och piper tills man plockar upp henne. Hon älskar mig mer än alla andra. Den andra lägger sig på allt som man försöker koncenterar sig på, tidning, matteläxa, tangentbord...Hon skulle aldrig tjata om att bli buren. Om man ligger sjuk eller har ont kommer hon och lägger sig hos en. Det slår aldrig fel.

Bra beslut att ta er an en omplacering. Jag kan inte det pga allergi.
 
Ni låter som perfekta kattägare! Foder är extremt viktigt att tänka på. Då katter inte har någon törstreflex bör (ska enligt mig) man ge blötfoder, barf eller färskfoder. Torrfoder bidrar inget alls till en frisk katt. Vi har fyra katter. Två raskatter och två huskatter, en från katthem och en katt vi hittade ute. Huskatterna är de trevligaste faktiskt. :-)
Har inga egentliga tips mer än att träffa katten flera ggr och fråga om dess bakgrund. Hemlös eller haft hem etc. Två katter har mkt sällskap och nytta av varandra.

Ser inga nackdelar!

Tummen upp på detta, Många katter "överlever" tydligen på torrfoder, men det pga okunskap hos många ägare, och bekvämlighet. Förutom att de int ehar törstreflex och urinen blir för koncentrerat (njurproblem) så innehåller torrfoder stor andel spannmål - vilket inte har något alls att göra i kattens foder. Sen är det lätt att man får överviktiga katter på torrfoder - det innehåller så mycket energi i små mängder, lite som skräpmat för oss.

annars är katter hur underbara osm helst att ha! Jag har växt upp med katt och de ha alla varit mycket sällskapliga och gosiga. Helt underbart sällskap! Men om långhårig katt måste man lägga lite tid på borstning, vissa raser varje dag. Iom att ni kommer ha utekatter kräver de inte lika mycket aktivering, men det är annars ett bra sätt att bygga relation på.

Ta från katthem, så länge det är tillåtet från katthemmet att ha dem som utekatter, låter som en jättebra idé! Det behövs verkligen. Jag får själv hem en jourkisse snart :)
 
Tack alla för era svar och härliga berättelser om era katter! Vi har ännu inte fått hem någon misse, hade jag fått bestämma hade vi haft katt för två veckor sedan men min sambo är lite mer avvaktande och jag vill inte stressa fram något (som jag brukar :D). Jag håller er såklart uppdaterade!
 
Vi skulle nog helst bara skaffa en katt.
Värt att notera är iofs att två katter inte på långa vägar är dubbelt så jobbigt som en katt, och så har de varann som sällskap om man inte är hemma. Vi förlorade en av våra två kattbröder i våras, och det märktes på den kvarvarande att han blev mycket lugnare när vi efter några månader skaffade ny katt, även om det inte var samma sak som att ha brorsan. Katthemmen har ju också ofta katter som gärna vill fortsätta bo tillsammans, så man vet att man får två som redan trivs ihop.
 
Grattis till ett bra beslut. Ni kommer inte att ångra er.

Jag har två innekatter, devon rexar. De fäller inte så den biten vet jag inget om. Allt är bra med att ha katt möjligen med undantag för att rensa lådan. Mina klöser inte på möbler, river ingenting utan är bara charmiga och helt okomplicerade. Jag älskar mina katter av hela mitt hjärta och jag skulle kunna sitta och titta på dem i timmar. De är fantastiskt vackra och riktiga clowner med alldeles unika personligheter och oerhört underhållande egenheter. Den ena vill ligga runt halsen på en, sitta på axeln när man lagar mat och piper och piper tills man plockar upp henne. Hon älskar mig mer än alla andra. Den andra lägger sig på allt som man försöker koncenterar sig på, tidning, matteläxa, tangentbord...Hon skulle aldrig tjata om att bli buren. Om man ligger sjuk eller har ont kommer hon och lägger sig hos en. Det slår aldrig fel.

Bra beslut att ta er an en omplacering. Jag kan inte det pga allergi.

Min erfarenhet är som fejts :love:

Har två katter hemma, raskatter, och är helt underbara, keliga, pratglada och ska hela tiden sitta eller ligga på en. Sitta på axlarna, sitta i knät, ligga på en, ligga under täcket med en osv. De fäller knappt, och har klösträd och klösbrädor så de klöser ytterst sällan på mina möbler. Tösen är mer exklusiv och självständig, medan grabben är en äkta knä- och famnkatt som ääääälskar att bäras runt på och kelas med. :D

Burkmat, färskfoder/BARF äts här hemma. Som de andra säger så är torrfoder inget att rekommendera för katt. Låg vattenhalt, relativt hög magnesiumhalt, och måste innehålla spannmål och div. ingredienser för att skapa/forma torrfoderbitarna, och dessa ingredienser hör inte hemma i en katts diet. Jag kör på Mjaus som man kan köpa i vilken närbutik som helst som har bra ingredienser och rätt så billigt (även med sin senaste prishöjning), MUSH's köttbullar för katt, och så div. kött och råa ben jag köper hem.

Kattlåda borde man ha, även om man har utekatt. Blir en katt sjuk så ska den hållas inne under tiden den behandlas. Dessutom, ett av de bästa sätten att upptäcka en del sjukdomar hos katt är via avföringen, så det är bra om katten då och då använder sin kattlåda, ifall att.

En viktig grej att påpeka också är att katter avskyr och är skeptiska till förändringar. Så att introducera ny mat till katten t.ex kan vara en pina om de inte är vana vid det redan sen ung.

Och som de andra rekommendera: http://www.kattstatus.se Mycket bra information ihopsamlat där!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 708
Senast: kma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 673
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp