Bukefalos 28 år!

Planera träningen

Elina8

Trådstartare
Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen?

Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag har bara ridit och haft vissa mål som jag tränar på den veckan/månaden och så har jag ridit på efter dagsformen.

Men nu har jag en yngre häst som ska sättas igång lite mer. Har bra grund, men rätt kass kondition och behöver mer muskler.

Så frågan är nu vad man ska tänka på när man lägger upp träningen. Jag vill ha så omväxlande som möjligt, men jag skulle behöva lite tips på vad man kan göra.

Det jag tänker på är framförallt att man inte ska träna samma muskler, utan att de behöver två dagar för att byggas upp ordentligt.
Hur gör ni? Har ni något löpande, typ kondition, styrka, vila... eller blandar ni friskt?


Släng in era scheman, upplägg eller allmäna tankar kring träningsplanering. :D
 
Sv: Planera träningen

Jag är periodvis ganska duktig med att ha ett ungefärlig upplägg, typ träna kondition X-antal ggr. vecka, lösgörande en dag, vila nån dag, skritta nån dag men oftast blir det så att jag nöter saker i perioder.

Just nu är det lydnad (och kondition) som varit min grej, framförallt att lyssna på skänkeln - alltid. I och med det blir det en hel del lösgörande och tempoväxlingar. har dock insett att vi tränat för ensidigt, främst för att pållan är lite... uttråkad, vad det verkar som.

Nu framöver måste vi börja jobba med traven den är usel :crazy: Lydnad och gå framför skänkel måste vi fortsätta med ett tag till samt jobba mer med bärighet och energi i riktigt korta tempon i framförallt tölten ska även försöka lägga in nått längre skrittpass i veckan.

Planera exakt skulle vara svårt tycker jag, vet inte när jag har ridsällskap och det kräver ju att man anpassar sig samt att jag inte gillar när det är för exakt, vill kunna ta hänsyn till både min och hästens dagsform.

Så tänker och funkar jag :)
 
Sv: Planera träningen

Jag gillar inte heller att ha för styrt, alltså att ha inplanerat vad man ska göra dag för dag. Jag är mer som du att jag har planerat vad jag ska göra, och sen tar jag det lite som det kommer.

Men jag vet att jag har alldeles för lätt för att bara köra på i gamla hjulspår, och jag vill försöka ha lite mer tanke bakom nu. Innan hade jag en gamling som redan hade en stark grund, så där var det lättare på många plan.

Jag tycker det är jätteroligt att vara med lite mer från början (även om hon redan kan massa) så nu ska jag försöka lära mig planera lite bättre. :)



Hur gammal är din häst? Bild? (tror i och för sig att jag sett henne i snacktråden, men bilder är alltid kul)
 
Senast ändrad:
Sv: Planera träningen

Om du är rädd för att köra fast så kan du ju sätta dig varje vecka och skriva ner vad du behöver träna på. Sen tar du itu med det under veckan som kommer och skriver en träningsdagbok varje dag. När söndagen kommer så går du igenom veckan som varit och lägger ett schema för kommande vecka.

Det kan också vara bra att ha lite långsiktiga mål. Fundera på vad hästen och du behöver träna på för att kunna nå dem och bryt ner målet till delmål!

En enkel sak kan vara:

Mål: Jag vill kunna göra en perfekt halt från galopp vid A på banan.

Delmål
1: Hästen ska kunna stanna (kanske stannar vi C från början, men den stannar, första delmålet avklarat)
2: Kunna göra halt från skritt vid A
3: Halt från trav?
Här kan följden bli kan hästen trava? Om inte så kan det byggas på nya delmål. :)

Det finns ju många vägar till målet och man måste vara beredd att byta väg om den man först tänkte ut inte passar hästen. Visa gärna träningsdagboken för din tränare så kan du få ut maximalt av lektionerna!

En klok tränare sa en gång att "man ska ha höga mål men låga krav".

Hoppas du förstår mitt svammel! ;)
 
Sv: Planera träningen

Lite så har jag tänkt innan, haft små delmål som jag vill klara av.


Jag förstår hur du menar och tycker det är klokt.


Men det jag egentligen ville ha svar på var mer hur man lägger upp träningen så att inte samma muskelgrupper tränas två dagar på raken. Jag har alltid fått intjatat att en muskel behöver 2 dagar för att byggas upp, och om man då inte låter den vila så byggs den ju inte upp på bästa sätt.
Och eftersom hon behöver byggas upp för att orka bära sig bättre så tänkte jag höra om det finns lite tips på hur man ska tänka när man lägger upp träningen.

Man kan ju till exempel styrketräna på många sätt, ex. övergångar, cavaletti, hoppning, rena dressyrpass, ridning i skog, backar, på sandbanor etc.
Man kan ju också kombinera kondition och styrka.


Det jag ville ha tips på var hur man ska lägga upp det för att inte nöta på samma muskler flera dagar i rad.

Jag rider nästan alltid ut, men tänkte kanske ha en löslongering/löshoppning minst varannan vecka. Sen har jag försökt brainstorma och komma på olika slags ridpass som jag brukar rida. Och ungefär där körde jag fast.
Jag har kommit fram till: Intervallpass med längre intervaller (konditionspass), och ett med korta intervall/mycket övergångar, ett rent dressyrpass, ett pass med fokus på tölt, en mysrunda/skrittpass.

Jag har tänkt ha en långtur minst varannan vecka, så att vi kommer ut på lite nya ställen och får lite backträning emellanåt (här är platt som en pannkaka).

Men sen det här med hur man ska fördela det, vad man inte ska lägga efter varann och allmänt hur man ska lägga upp det för att få en bra och allsidig träning, det är helt nytt för mig.

Några tankar här? Jag tänker till exempel att töltträningen och dressyrträningen blir ju väldigt likt. Så det behöver man ju inte lägga två dagar i rad, samma med övergångrna och backträning blir ju också mycket fokus på rumpa och rygg. Så då kanske man ska lägga något annat dagen efter ett sånt pass? Antingen en längre runda med intervaller, eller en skrittrunda eller vila helt?
 
Sv: Planera träningen

Det viktigaste tycker jag är att träningen är rolig och varierande. Jag har nyligen kört in mina hästar vilket varit superbra, de är gladare och tränar olika muskelgrupper. Jag har även hopptränat tidigare, hållt på med löshoppning, tömkört, haft med som handhäst, ridit ut och busridit, tränat dressyr på banan, åkt iväg på nya platser, varierat ridsällskap och att rida ensam. Tränar mkt lösgörande i skogen, gör fram/bakdelsvändningar kring träd osv.

Ju mer varierad träning dessto roligare och mindre risk att överbelasta en muskelgrupp. Jag varierar även mellan två olika sadlar och att rida barbacka samt olika bett/bettlöst.
 
Sv: Planera träningen

Ja självklart, det håller jag med om.

Men faktum kvarstår ju av att musklerna mår bättre av att inte träna samma muskelgrupper två dagar i rad, och jag är så himla dålig på vilka muskler som är aktiverade vid olika övningar (är himla dålig på anatomi överhuvudtaget) så därför tänkte jag om någon har mer koll på hur man kan tänka när man lägger upp det.


Man kan ju träna en och samma muskel på massa olika sätt, och man kan ju variera/kominera i det oändliga. Så det är ju onödigt att lägga tre rumpövningar på raken, när man istället hade kunna sprida ut dem och varva med magträning eller konditionspass tex.
 
Sv: Planera träningen

Jag har också en unghäst som ska få mer muskler osv.

Jag kör galoppintervaller 1gång i veckan (2x 200meter -ökar succsesivt)
Dressyrpass en gång i veckan
Uteritt en gång i veckan
Longering en gång i veckan
Hoppning varannan vecka

Då tränar man olika muskler och får en ganska varierad träning :)
 
Sv: Planera träningen

Tack för svaret!

När du kör galoppintervaller, galopperar du då 200 meter åt gången, eller gör du många fattningar. Eller räknar du in övergångar under dressyrpassen?

Och när du kör galoppintervaller, hur rider du då resten av passet? Hur mycket börjar du med, och hur mycket och hur snabbt ökar du?

Min lilla dam är rätt så pigg och även om hon flåsar så springer hon på. Därför tycker jag det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på. Vill inte gå för fort fram med henne. Hon är riden en gång i veckan ungefär sen i vintras, då reds hon några gånger i veckan. Tänker att senor och allt sånt ska hinna med också när man ökar belastningen. Jag har tänkt att hon ska ha en vilodag var tredje dag, alltså två dagar ridning, en dag vila, två dagar ridning, vila. (I ridningen räknas även löslongering/hoppning). Och nån gång emellenåt ett par dagar sammanhängande vila.

Är det lagom nivå för en 5-åring som inte har ridits ca en gång i veckan sen i höstas/vintras?
 
Sv: Planera träningen

Jag skulle säga att det är lagom för en 5åring :)

Jag kör 200meter -samma sträcka.
Jag börjar alltid med att skritta fram. När hon är framskrittad så går vi till vårat "Start". Fattar (oftast) vänster galopp, galopperar våran sträcka i ganska högt tempo. Hon blir väldigt flåsig just nu då hon inte har så bra kondis (blev igångsatt för ca 1månad sen efter sommarbete-vila).. så skrittar vi ned (vi galopperar i en uppförsbacke) och lagomt tills vi kommer till "start" igen så har hon slutat flåsa. Och så vänder vi och fattar höger galopp och galopperar våran sträcka igen. Sen skrittar vi av :)

Mitt sto är bara 4år och inte "färdig" än på något sätt.. så jag har tänkt att vi sen ska landa på 200meter x4. och sen kommer jag nog stanna där ett tag :)
 
Sv: Planera träningen

Sry sent svar. Min dam är tio men fick börja bygga upp henne från noll för två år sen, hon var rätt fet då :P :

sagada.jpg


Nu ser hon ut ungefär såhär, lite tunnare tom:

sagaextrior.jpg


Mer såhär, men med mer päls och kanske lite mer hull, hon var väl tunn där ett tag:

vackra-s.jpg


matchadsaga.jpg



Rids 5-7 dagar i veckan ca 1-2h per gång, ska dock försöka dra ner på tiden och jobba mer kvalitativt med bärighet och form. Och den där traven då... Har jobbat mkt med tempo och framåtbjudning de senaste månaderna.
 
Sv: Planera träningen

Jag brukar tänka att ungefär varannat pass kan vara på ridbana, varannat ska innehålla något annat.
Min fyraåring som jag började rida in i april, har fått jobba några gånger i paddocken nu under hösten. Då har jag tränat honom på att kunna gå på volt. Han ska kunna gå öppna och förvänd öppna på volten i skritt. Kunna vara utåt- och inåtställd i skritt och trav. Ta rätt galopp och orka hålla galopp på 20m volt utan krav på form (dock har han valt att gå i form) i ett eller två varv. Kunna skritta och trava i form på volten.
Påbörjat lite framdels- och bakdelsvändningar.

Eftersom det varit extremt blött här sedan slutet av juli, har jag inte viljat rida i skogen. Det förstör för mycket. Därför har mina icke-ridbanepass varit ut längs grusvägen därhemma och då har jag tränat honom på att ta den gångart jag valt. Dessutom lite träning på sluta och flytta bogar.

Nu behärskar han skritt, trav och galopp i form rakt fram längs vägen, klarar övningarna jag skrev i första stycket helt OK och har förstått konceptet "sluta".
Därför har jag ställt av honom för hösten och nu får han fundera på livet fram tills i april eller maj när jag tänker börja jobba honom lite mer "på riktigt".
 
Sv: Planera träningen

Tycker att det låter som att du har en bra plan. Men jag skulle få spader om jag var så mycket på bana. Det hade säkert varit nyttigt men jag tycker att mycket av det går minst lika bra att träna ute. Speciellt för mig som inte tycker att det är så kul och har en häst som behöver motiveras för att trampa på ordentligt ibland. Volter kan ju vara svårt att få till ute, men annars tycker jag att allt blir lättare ute med lite mer naturlig energi och varierande underlag.
 
Sv: Planera träningen

Just nu är hon ungefär som sin är på andra bilden. En del som ska bort men ingen superallvarlig övervikt. Det som finns kommer nog försvinna efterhand som hon börjar ridas mer.
 
Sv: Planera träningen

Fast Saga är inte det minsta överviktig på andra bilden, hon är i superfint hull där och snarare tunn på de andra. Första bilden är tagen sommaren 2009, andra tidig sommar 2011, tredje augusti 2011, fjärde i juli 2011.
 
Sv: Planera träningen

Kan hända att bilden luras, håller med om att hon är tunn på den tredje bilden.

Men så som hon SER UT (hon kanske känns annorlunda) på andra bilden, så ser min ut som har 50 kg övervikt och massa daller på mage, rumpa och tjock hals.
Men som sagt, ingen superfetma, men hon är rätt så rund.
 
Sv: Planera träningen

Saga är välmusklad och i mycket god form på bild två :) men hennes hals kan nog luras en del, kort och brett ansatt.
 
Sv: Planera träningen

Ja det kan nog vara halsen som gör mycket. Hon ser ju väldigt kompakt och kort ut i kroppen, inte fläskig som jag kan tycka att min är.
 
Sv: Planera träningen

Saga är riktigt, riktigt kort i kroppen, så det stämmer.

Men åter till träning. Ökad bärighet såg jag att du nämnde. Skritt är ju alltid bra för bärighet och är hon i dålig form är ju det ett milt sätt att bygga upp henne. Typ powerwalk för häst :) Sen skulle jag, om jag skulle gjort nått annorlunda i uppbyggnaden av min häst, jobbar mer med formen från början och mindre kondition, mindre tid och mer kvalité på ridningen liksom. Såklart ska man jobba med konditionen också.
 
Sv: Planera träningen

Jag tänker också att kvalitet är viktigare. De som jag menar är konditionspass blir ju slå klart också med dressyr. Så fort det är skritt med undantag för i början och slutet av passet brukar jag passa på att träna på att flytta, ställa mm. Även korta sträckor i trav. Och galoppfattningar är ju bra träning. Än så länge har jag inga jättekrav på form förutom i skritt. Bara korta sträckor i trav. Hon är fortarande så ny för mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 490
Senast: Lobelia
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 025
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp