Bukefalos 28 år!

Tränar vi för lite...

Nominous

Trådstartare
...för att nå våra mål??

Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt nu i 4 månader och börjar kännas bättre och bättre. Det händer väldigt mycket från vecka till vecka måste jag säga!! Helt plötsligt börjar han självmant samla sig i galoppen och bär sig. Han har jättejobbigt med galoppen men börjar kännas stark nu äntligen!

Målet med honom är att träna regelbundet och åka på några klubbtävlingar, ev ta oss ut lokalt om vi kommer så långt och jag inte dör av nervositet. :D

Så jag har ju mål och vill verkligen utvecklas. Inte bara strutta omkring i skogen för kul skull. Utan vill träna dressyr och hoppning, har fälttävlan som mål och ta kortet.

Hästen är inte optimalt byggd och dressyren är jobbig. Han är mest hopphäst om hans kropp får bestämma. Men utbildas i dressyr ska han ju såklart ändå.

Jag har testat lite hur intensivt han verkar må bra av att tränas. När jag red 5 dar i veckan så kändes det som han blev lite sliten. Kan dock ha berott på att han började jobbas hårdare efter den lugna igångsättningen, men han fick vila 2 veckor och sedan satte vi igång igen men lite lugnare.
Från att ha ridit 5-6 dar i veckan med två skrittpass och resten jobb till att rida varannan dag har han nu funkat jättefint. Känns mjuk och fin och är kall i benen.

Men räcker det att rida varannan dag?? Tycker jag läser överallt på buke att folk går ner på varannan dag under vintern när de tar det lugnare. :crazy: Vet inte om jag vågar gå upp och rida mer då han funkar så fint på träningen idag.

Rider enligt följande upplägg (på ett ungefär om det inte blir oväntade förändringar):

Måndag: Skritt i skogen barbacka över stock och sten
Tisdag: Dressyr för tränare ena veckan, själv andra veckan.
Onsdag: Vila
Torsdag: Hoppning för tränare varje vecka.
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt. Vi gör det vi känner för. Pigg och busig häst = bus och massa galopp. Hästen bestämmer.
Söndag: Vila

Och sen går detta runt runt..

Är detta för klent för att nå våra mål?? Eller kan det räcka för att kunna bygga en fin häst med kondition och styrka att kunna träna och tävla på bra förutsättningar?
Han verkar trivas ypperligt på detta upplägg. Jag tycker det känns bra med vila mellan alla pass så muskler och en trött kropp hinner repa sig innan nästa pass. Men blir det för lite träning för att ge resultat? Tycker alla andra rider så mycket.
Jag tycker hästen måste få bestämma och som jag känner det så känns han friskare med detta upplägg. Men kan jag få nöja mig med en mindre brukbar häst som inte kommer orka träna lika hårt pga färre träningstillfällen att kunna bygga toppkondition på?

När jag red 5-6 dar i veckan så bytte jag bara ut vilodagarna mot skritt i skogen över stock och sten. Så han gick inge fler hårda träningspass än i dag.
Han rör sig mycket i hagen så han håller sig mjuk och smidig.

Hur tänker ni och hur läger ni upp träningen för era hästar?
Finns det någon som rider ''lika lite'' som jag och ändå han en toppenfin häst som kan visa att det går? :D:p
 
Sv: Tränar vi för lite...

Möjligen att jag personligen skulle jobba mer intervallträning ute. En häst som ska gå fälttävlan behöver ju lungor/kondition i topp. Alltså, planerad intervallträning en gång i veckan.

Nu rider jag western men har ett upplägg där hästen alltid är i arbete när jag rider.

Ridpassen ser ut så här ungefär:
1 pass med "tempo/sträcka", alltså intervallträning, lång distans.
1 pass med muskelträning som klättring och alla gångarter i tuffare terräng i form.
1 pass med finlir (lite mer tekniskt, dressyr o.s.v.)
2 pass i skritt och trav i avslappnad form...dock i form, oftast i skog och mark med inslag av dressyr.

Jag låter aldrig hästen "busa" under arbete. Den busar i hagen och det räcker gott och väl. Mina är väl medvetna om att det är arbete som gäller i övrigt och de gillar det.
 
Sv: Tränar vi för lite...

Det är nog ett år kvar innan vi ens funderar på fälttävlan. Det är ett mål i vårat liv som förhoppningsvis är iafl 20 år till :p Just nu är vi under igångsättning (dock i slutfasen) fortfarande så vi leker mest fram träningen då han är lite svår att motivera :D

Bus i skogen för oss är galopp i ändamålsenlig form i olika tempon och på de ställen som är inbjudande. Med hästen bestämmer menar jag inte att han får dra iväg vart han vill, utan att hans dagsform bestämmer kravet på passet. Hur sliten han är av veckans träning. Det är absolut inte flängridning jag menar!! Ser nu att jag kanske valt fel formulering :P Skulle aldrig flänga omkring på denna då jag vet att han är lite skör. Likna det mer vanlig uteritt men vi gör det vi känner för dagen för att ha roligt och få slappna av, men ändå träna.

Intervallträning så som hård träning har vi inte kommit till ännu då jag har börjat med galoppfattningar istället då han har så jobbigt med galoppen och har ej kondition till att arbeta längre sträckor. Gör ca 20-30 galoppfattningar varje gång vi rider antingen ute, dressyr eller hoppning. Det för mig är en enklare form av intervallträning som bygger styrka och det tar jättehårt på honom. Han blir rejält trött. Han får verkligen sätta under sig i fattningarna och jobba. Det är efter detta arbete som jag känner att han helt plötsligt börjar bygga styrka.
När vi rider så har vi 6km totalt t.o.r. till ridhuset dit vi rider. Rider en timma i ridhuset, och när vi rider ut så är slingan 15km minst. Så kondition tror jag iafl att han sakta men säkert kan börja bygga upp tills man kan öka påfrestningen med intervallträning och jogga längre sträckor. Han joggar ju praktiskt taget iafl 10km av de 15 vi rider. Så rör på fläsket gör han ju iafl.

Han har varit konvalescent i 6 månader och innan dess totalt felriden i ett halvår :crazy: så jag vill inte ruscha in i intervallträning och han får inte klättra ännu för veterinären. Galoppen vill jag inte att han ska galoppera längre sträckor ännu då han fuskar med vänster bakben pga han inte har styrkan ännu. Försöker bygga styrkan först innan jag börjar jobba hårt. Han är dessutom väldigt tung i modellen vilket gör att jag än mer inte vågar gå ut för hårt för tidigt när han vilat så länge.

Att de behöver kondition inför fälttävlan är jag väl medveten om, men det är ju låååångt kvar dit. :D hihi...

Så upplägget tror jag att jag har lite koll på vad jag tror är lämpligt för han i dagsläget. Det är väl mer hur ofta de måste verkligen träna för att man ska uppnå målen.

Har du några synpunkter på mina tankar?? Har aldrig tränat upp en ridhäst förr. Har bara hållt på med travare innan.
Men jättebra tanke med konditionen och intervallerna! Det kommer :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tränar vi för lite...

Jag tycker nog att du har en rätt bra planering. Du är väl medveten om att hästen ska gå med bärighet och jobba rätt som jag kan utläsa här. Erkänner att jag blev lite konfunderad när du skrev "pigg och bus" men det har du ju klargjort nu ;) . Det är helt rätt att inte ha för bråttom. Lycka till!
 
Sv: Tränar vi för lite...

Om han varit konvalescent så är det bara bra att du bygger upp långsamt. Hade jag varit du så hade jag lagt till nåt pass med tömkörning också. Det är bra för alla hästar att få jobba utan ryttare emellanåt.
 
Sv: Tränar vi för lite...

Jag tycker nog att du har en rätt bra planering. Du är väl medveten om att hästen ska gå med bärighet och jobba rätt som jag kan utläsa här. Erkänner att jag blev lite konfunderad när du skrev "pigg och bus" men det har du ju klargjort nu ;) . Det är helt rätt att inte ha för bråttom. Lycka till!

Jo jag är väldigt noga med att han ska bära sig, och framförallt mig!! Han har väldigt svag rygg och därför är jag lite rädd för att han ska slita ont. Så inge spring med huvet i vädret här inte!! :)
Vi ska börja träna för tränare nu i januari. Och sen tror jag kanske att man kan öka på ett pass till i veckan kanske fram mot sommaren om allt går som planerat.
Vad tycker du att man skall lägga till då? Ev kanske byta uteritten/''bus''dagen mot intervaller! Då blir uteritterna som slappträning för huvudet bara..

Usch jag tycker det är så svårt å veta hur man ska lägga upp träningen. Hur tänker du? Du verkar väldigt duktig.
Jag är verkligen LIVRÄDD att ha för bråttom med denna häst!! Jag har väldigt lätt för att gå för fort fram så nu jäklar ska jag bromsa mig ovanligt hårt och länge :D

Men om det är så att jag måste fortsätta hålla mig till mina 3 pass i veckan ca, kommer jag att kunna bygga en bra tävlingshäst på det? Är det kvalitén på de tre passen han går som avgör eller är det just att gå 5-6 pass så det är mängden som är viktig?? För man kan väl inte rida 5 hårda pass i veckan på alla andra hästar, eller?? Hoppar jag bara över ''era'' skrittdagar eller förlorar jag utbildande och byggande pass?

Om han varit konvalescent så är det bara bra att du bygger upp långsamt. Hade jag varit du så hade jag lagt till nåt pass med tömkörning också. Det är bra för alla hästar att få jobba utan ryttare emellanåt.

Ja det har du nog i och för sig rätt i. Vi har ju egentligen inte bråttom. Bättre å kanske lägga till ett pass sen när han börjar kännas i form.

Jag har verkligen försökt tömköra. Gjorde det mycket i början under konvalescenten och när vi skulle sätta igång. Ute är det med livet som insats och inne funkar det inte nå bra. Han blir tvärspänd och stel som en pinne. Kör bara upp huvudet och jobbar orent. Jag tömkör då oftast inte på volt alls för att han blir värst då, utan kör mycket på fyrkansspåret och gör mycket förhållningar och tempoväxlingar. Visst han lossnar efter en stund och spänner av när han börjar bli trött. Men han blir trött av fel anledning. Inte för att han har jobbar rätt och det är jobbigt, utan för att han blir helt slut av att spänna sig.
Jag har jättesvårt att komma åt han från marken och han försöker verkligen fuska och jobbar inte rätt en sekund. Under sadel jobbar han rätt praktiskt taget hela tiden. Avslappnad och mjuk. Så jag gav upp. Jag tyckte det gjorde mer skada än nytta :crazy:

Visst skulle jag träna å tömköra för tränare och jobba hårdare för det så skulle det nog blir bättre. Men jag vågar inte låta han jobba så illa så länge tills det släpper. Han ser helt av ut när han går på lina. Risken känns så stor att han snedbelastar.
Jag vet inte om någon tränare i denna håla heller som är duktig på tömköra. Jag vet att klubben jag ridit på innan tagit upp en kanonkille en gång per år. Men det är för lite..
 
Senast ändrad:
Sv: Tränar vi för lite...

Jag sa ju att jag tyckte du hade ett rätt bra upplägg ;) ...och dessutom kommer du att börja rida för tränare och då är ju det bästa att lyssna på denne. Ta ett djupt andetag och våga lita på att du gör rätt, lyssna på magkänslan :D
 
Sv: Tränar vi för lite...

Hahaha har svårt för det ;) men ja du har nog rätt. Man är ju alltid så överbra på analysera och dålig på att slappna av och njuta av det man gör.

Kopierar in ett stycke som jag råkade lägga in efter du svarade:
Men om det är så att jag måste fortsätta hålla mig till mina 3 pass i veckan ca, kommer jag att kunna bygga en bra tävlingshäst på det? Är det kvalitén på de tre passen han går som avgör eller är det just att gå 5-6 pass så det är mängden som är viktig?? För man kan väl inte rida 5 hårda pass i veckan på alla andra hästar, eller?? Hoppar jag bara över ''era'' skrittdagar eller förlorar jag utbildande och byggande pass?

Det är väl mest detta ovan som jag undrar över. :)
 
Sv: Tränar vi för lite...

När du känner att hästen är redo för det tycker jag nog att du ska utöka träningen. Om du väljer att göra det med skrittpass eller tömkörning etc. spelar ingen roll. Självklart spelar kvalitén en stor roll på passen för hästens uppbyggnad men jämför man med t.ex. mina hästar så går dom på "halvfart/underhållsträning" när dom jobbas 3 ggr i veckan ;) ...som nu under vintervilan. Då är passen rätt hårda ändå med mycket djupsnöträning o.s.v.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 235
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Fiorano
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp