Fundering om "breddning" av häst

F

favoritponny

Fundering om \"breddning\" av häst

Undrar om det är fler än jag som tycker att en häst som kanske inte blivit så mkt riden, fått dåligt foder, kanske inget kraft foder alls, kan bredda sej trots sin ålder?!
Har en ponny som skall säljas. Enligt de uppgifter jag fått så skall hästen vara 6 år. När veterinär kollade honom i munnen så sa han att det var svårt att bedömma åldern på honom. Hans framtänder säger att han är 6 år, men de snäppet bakom och hörntanden säger att han lika gärna kan var 9 år.
Köparen backade pga att hon hade hört sej för med dotterns tränare som sagt om hästen är 9 år kommer den inte att bredda sej, men det gör den om den är 6 år.
Jag har sagt till henne mina erfarenheter och vad jag tror, men vill inte påverka deras beslut.
Vad säger ni??!! Anser ni att en häst kan bredda sej oavsett ålder??
Ge mej gärna kretik.....
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

När jag fick hem min ponny förra vintern hade han max normal i bomvidd. Mager kan man inte säja att han var, men du kunde SE revbenen. Nu behöver han helst x-vid i bomvidd och han är nästan helt platt över ryggen av alla ryggmuskler han byggt upp under sommarens matning och ridning. Kompisen som inte sett honom sen april, häpnade när hon var har på besök förra helgen. Trodde inte att en häst kunde ändra sej så mycket på så kort tid.
Ponnyn är född 1991!!!

Även min gamla häst, född 1982, har satt en massa nya muskler i sommar då ridandet har varit optimalt för hennes del.

Rätt motion och rätt mat kan ändra en häst på några månader. Oavsett ålder!!
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

Jag studerar just nu ett fantastiskt exempel på att även äldre hästar kan bygga muskler: det är ett fullblod på (minst) 22 år som sedan några månader rids akademiskt. Han sätter muskler både här och där, vill jag lova! :D

Immer
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

Klart den kan! Mitt sto (f 91) breddar sig hela tiden till mitt förtret, vi får nämligen byta sadel efter sadel... ;)
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

En häst/ponny kan bredda sig oavsett ålder!
Åldern har ju inget med saken att göra det är träningen som gör det.
Mitt sto är 12år hon har haft normal mot vid tidigare (ca 90 graders bom) och nu under våren/sommaren sa det bara pang. Så nu letar jag sadel som är x-vid!! Hon har alltså gått från 90graders bom till 100graders bom bara sådär och jag förväntar mig att det finns mer kvar.

En häst kan bredda sig när den är 25år och över det bara den får börja bygga muskler!
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

Skelettet kan säkerligen inte breddas efter det att hästen är helt färdigväxt (ca 6 år), det kanske var det som tränaren menade. Hästen blir inte grövre. Muskler är ju en helt annan sak.
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

agge är 19 år och han har då breddad sej ganska rejält sen jag fick honom ca ett år sen nu...//Johanna
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

TACK till ALLA som skrivit. Började undra om mina 25 år med häst var helt bortkastade??!! :confused: Men man ser ju vad okunskap gör.
Säga nej till en häst osm man gillar jätte mkt pga en sån bagatell...
Självklart breddar sej hästen. Men hur skall jag förklara det för dem?
Har i dag varit till en annan veterinär och han fast ställde åldern till 7 år.
 
Re: Fundering om \"breddning\" av häst

Mitt 18-åriga sto har först nu fått lätt att sätta muskler och bli "rund" i formerna. Så visst kan de bredda sig och grovna eller vad man nu säger när de är äldre... :smirk:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 969
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
17 040
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp