Bukefalos 28 år!

Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

t_erese

Trådstartare
Har gått och funderat ett tag på om man kan jämföra träning av häst med träning av människa (misstänker att det borde vara ungefär detsammai grunden), kan man använda samma grundtanke gällande kondidtions- och styrketräning, framförallt upplägg av träning för att nå resultat?

Kan man lägga upp träningen på samma sätt, intervaller för förbättrad kondidtion, långa och långsamma pass/ridturer för uthållighet/kondidtion, varva intensiva pass med mer lugna för att förebygga överträning/skada? Något som skiljer sig mycket?

Misstänker att det är ungefär samma grundprincip, men tyckte att det skulle vara kul att veta hur det ligger till. Skulle gärna vilja höra hur andra tänker när ni tränar era hästar, mest då kring uppbyggnad av kondition och styrka?
 
Sv: Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

Det som jag tycker fungerar bäst är om man försöker hålla en relativt jämn nivå på träningen och inte ha så mycket toppar och dalar. Sen kan man toppa upp det med en träning per vecka som är lite mer krävande och ha en dag som man tar det lite lugnare. Den dagen behöver inte nödvändigtvis vara dagen efter en träning heller för den delen.
Tycker hästar mår bäst av en jämn nivå eftersom de har en större energi (normalt sett) än vad vi människor har, vi har ju så mycket annat vi skall göra också varje dag. Ju mer man kan skritta sin häst desto bättre, men det går utanför det andra, förutsatt att hästen är vuxen och vältränad.
Kan inte säga att det är så här det ligger till, men det är det jag går efter och det ger en relativt lugn häst även när det är svinkallt och "piggväder". Jag tycker inte att det är bra när hästarna blir för laddade för att de har gått för lite, för det ökar skaderisken. På sommaren kanske man inte behöver tänka så här om man har en lugn häst, men min är en piggelin som behöver mycket motion varenda dag :) Men du kommer säkert att få många svar där folk skriver att det är ett bra upplägg du föreslår. Det är det om man har en häst som det går att omsätta på, men min funkar inte för det, då blir det rena berg o dalbanan av överladdad/trött häst. Man får rätta sig efter individen helt enkelt.
 
Sv: Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

Jag tänker i de banor som du gör. Men man får anpassa efter vad hästen ska utföra för arbete ex en hobbyhäst som rids på hobby nivå kommer sällan upp i puls, mjölksyra osv så att de behöver återhämta sig på samma sätt.
Däremot finns det studier som visar att mest effektivt för travhästar i tävlingskondition att träna hårt en dag och sen vila två. (tror jag det var.. det byggdes på snabbjobb/intervaller och vila)
 
Sv: Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

kl

En intressant sak jag hörde för några veckor sedan var att fälttävlanshästar på högsta nivå klarat sig bra på 2 intervaller som standard under galoppjobben, ev 3 enstaka gånger. Och dessutom gav kortare sträcka (även under 1 km) i högre tempo mer/bättre effekt. Dessutom orkade normalhästen (ridskolan på Stömsholms hästar hade testats) inte gå en debutantfälttävlan, hästen hade ett bekvämt tempo som inte gav mjölksyra under debutantstempo, utan hinder. Våra hobbyhästar är nog rätt dåligt tränade mao :o Och trav som grundträning är inte alls farligt/sliter inte på våra hästar. Grundträningen bygger upp och klarar hästen inte den så är den nog inte frisk.

Rörigt citat från alldeles för kort föreläsning med Staffan Lidbeck.
 
Sv: Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

Jag jobbar min häst mycket med pulsmätare och varierar med långa lågintensiva pass(under 140 slag/minut) och kortare pass med mera pulsjobb närmare maxpulsen plus blandade pass.
Lågintensiva pass vintertid är ofta rena skrittpass 2-4 h , jogga uppsuttet/i vagn 1-2 mil, dressyrpass, lugna distanspass, tömkörning.
Pulsjobb blir oftast intervaller på rakbana 600 m i frisk galopp, brukar hålla mig runt 180 i puls vilket är lagom på denna hästen(lågpulsad). Alternativt i backe. Hur många intervaller beror på status för dagen.
Blandade pass blir normal distansträning på ett par mil i alla gångarter,canterjobb på rundbanan när vi ligger och rullar, körning på kuperad slinga med backe. Här kan pulsen då och då gå upp högre.

Återhämtning- vila i hage, promenad eller skrittrunda på under timmen.

Distanshäst uppstallad i travstall som underlättar konditionsträningen en del;)
 
Sv: Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

När jag tränar mina hästar, är både galoppörer och hopphästar, så blir det mycket kondition och klättra. Intervaller är toppen. Långa sträckor kan vara bra men på galoppörer brukar man inte galoppera så långt som dom startar i träning :)
En snabb jäst med bra muskler tränar man i långsamt tempo!

"Walk fast, trot slow"
 
Sv: Fundering kring träning av kondidtion/styrka hos häst.

När jag tränar mina hästar, är både galoppörer och hopphästar, så blir det mycket kondition och klättra. Intervaller är toppen. Långa sträckor kan vara bra men på galoppörer brukar man inte galoppera så långt som dom startar i träning :)
En snabb jäst med bra muskler tränar man i långsamt tempo!

"Walk fast, trot slow"


Varför inte det? Jag kan inget om galoppsporten och blev lite undrande. Är det inte smart att träna dem på samma sträckor som de sedan tävlar?

Ursäkta TS för ngt OT-fråga.
 

Liknande trådar

Ridning Hej på er! Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är...
Svar
7
· Visningar
4 382
Senast: Linnpan
·
Islandshäst Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen? Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag...
Svar
19
· Visningar
1 569
Senast: Elina8
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Piraja
·
E
Ridning Har funderat kring det här med styrka och kondis hos hästen. I denna ridning är det ju vanligt att man rider korta och intensiva pass...
Svar
11
· Visningar
2 261
Senast: artemis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp