Fundering över broddar- Hjälp!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vill veta mer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 878
V

vill veta mer

Hej!
Har precis börjat med hästar och har lite funderingar på det här med broddar. Har 4 broddhål i skon men undrar om man måste ha 4 broddar i hela tiden el kan man ha 2 broddar i trakterna fram och sätta i 2 till vid ridning? Har försökt att ha 4 broddar men hästen tappade några så det blev ojämnt antal kvar och jag har ingen möjlighet att åka till stallet varje dag för att skruva i broddar. Broddar alla hovar vid ridning, Hur hade ni gjort? Tacsam om ni vill hjälpa en stackars nybörjare :o Ps vi har rätt mycket snö just nu..

Sv: Fundering över broddar- Hjälp!!

Jag har fyra eller sex broddar i beroende på vilka skor dom har på sig plus eventuell snösula. (Peppar peppar - inte ett tramp eller spark på många år)
Brodden sitter i hela tiden. Bädden i boxen är tjock så där kommer de inte åt golvet. Tycker man att brodden är läskig att ha i så finns det låga brodd, så behåller du gängen i skon längre.

Är det dåligt sortiment på brodd i din vanliga ridsportbutik så finns det betydligt fler sorter i en travsportbutik. Där kan du hitta de mesta inom skor och brodd. Eller varför inte prova guldskor med fasta brodd?

Tror inte att det är så himla farligt med brodd för de flesta hästar som det ibland skrivs och tycks. Man får väl rida/köra efter underlaget? Däremot så tror jag de inte mår bra av att spänna sig för att inte halka.

Jag har 4 broddhål i alla skor, för att undvika balltramp använder jag bara tåbrodd i bakskorna när jag rider annars har jag blindbrodd...

Hej!
Tack för ditt svar . skulle gärna vilja ha 4 broddar i men hästen tappade fler st ( säkert pga att jag inte är så hajpå att skruva kanske) och då sa nån att hästen ska absolut inte ha ojämnt antal och eftersom jag inte har möjlighet att skruva i nya varje dag så tänkte jag att det kanske är bättre att bara ha 2 st i? El jag kanske tänkte helgalet? Ska kolla upp guldskor, vad dom kostar...

Självklart kan du ha bara två brodd i, inga konsigheter. Brodden sjunker ju ner i underlaget, så hästen kommet stå jämt iaf.

KL

Om brodden skruvas ur "automatiskt" beror det kanske på att hästen när den går vrider på hoven lite och är då inte brodden riktigt ordentligt iskruvad så finns risken att hästen skruvar ur brodden själv... Eller det motsatta, att den skruvar åt den - inte så kul att få loss det sen...

Men om problemet är att skruva åt brodden så att de sitter kvar i hagen så undrar jag vad du skruvar med? Ofta är det svårt att skruva åt med en vanlig "hovkratsnyckel", skiftnyckel eller liknande - tycker man det (det gör jag), så kan man köpa ett spärrhantag med hylsa anpassat för broddar, då blir det enklare att dra åt, och att lossa på broddarna. Finns att köpa bl.a. på B*ltema - hylsan som passar för brodd har en liten hästsko på ettiketten - så det är ganska lätt att hitta...
Fast hästen klarar sig säkert med två brodd i hagen också...

Om du handlar i en travsportbutik - se bara till att du får rätt storlek på gängorna, eftersom det finns två storlekar - 5/16" eller 3/8" är de vanligaste - 3/8" den som används allra mest på ridsidan...

Köpa åtdragare på t.ex b*ltema är verkligen att rekommendera. jag köpte min för ett par år sedan och den är helt underbar. Man slipper ta om grepp hela tiden och det går betydligt smidigare än med en "stel" broddnyckel alt. hovkratsnyckel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 233
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 457
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31