Fundering angående pullback: Kindskydd???

pinky

Trådstartare
Ja, det slog mig helt plötsligt att pullbacknosgrimmor ibland beskrivs ha "kindskydd".

Det låter ju himla gulligt och bra, men vad menas egentligen med det? :confused:

Sv: Fundering angående pullback: Kindskydd???

Men det finns ju inga spännen vid kinden? :confused:

Aha, ett hakskydd, alltså! ;) :D

Tack för förklaringen, jag trodde det var... eh, nä, jag hade faktiskt ingen aning vad det kunde vara för något, ärligt talat. :o

Det har väl blivit en förvanskning som med den felaktiga stavningen kindkedja när det rätta är kinnkedja.;)

Det kommer av tyskans "kinn" som betyder haka, och det är ju just där den sitter, och inte på kinden.

Samma ord fast på olika språk, så det är kanske svårt att avgöra vilket som är det ursprungliga. Inte extremt viktigt heller iofs, om man inte är väldigt språkintresserad.;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 812
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
3 033
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
24 075
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31